bestemt oss:) *mamma* Skrevet 10. juni 2012 #1 Skrevet 10. juni 2012 Noen med erfaring med maten på Santorini når en er gravid? Skal reise om 3 uker, og blir da 9 uker på vei.
Nordhagenjentene :) Skrevet 10. juni 2012 #2 Skrevet 10. juni 2012 Jeg var i Bilbao da jeg var 7 mnd på vei, og spiste nesten alt jeg fikk servert. Spiste ikke myke oster og ikke tunfisk, men ellers alt, selv spekepølser. Fikk legetime da jeg kom hjem og sjekket meg for toxoplasmose, men null problem.
Charlotte83 Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 Å spise spekemat i utlandet er galskap spør du meg! At det gikk bra, er flaks og ikke en sjanse jeg ville tatt!! Ligg unna salater og andre grønnsaker ute pÅ restaurant som du ikke vet hvordan er vasket. Toxoplasmose er mye mer utbredt sørover og er skadelig for barnet ditt,. Jeg ville ogsÅ vært forsiktig med oster, kjøttet mÅ være gjennomstekt og spekemat ligger man selvsagt unna. Jeg ville ogsÅ unngÅtt softis etc. Spis kun mat som er stekt, kokt eller skrelt! God tur og husk solfaktor, pigmentflekker er ikke sÅ kult!
Nordhagenjentene :) Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Gal er jeg ikke, bare glad i mat. Og ja, jeg tok sjansen, og det gikk helt fint. Var ikke snakk om å spise kun det hele turen, men jeg spiste litt. Tok blodprøven dagen etter jeg kom hjem. Uansett; Husk på at det fødes barn i Spania og Italia også. Friske barn. (Og blir man smittet finnes det medisiner - det viktigste er å ta blodprøve om man er det minste usikker, siden de færreste får symptomer)
*LilleTroll + spira Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Pizzaens hjemland! Er du glad i spekemat, spis den varmebehandlet på pizzaen! Ellers er det jo ufattelig mye annet godt du kan spise! Ellers gjelder vel vanlig sunn fornuft: gjennomstekt- elle kokt mat, vann fra flaske, dropp isbiter i brusen, dropp salaten og hold deg til frukt du kan skrelle!
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2012 Takk for mange tips Blir masse stekt pizza og vann fra flaske tror jeg:P Gleder meg! Skal ta med mel solhatten og solkremen og nyyyyyte bryllupsreisen med mannen min <3
SB :) Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 Oi, akkurat hva jeg var ute etter! Hvordan har du hatt det i santorini? Skal selv dit om en liten uke. Vil da være i uke 9 og skal være der i 14 dager. Var hos legen for første gang i dag og hun frarådet det på det sterkeste så tidlig i svangerskapet. Etter mange runder med meg selv frem og tilbake var jeg klar for å reise, nå er jeg derimot i tvil - igjen. Er gravid for første gang, minimale plager. Kan det anbefales??
*venter en liten gutt feb* Skrevet 30. juli 2012 #8 Skrevet 30. juli 2012 jeg får ikke lov til å fly så tidlig i svangerskapet og ble frarådet av fastlegen min å fly. for jeg kunne miste så tidlig i svangerskapet fikk jeg beskjed om. sikkert pga av at jeg har mistet før.
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 31. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 31. juli 2012 Da er jeg her igjen;) Det var HELT fantastisk! Jeg hadde vært mye dårlig og kvalm i den perioden, men alt forsvant den uka vi var på Santorini Slappet av og koste oss masse. Hvorfor anbefalte hun deg å ikke reise i uke 9? Jeg spiste, pasta, pizza og mat som så bra ut Mett ble jeg! Og for et herlig vær! 35 grader og masse muligheter for å slikke sol og nyte tiden ved bassenge og stranda. HErlig!
Ladybird2014 Skrevet 31. juli 2012 #10 Skrevet 31. juli 2012 Hei! Lurt å være litt forsiktig, men ingen grunn til å sulte seg. Angående spekeskinke på pizza så er det ofte slik at den legges på etter at pizzaen er stekt, dermed er den ikke varmebehandlet. Grønnsaker må være godt vasket, og kjøtt gjennomstekt. Nyt ferien:-)
charnelle Skrevet 31. juli 2012 #11 Skrevet 31. juli 2012 Var selv på en øy i nærheten for noen uker siden og du må for all del følge disse rådene. Det kryr av toxo i Syd-Europa, og jeg ville ikke tatt noen sjanser. - Unngå salat (dessverre også gresk salat) og uskrellet frukt. Kokte/stekte grønnsaker er ok. - Unngå rosa eller rått kjøtt - Unngå tunfisk, sverdfisk og hai - Unngå fetaost bortsett fra den du kjøper selv på butikken som du vet 100% er pasteurisert - Ikke puss tennene i kranvannet, bruk drikkevann istedet - Ikke klapp greske katter....
SB :) Skrevet 1. august 2012 #12 Skrevet 1. august 2012 Pga en annen bakterieflora og varmen, kombinert med alt som utvikles i 1. trimester var vel årsaken, i tillegg at jeg har hatt en del vondt i magen siste tiden som kraftige menssmerter. Det nevnte jeg ikke sist. Men legen beroliget meg med at det nok var helt i orden. Tatt serum-hcg som skal kontrolleres igjen i morgen. Reiser evt søndag. Vi er to store som sårt hadde trengt en solferie og fri fra jobb og flytteprosess, samtidig ville jeg ikke tilgitt meg selv dersom reisen direkte hadde hatt en innvirkning på Liten. Har også lest en plass om trykket i flyet som kan forårsake sa. I tillegg tror jeg nok det er litt tilfeldig hvilken anbefaling som blir gitt både fra jordmor/fastlege, selvom anbefalingen jeg har fått nok er berettiget. Blir nok i tenkeboksen til i morgen, men heller litt for JA!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå