Gå til innhold

Hjelp! 11 åringen har ingen venner...!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har verdens snilleste 11 åring som ikke greier å skaffe seg venner. Der vi bodde føe, gikk han i en meget spesiell klasse. Denne klassen besto kun av 15 elever (liten plass) men det var til enhver tid minst 3 voksne tilstede i klassen. Vi så at dette miljøet ikke var bra for gutten vår, og valgte til slutt å flytte til en større plass, men likevel landlig.

Da vi flyttet for to år siden, bodde vi veldig trangt mens huset vårt ble bygget. Vi inviterte jevnlig klassekamerater på besøk, de kom jo og så ut til å kose seg. Likevel ble aldri gutten vår invitert tilbake. Vi tenkte at dette kanskje var noe som gikk seg til når vi flyttet til et større hus, men det har altså ikke skjedd. Gutten vår er like venneløs.... Søsknene hans har venner på besøk/ er på besøk rett som det er, men ingen ønsker å være med gutten vår.

Vi har prøvd å invitere hjem, men det "passer ikke" for noen av "vennene". Gutten vår har ringt på, heller ikke da passer det. Nå merker jeg på ham at han er i ferd med å "gi opp" å få venner. Han går rundt med en oppfatning av at han er teit og dum, dette er selvfølgelig noe vi gjør vårt ytterste i å avkrefte, men han tror oss ikke for ingen vil jo være med ham!!!

Ti helga skal han fire bursdagen sin, og avbud har allerede begynt å tikke inn... Han har invitert alle guttene i klassen, og jeg er så redd for at ingen møter opp...

Noen som har tips for hva vi kan gjøre for gutten vår? Selvtilliten hans (i forhold til jevnaldrende) er ikke noe å skryte over, og det gjør meg så vondt! Hva kan eve skolen hjelpe til med? Han har etpartre han snakker med i friminuttene, så der er han ikke så ensom. Disse er noen av de det aldri passer for på fritiden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I et sånt tilfelle ville jeg ha prøvd å kjøpe venner. Ved å gi gutten din det de andre gutta ønsker men ikke får.. Han må ha noe å hevde seg med!

Jeg er i utgangspunktet uenig i å bruke slike virkemidler, men for å få gutten din på samme platå som resten, må han sees av de andre på en annen måte.

F.eks feteste mobilen, gammel moped han kan skru på, noe svært radiostyrt, moteklær osv..

Skrevet

Har prøvd på det i forhold til selskapet, skal ha det innendørs badebursdag med basseng og det hele!! Tenkte at det kanskje kunne fenge, men tydligvis ikke... Håper virkelig at NOEN kommer!!

Men noe å mekke på, kanskje det hadde vært noe?!

Skrevet

Ja, det er jeg faktisk enig i i akkurat derre tilfellet. Sjekke ut litt hva gutta i klassen er opptatt av, eks trampoline eller noe de kan gjøre sammen?

Skrevet

Uff jeg vil bare si at jeg føler med deg, ikke noen god situasjon dette her.

Ville tatt en prat med læreren til gutten, kanskje vedkommende som ser ham utenfra kan ha noen innspill til hvorfor denne situasjonen har oppstått.

Kanskje gutten din kan få seg noen venner gjennom fritidsaktiviteter, er jo ikke bare klassekameratene som er potensielle kamerater.

Skrevet

Uff jeg vil bare si at jeg føler med deg, ikke noen god situasjon dette her.

Ville tatt en prat med læreren til gutten, kanskje vedkommende som ser ham utenfra kan ha noen innspill til hvorfor denne situasjonen har oppstått.

Kanskje gutten din kan få seg noen venner gjennom fritidsaktiviteter, er jo ikke bare klassekameratene som er potensielle kamerater.

Vel, det er allerede tatt opp. Problemet her er at de fikk ny lærer i høst. Hun var gravid og en del sykemeldt. De fikk ny kontaktlærervikar (ufaglært 60% stilling). Det at denne vikaren kun er i klassen 3 dager i uka, tror jeg dessverre forverrer mye for min sønn. Nå skal de få ny kontaktlærer igjen denne høsten, som forhåpentligvis blir værende og kan gjøre noe med klassemiljøet.

Videre går han på speider, så han er jo på sett og vis med andre. Likevel blir det ikke mer enn det. Ingen ønsker å være med ham. 4 av 12 har allerede meldt avbud til bursdagsfesten hans, håper virkelig at resten kommer!!

HI

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg ville ringt foreldrene til klassekameratene og spurt rett ut om de har sagt noe som kan være grunnen til de. Altså om barna har fortalt hvorfor de ikke vil henge med "ola" til foreldrene sine.

Det å kjøpe venner tror jeg ikke hjelper på langsikt, om det er en grunn til at guttene ikke vil være med han hjelper det neppe med iPhone i lengden. Om det de derimot ikke kjenner han kan det kanskje brukes som et middel for å få de andre guttene til å omgås han og bli kjent med han og da like han og henge med han på fritiden av seg selv. Men desverre tror jeg ikke det er tilfelle. Siden han verken hadde venner på forrige skolen, speideren eller nye skolen må det være ett eller annet med han, ikke noe galt eller at han er dum eller kjip,mmen kanskje stille, ikke skjønner helt de sosiale kodene? Ikke skjønner humoren? Er senere utviklet?

Hva sier gutten din da? Hva tror han at er grunnen til dette?

Om ingen av guttene i klassen kommer vil jeg kalle det mobbing! Det er da utestengig og indirekte mobbing og det ville jeg tatt svært alvorlig og både tatt opp med rektor, helsesøster og foreldrene til guttene!

Skrevet

Finn ut hvem som er "lederen" av guttene, og prøv å skape et bånd der. De har forsket på at dette er effektiv beskyttelse mot upopularitet, siden resten av guttene da vil like ham bedre.

Fungerer ikke dette burde dere nok ta det opp.

Skrevet

På den forrige skolen hadde han venner på fritiden, men klassemiljøet var helt 'galematias!' Av de 17 elevene var det flere med diagnoser. Disse var tidvis såpass utagerende at 'friske' elever enten ble med på tull eller så spilte de opp medelevene. Vår gutt er rolig og sjenert, vi så at denne klassen ødela ham. Dermed besluttet vi å flytte.

Jeg frykter at bagasjen han har med seg fra den første skolen, ødelegger for ham på den nye dessverre. Videre kan det se ut som om alle guttene i klassen har sine venner, at de dermed glemmer gutten.

Hi

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Huff så leit, jeg ville forklart situasjonen på neste foreldremøte eller ringt og tatt det oppe med foreldrene til barnet jeg da. Tviler på at de glemmer gutten om 4 stykker allerede har meldt avbud og at du frykter at flere vil gjøre det samme har de ikke glmet han, da har de jo fått en god anledning til å bli kjent med han nemlig, men da ignorerer de han eller missliker han og det må du finne ut grunnen til.

Skrevet

På den forrige skolen hadde han venner på fritiden, men klassemiljøet var helt 'galematias!' Av de 17 elevene var det flere med diagnoser. Disse var tidvis såpass utagerende at 'friske' elever enten ble med på tull eller så spilte de opp medelevene. Vår gutt er rolig og sjenert, vi så at denne klassen ødela ham. Dermed besluttet vi å flytte.

Jeg frykter at bagasjen han har med seg fra den første skolen, ødelegger for ham på den nye dessverre. Videre kan det se ut som om alle guttene i klassen har sine venner, at de dermed glemmer gutten.

Hi

Det virker for meg som om det er på tide å snakke litt med foreldrene. De aller fleste foreldre er greie, reale folk, men noen er kanskje enklere å snakke med enn andre. Jeg ville absolutt løftet opp telefonrøret og fått igang en dialog.

Lykke til!

Skrevet

Ja, som mange sier er nom foreldrekontakt viktig. Kanskje også dere kunne skapt noen bånd til et foreldrepar som dere snakket litt ekstra med.

Finnes det noen lagsport eller slikt han kunne vært med på? Ikke for å være kjip men speideren kan i noen miljøer være nerdete.

Idag som voksen syns jeg det er flott og jisses så mye spennende man gjør i spiederen. Men når jeg var barn, var det veldig lite kult å drive med det. Jeg foreslo speideren til min gutt og han lo av meg, og sa: aldrig!

Ikke at han skal slutte med det, men finnes det en annen aktivitet som kan kan knytte han nærmere noen i klassen?

Ta tak i dette fort, om et par år er han tenåring og da kan nesten ikke voksne påvirke relasjonene mere.

Skrevet

Så trist! ;( må være forferdelig som foreldre også og oppleve dette.Men er det noe spesielt med oppførselen hans siden de ikke vil være med han? er litt enig i at de kan være lurt å kjøpe noe som gjør han interessant.Feks playstation,trampoline etc.Hva med klærne hans? er han den eneste i klassen som ikke har``de kule``klærne? stikker han seg ut på noen måte? kan jo være så enkelt som at en leder i klassen stenger han ute og at de andre ikke tør å gå i mot.Snakk med læreren hans og prøv å finn ut eksaktlig hvorfor de ikke vil være med han.Husker vi hadde en jente på barneskolen med så forferdelig dårlig ånde.Det luktet rett og slett bæsj av munnen hennes,ingen orket å sitte ved siden av henne stakkars.En gutt jeg kjenner ble så mobbet på ungdomsskolen,han var så uflidd og alltid i møkkete klær.Barn finner fort en grunn til å være slemme desverre.

Skrevet

Takker alle for innspill og tips! Avventer med å atter ta kontakt med lærer igjen til høsten. Har allerede vært i kontakt med både kontaktlærer og rektor, men det hjelper fint lite. Dette kommer nok av at kontaktlæreren kun er på jobb annenhver dag, og da overhode ikke ser problemet (dette hjelder også jentekonflikter i klassen) Han får ny kontaktlærer ihjen til høsten, da håper jeg vedkommende tar disse tingene alvorlig.

Poden går i de samme klærne som "alle" andre. Har vært ganske bevisste på dette. Han dusjer daglig, og pusser tennene som normalt, så det har nok ingenting med dårlig kroppslukt heller!

Han gikk på fotball i fjor, men han syntes ikke det var noe særlig. Det hjalp heller ikke på det å få venner. Jeg frykter at fotballen heller hadde virket mot sin hensikt på sikt, da han ikke akkurat er et balltalent... På speideren trives han godt, og det er flere av de i klassen (både jenter og gutter) som går der. Det er sjøspeider, noe som innebærer at de er mye på sjøen og seiler.

Skrevet

Men kanskje du skulle bli med på speidertur og se hvordan han sosialiserer seg med de andre? Og hvertfall siden flere i klassen også går på speideren.

Nei, alle har ikke balltalent inkludert min 11-åring;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...