Gå til innhold

Kan en fjerne mandlene når en er forkjølt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten unge på 3 år som skal fjerne mandlene i morgen, men er blitt forkjølt i løpet av helgen. Har ikke feber, men hoster og er tett i nesen. Kan en opereres likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ingen operasjon på en forkjøla unge.

Skrevet

Nei, ingen operasjon på en forkjøla unge.

Helt sikker?

Skrevet

Det er nok ikke så sannsynlig nei. Min vesle skulle fjerne de "falske mandlene", og ble forkjølet. Da måtte operasjonen utsettes. Men du må nesten vurdere det i morgen og dessuten ringe sykehuset med en gang de åpner.

Var forresten ikke jeg som svarte som nr 2.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at ble jeg syk ble opperasjonen utsatt. Så jeg gikk med skjerf en mns før opperasjonen og var livredd for trekk og at andre skulle smitte meg.

Jeg hadde da minst 10 halsbetennelser i året der jeg måtte ha dobble kurer på penisilin for å bli kvitt det.

Skrevet

Større risiko for komplikasjoner eller lenger tilheling i etterkant hvis man opererer når man ikke er frisk.

Akutte operasjoner er selvfølgelig noe annet, da må man ofte for å redde liv. å fjerne mandlene er en planlagt operasjon og ingen grunn til å øke risikoen! Så ikke underdriv plagene hans når du ringer sykehuset! Jeg ville ringt avdelingen i dag, jeg, kanskje en annen kan få operasjonen i morgen i steden for.

Skrevet

Ja han kan opereres selv om han er forkjølet. Men bare hvis han ikke har feber el nedsatt allmenntilstand. Noen av disse ønh barna er jo konstant forkjølet, ofte derfor de skal opereres. Møt opp i morgen du. Hvis det er noen tvil vil evt anestesilege/anestesispl lytte på lungene og avgjøre om det er nedre luftveisinfeksjon. Har bedøver mange nesetette/ forkjølede barn. Lykke til

Skrevet

Ja han kan opereres selv om han er forkjølet. Men bare hvis han ikke har feber el nedsatt allmenntilstand. Noen av disse ønh barna er jo konstant forkjølet, ofte derfor de skal opereres. Møt opp i morgen du. Hvis det er noen tvil vil evt anestesilege/anestesispl lytte på lungene og avgjøre om det er nedre luftveisinfeksjon. Har bedøver mange nesetette/ forkjølede barn. Lykke til

Sønnen min er en av disse som ble operert selv om han var forkjølet. Men gud bedre så lang tid han brukte på restitusjonen...
Skrevet

Jeg var selv forkjølet under min operasjon, da var jeg 15 år.

Som du sier er det mange av ønh pasienter som skal fjerne mandler og polypper som gårrundt konstant forkjølet. Ville prøvd å ringe først, er litt kjipt om dere ikke får operere og evnt reisen til sykehuset er lang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...