Gå til innhold

Hvordan er det å bo i utlandet med barn? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som IKKE bor i Norge? Nysgjerrig bare.. Tenker da ift helsetjenester, barnehage, mammapermisjon mm+ :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne dytter jeg opp. Jeg er også nysgjerrig på det :P

Gjest Antarctica
Skrevet

Eh, UTlandet ja. Det største landet i verden.

Skrevet

Jeg bodde i England da jeg gikk gravid med, og fødte min første. Der bodde vi frem til hun var 2år gammel.

Helsetjenestene der er nesten som i Norge. Du har en fastlege og NHS (National Health Service) dekker det som er av fødsel osv. Dette blir betalt gjennom skatten din.

Mammapermisjonen kommer litt an på om du jobber eller ikke, samt litt hva bedriftens policy er. Man har krav på 1år med mammapermisjon, men det er et fåtall som får betalt for hele året.

Jeg fikk mammapermisjon i 6 uker med 100% lønn, så var det ca 8mnd hvor staten betalte ca 4500kr/mnd og så var det 3 mnd som jeg fikk 0kr.

Barnehage er temmelig dyrt. Jeg var såpass heldig at jobben min hadde barnehage i lokalene sine (stort firma) så jeg fikk rimeligere barnehage enn andre. Jeg betalte ca 8000kr/mnd for fulltidsplass. Dette var en Montessori barnehage.

Når jenta mi var 2år så flyttet vi til USA.

Jeg har ikke gått gravid her, men så vidt jeg vet så kommer det litt an på bedriften hvor lang permisjon du får. Jeg tror minimum er 6 uker, men noen bedrifter gir deg 3 mnd mens andre kanskje gir deg 6mnd. Men som sagt jeg er veldig usikker da jeg ikke har vært i permisjon her selv. Jeg vet heller ikke hva som blir utbetalt mens du er i permisjon.

Barnehager er ganske dyrt. Jeg betaler ca 9000kr mnd for fulltidsplass for jenta mi. Dette er Montessori barnehage, og her kan hun gå frem til hun er ca 5-6år og skal begynne på vanlig skole.

Helsevesenet... Tja hvor skal jeg begynne... Det er DYRT! Forsikring er en nødvendighet, ellers så får du veldig dyre legeregninger. Til eksempel så måtte vi på legevakten med jenta mi en gang og regningen kom på ca 4500kr. Av dette så dekket forsikringen vår ca 1000kr.

Vi dekker ikke kravene til å få legeregningene dekket av staten (sk medicaid) så her må vi dekke det selv. Så akkurat nå sparer vi opp til utleggene vi må ha når jeg blir gravid. Jeg har sjekket prisene på jordmor, ultralyd, fødsel både med og uten epidural o.l. og jordmor er luksus, og jeg tror at jeg kanskje må føde hjemme uten smertestillende ;)

Dette er det eneste "utlandet" jeg har hatt små barn i :P

Og selv syns jeg det er interressant å høre hvordan det er i Norge :)

Skrevet

Vi bor ogsaa i USA. Eldstemann paa snart fire gaar i bhg. tre dager i uka, og det betaler vi rundt 4000 kr for i mnd..Han begynte da han var to, og slik blir det med minstemann ogsaa. Naar han ogsaa begynner ibhg. neste aar saa koster det 4000 til.

Mannen min har en relativt godt betalt jobb der helseforsikringen betalte for alt i forbindelse med foedslene. Hver foedsel kom paa rundt 65 000 kr, men vi betalte kun 350 kr av det selv, heldigvis. Da fikk jeg enerom med boblebad og kunne bestille hva som helst fra restaurantet doegnet rundt. Det var nesten som et luksushotell. I tillegg bestemmer man nesten alt selv paa sykehuset saafremt det er medisinsk forsvarlig. Det er ganske fint.

Skrevet

Jeg er forresten hjemmevaerende, men jeg vet at det er vanlig aa bare ha noen faa uker betalt foedselspermisjon for de fleste arbeidstakere her.

Skrevet

Sånn helseforsikring vil jeg også ha!! På tide å ringe forsikringsagenten min og reforhandle avtalen til å inkludere graviditet og fødsel tror jeg ;)

Skrevet

Jeg bor i Australia med tre barn, en på skolen, en i bhg og en hjemme med meg. Litt usikker på permisjonen fordi jeg aldri har hatt perm fra noe jobb her, men de jobber med å utvide den. I øyeblikket er det ikke mye (3mnd-6mnd?) som er betalt tror jeg. Man får en engangsutbetaling (baby bonus) fra staten om man ikke har opparbeidet seg permisjonsrettigheter.

Helsetjenester er dekket som i Norge, men det er vanlig (i mine kretser) å ha ekstra helseforsikring. Norge har utvekslingsavtale med Aus.

Er man ikke australsk må man betale skolepenger også på offentlig skole, opp mot 100 000 kr i året på barneskolen.

Barnehage er grusomt dyrt. Vi betaler 8500 kr for 3 dager i uken (har ikke råd til mer) for vår sønn. Siden mannen er australsk får vi noe av det refundert i etterkant fra staten. Litt usikker på regnestykket.

Men vi har sommer, sol og strand og det er helt gratis:-)

Skrevet

Forresten så er det ekstremt barnevennlig her. Flotte velholdte lekeplasser overalt og alltid med toaletter (med stellerom) i nærheten. Det er masse barn overalt tusen ting å finne på med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...