Gå til innhold

Når en sender en bekymringsmelding til barnevernet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

..... og signerer med navn, den en sender bekymringsmelding på får vel ikke vite det for det om? Barnevernet har vel taushetsplikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som privatperson kan du sende anonym bekymringsmelding ja..

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Den som blir "meldt" har krav på innsyn i alle papirene i saken, så nei, jeg TROR ikke dette blir holdt hemmelig. Er derfor man kan levere inn en anonym bekymringsmelding.

Skrevet

Om du har signert med fult navn kan de som bli meldt få vite det. Sender du anonymt, må du altså ikke skrive navnet ditt.

Skrevet

Vi fikk ''anonym'' bekymringsmelding på oss, riktig nok av en sykelig sjalu x av samboer- og hele greia var riktig nok bare oppspinn fra hennes side, jammen så fikk vi vite hvem som hadde sendt den, ikke mye anonymt nei.

Skrevet

Vi i blokka meldte noen naboer til barnevernet. Det var jeg som ringte inn meldingen på vegne av oss alle og jeg fikk beskjed om at man ikke lengre kan være totalt anynom pga, "tulle-meldinger" som meldes pga. hevn, særlig i barnefordelingsaker.

Jeg trengte ikke oppgi navn, naboer holdt, men de måtte ha noe for å vise til hvem meldingen kom fra.

Skrevet

Du kan be om å få være anonym selv om du oppgir navnet ditt til bv.tjenesten. Barnevernet har da plikt til å holde navnet ditt skjult for familien. Hvis saken er så alvorlig at den kommer for retten (fylkesnemda) ved f.eks omsorgsovertakelse er du imidlertid ikke anonym lenger, og kan dessuten stevnes som vitne.

Skrevet

Vi i blokka meldte noen naboer til barnevernet. Det var jeg som ringte inn meldingen på vegne av oss alle og jeg fikk beskjed om at man ikke lengre kan være totalt anynom pga, "tulle-meldinger" som meldes pga. hevn, særlig i barnefordelingsaker.

Jeg trengte ikke oppgi navn, naboer holdt, men de måtte ha noe for å vise til hvem meldingen kom fra.

Dette er enelte kontorers praksis, og må sees på som en oppfordring, men det er åpning for å melde anonymt. Og bv er forpliktet til å ta også anonyme meldinger alvorlig, dvs, starte undersøkelse dersom innholdet i meldingen tilsier det.

Når det er sagt så ønsker ikke bv for mange anonyme meldinger, da dette både gir større rom for sjikanøse meldinger, og i tillegg er det vanskeligere å oppnå en allianse med familien når man tar utgangspunkt i en anonym melding. Bv vil derfor som regel oppfordre til at man ikke er anonym.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...