Gå til innhold

Litt desperat! Gode råd mot kvalme????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er av de som sliter med kvalme på ettermiddag/ kveld. Blir så utmattet av dette. Er nå i uke 9. Gode råd mottas med stor takknemmlighet:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- spise lite og ofte - få noen til å lage maten til deg, jeg reagerte med å miste all matlyst når den var ferdiglaget ;P

- Farris og eplejuice 50/50

- Seaband (apoteket - bånd rundt håndleddene)

- Akupunktur

- Ingefær (f.eks. te)

- Postafentabletter (reseptfrie, men om du får resept får du 100 stk for samme prisen) - 2 i døgnet

- Jeg merker også at jeg blir mer kvalm om jeg er sliten, så ta det rolig på dagtid. ;)

For meg har kun medisiner og sykehusinnleggelser hjulpet (hyperemesis), men dette er det jeg har prøvd ;P

Skrevet

Har fått resept på Afripran av legen..

Fikk det i første svangerskapet og..

Trenger bare og ta 1 om dagen (jeg i hvertfall)

El sp hjelper det meg å spise noe lakris.

Og ellers frukt og grønt..

Middag er håpløst og få i seg..

Er 9uker selv :)

Skrevet

Tusen takk for gode råd:) tærer på kreftene dette her. Er så anneledes enn med første svangerskap... Tusen takk igjen:)

Skrevet

Jeg er også konstant kvalm... Har tre unger som ikke vet noe om småen enda, så de forstår ikke så mye... Må spise noe så å si hele tiden for å unngå kvalmen, rekker jeg ikke det så havner jeg enten foran doskåla eller lenka fast i sofaen..

Skrevet

Jeg ble mer kvalm når jeg var trøtt. Måtte legge meg tidlig hver kveld i flere uker.

Det hjalp å spise akkurat det jeg hadde lyst på selv om det ikke var så sunt. Spiste nugatti en hel uke f.eks.

Nå som kvalmen er over kan jeg spise normalt igjen.

Skrevet

Jeg har värt konstant kvalm i ukesvis, men nå kommer det bare litt nå og da.

Det som har fungert for meg er:

-seaband rundt begge håndleddene (tar ikke bort kvalmen helt, men hjelper en del)

- ingefærøl! Ingefærte.

- å spise litt frukt mellom måltidene. F.eks mørkegrønne sure epler, banan, jordbær ol. Hold magen i gang med fordøyelsen rett og slett.

- IKKE bli sulten. Vet... er vanskelig når alt bare byr deg midt i mot, men epler ol. reddet meg selv i de kvalmeste periodene.

- ikke stress, gå rolig, bruk litt ekstra lang tid fra A til å.

- hold deg unna "kunstig" sukker. F.eks lightbrus, og sukrin etc.

- Ikke lag varm mat selv. Om det er noe du har lyst på, få andre til å lage maten.

- tørr mat. Knekkebrød, kavring, kjeks.

Skrevet

Takk for mange gode råd.helt overveldet! Har brukt seaband, fungerer litt. Blir mest dårlig på ettermiddagene, krevende jobb og så matlaging og oppfølging av storegutt....allerværst når jeg må lage middag eller handle mat:/ byr meg rett å slett i mot....

Ingefærøl skal jeg prøve, selvom det ikke akkurat frister:/

Takk igjen damer:)

Skrevet

Jeg slet også mye med kvalme i begynnelsen av svangerskapet og tanken på å lage og spise varm mat var ikke akkurat tilstede . Ble kvalmen bare ved tanken.

Jeg kan anbefale på det sterkeste å spise ristet brød med smør på. Begynn med lett, hvit brød og når du føler det går greit så kan man prøve seg på noe mer grovt. Etterhvert er det også godt å ha litt syltetøy på eller en tynn skive med ost.

Ja, jeg vet ristet brød er varmt, men utrolig nok så falt ikke det inn i samme kategori som varm middag for min del.

Ellers så er jeg også veldig stor tilhenger av at man spiser det man har lyst på når man har lyst på det. Spesielt når man er så kvalm.

Lykke til !!!

Skrevet

Mat som inneholder mye B vitamin skal kunne hjelpe til og med til dagen etter. (Bønner, lincer, spirer, grønne grønsaker )

silicia- det er en flytede gell man kan få på helsekosten. kan hjelpe og er også et godt tilskudd for morsmelk og barnet i magen.

Koke te på rå ingefær- også tilstte ingegær i maten. Det finnes også i tablett form om det skjulle hjelpe deg.

Er enig med de over her at å spise det man får lyst på ofte er det som er best. ( alle er jo så forskjellige på dette, jeg ble feks veldig dårlig av lakris som hjelper mange andre )

Drikke mye- ikke sukker inholdige drikker- spesielt ikke drikk med aspartam og lignende ( finnes i feks alle light produkter )

Også koffein kan være med å gjøre deg kvalm.

Lykke til videre :)

Skrevet

Kan på det sterkeste anbefale akupunktur. Det fjernet kvalmen så og si totalt for meg.

Skrevet

For meg var det bare å spise, spise og spise som hjalp :P Men så var jeg kronisk kvalm hele dagen, og kastet opp i perioder og holdt gående slik til jeg var omtrent 20-22 uker på vei, da først forsvant kvalmen denne gangen.

Det som hjalp meg godt var å ha tørre knekkebrød (ryvita) og blandingen farris og eplejuice. å sove hjalp endel.

En stund hjalp det å drikke kaffe (er vanligvis ikke glad i kaffe)

Noe jeg alltid hadde med meg uansett hvor jeg var; var en liten pose med mandler. Når jeg kjente kvalme eller brekninger, snek jeg i meg 3-4 stk som jeg tygget godt for jeg svelget. Det har reddet mange handleturer og besøk der jeg måtte vente på mat :)

Skrevet

Hvor mye "skal til" for å bli innlagt? Og hvor lenge er det da vanlig å ligge? Hvilken avdeling? Har noen av dere vært innlagt pga kvalme?

Skrevet

for meg blei det bedre når eg kunne såve lenge.. bynnte normalt på jobb kl 7 så var tiligt oppe.. hjalp og såve til hal 8 /8 heller :)

leser flere som anbefaler ingefær.. det bruker de i andre land til og framprovosere abort. så ville tatt det litt forsiktig.. men er vanlig og bruke det ser eg..

ver godt og ta det med ro og ikkje stresse på morgenen og.. det redda dagen om morgenen var rolig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...