Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på om det er noen som er/har vært i samme situasjon som meg.

Er lærling, og har ca 9 måneder igjen av læretia mi når baby kommer. Er det noen andre som kan komme med erfaring i forhold til foreldrepenger og foreldrestipend når man er lærling? Sånn som jeg har forstått det har jeg krav på begge deler.

Men en venninne av meg som også skal ha barn (hun er ikke lærling), får ikke foreldrepenger fordi hun hadde tjent mindre en 150.000kr det siste året (hun har heller ikke hatt fast jobb, men deltid og når det trengs).

Jeg derimot har hatt fast jobb med 100% stilling siden 1 juli i fjor, men har kjent mindre enn 150.000kr på ett år ettersom at jeg kun er lærling. Noen som vet noe om dette å kan hjelpe meg? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Tullmusa83
Skrevet

Jeg fikk foreldrepenger og stipend når jeg fikk barn som student.

Hadde bare tjent 78 000. Så her tror jeg vennina de må undersøke nærmere.

Eneste kravet for foreldrepenger er at du har tjent over 1,5 g og at du har hatt inntekt 6 av de 10 siste måndene.

Fikk barn i september så tror ikke reglene har endret seg så mye siden da.

Skrevet

Kanskje hun ikke oppfyller kraver av 6 av de 10 siste mnf. Det må da ikke være mer enn 14 dager mellom vaktene.

Skrevet

Jeg fikk foreldrepenger og stipend når jeg fikk barn som student.

Hadde bare tjent 78 000. Så her tror jeg vennina de må undersøke nærmere.

Eneste kravet for foreldrepenger er at du har tjent over 1,5 g og at du har hatt inntekt 6 av de 10 siste måndene.

Fikk barn i september så tror ikke reglene har endret seg så mye siden da.

Takk for svar :)

Mulig hun ikke oppfyller kravene der nei. Men hun sa det hvertfall slik at hun ikke trengte å søke siden hun ikke hadde tjent over det. Mulig jeg er helt blank her, men hva betyr 1,5 g ? :P

Jeg har også bare tjent en 70000-80000 siden i fjor juli. Men da er det håp for meg også da! :) Gleder meg til jeg er 26 uker på vei å kan søke om foreldrepenger å bli ferdig med det.

Noen som har anbefalinger ang. det å ha 80% eller 100%? :)

Skrevet

Ei som er lærling på jobben (bhg) avbrøt lærlingetiden fordi hun fikk en datter, hun har vel ca 1 år igjen. Kjenner henne ikke så godt da, så har ikke pratet med henne om foreldrepenger osv.

Ville gått for 100% lønn og kortere permisjon siden du tjener så dårlig, med mindre samboeren din tjener godt da :)

Skrevet

Takk for svar :)

Ja vurderer og ta 100%, men samtidig vil jeg jo være lengst mulig hjemme :) Sånn som jeg har forstått det, har jeg krav på foreldrestipend også, så da har jeg råd til å gå for 80% :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...