Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har fått høre at når man har krav på barnehageplass, innebærer det at man også har krav på oppstart senest 10. august. Vi har likevel fått plass etter dette- noe som er litt ubeleilig for oss. Noen som kan si noe om dette er et faktisk krav eller bare en praksis? Evt lovverk/rundskriv e.l. å vise til?
Valiana Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Tror det er i løpet av august som er rettigheten man har, men er kildeløs ;-)
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Hvorfor 10.august? Har aldri hørt om en slik regel/lov, mulig den fins, men jeg tviler ettersom det er mange kommuner som holder sommerstengt SFO og da går de største barna gjerne i barnehagen frem til skolestart i midten / slutten av august. Der jeg bodde før var det oppstart av nytt barnehageår den 25.august. Her jeg bor nå er oppstart 15.august.
magpie Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 hos oss er det 1. august, så tror det kommer helt an på kommunen du bor i.
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Hvorfor 10.august? Har aldri hørt om en slik regel/lov, mulig den fins, men jeg tviler ettersom det er mange kommuner som holder sommerstengt SFO og da går de største barna gjerne i barnehagen frem til skolestart i midten / slutten av august. Der jeg bodde før var det oppstart av nytt barnehageår den 25.august. Her jeg bor nå er oppstart 15.august. Hvor får barna som skal starte på skolen gå i SFO til skolestart/midten av august? Her må vi si opp bhg plassen innen utgangen av april. Det er 2 mnds oppsigelse, mai og juni så må barna slutte i bhg 30.juni. Det har noe med ferie å gjøre og er kjempetåpelig for de som ikke har barnevakt til barnet fra 1.juli - skolen starter som i år, 20. august. Enda tåpeligere er det da at kommunen her har bestemt at de ikke gidder å kjøre sfo i sommer og alle får finne alternative løsninger til barnevaktordninger.....
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 Jeg hadde ikke hørt om det om 10. august før jeg heller, før jeg ble fortalt det i dag av noen som har jobbet i barnehagesektoren. De får jo barnehageplass fra 1. august, men med oppstart etter dette, utover august. Jeg vet at vi er av dem som fikk aller sist oppstart her i barnehagen pga at det er mange nye barn. Mulig det er kommunen her som har kjørt en slags politikk på det at de ønsket å få alle barna i oppstart innen 10. uten at det er lovfestet. Og Moota, det hørtes kjipt ut ang bhg slutt/sfo oppstart...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Her får barna som er født før september plass fra 1. august, da starter nytt barnehageår i vår kommune. De barna som skal begynne på skolen har plass på sfo fra 1 august. Her er både de kommunale barnehagene og sfo sommerstengt fire uker i juli så det spiller ingen rolle om du har skolebarn eller barnehagebarn, ferie må vi ta i juli. Går som regel ikke opp selvfølgelig, både jeg og mannen har tre uker ferie hver på sommeren, to uker sammen og en uke i hver ende med ungene alene. Da dekker vi opp de fire ukene uten barnepass. Mange bruker besteforeldre, dagmamma e.l. for å dekke behovet for barnepass i juli om de ikke har ferie selv. Her står det rett som det er annonse på Finn hvor familier søker etter tenåringer e.l. som ønsker sommerjobb et par-tre uker i juli med å passe barn. De får kjempemange søkere, en 16-17 åring er som regel veldig fornøyd med å få det barnehagen vanligvis koster for å passe et søskenpar i ferien.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Da fant jeg på nettsidene til kommunen (klippet og limt): "I august starter mange nye barn i barnehage, og regelen her er: Barn som får tilbud om plass fra 1.august, skal få oppstart senest den 10. august. Disse betaler kontingent for hele måneden. Barn som får tilbud om plass f.o.m. den 11. august skal betale kontingent fra tilbudsdato." Vi har fått plass fra 1. august og skulle derfor hatt oppstart innen 10. ser jeg... hmmm må tenke på om det er noe vi skal ta opp med barnehagen eller ikke. Oppstarten senere gjør det litt vanskeligere for oss, selv om vi ser at det kan gå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå