Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #1 Skrevet 9. juni 2012 Jeg lurer på om noen der ute vet hvilke fag man må ha for å oppnå studiespes. Jeg har ett år på helse og sosial, må jeg da fortsette med ett av helsefagene i vg2, for å så ta påbygging vg3, eller kan jeg evt. ta allmennfag i steden for ett av vg2 årene til helse og sosial?? Jeg jobber, men er kun 18 år, og regner ikke med at det finnes noen snarveier uten den 23/5 regelen.. På fohånd takk for svar! :-)
Todii Skrevet 10. juni 2012 #2 Skrevet 10. juni 2012 Snakk med rådgiver på en videregående skole, eller på privatskole, for eksempel sonans privatgymnas. Ta med deg karakterene dine eller kompetansebeviset ditt så kan de sikkert svare på det du lurer på
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #3 Skrevet 10. juni 2012 2 år fagskole (1 år helse og sosial f.eks + 1 år helsefagarbeider/barne og ungd arb.) + 1 år påbygging til generell studiekompetanse. Allmennfag må du evnt ha hatt 1. året m allmenn fra for å kunne komme inn. Men du kan ta opp fagene som privatist også. Bare melde deg opp i eksamen i fagene du trenger mellom 15. aug og 15. sept. (eksamen i des-feb) du trenger disse fagene; Krav til generell studiekompetanse Utdanning/praksis: Fullført og bestått eksamen fra 3-årig, videregående utdanning eller Yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen (fylte 23 år i opptaksåret og minst 5 års praksis/utdanning). I tillegg til dette må man ha fullført følgende fag fra videregående: Norsk 393 timer Matematikk 224 timer Engelsk 140 timer Naturfag 140 timer Samfunnsfag 84 timer Historie 140 timer Merk at kravet til timer i matematikk under kunnskapsløftet er økt til 8 uketimer, gjeldende for opptak til høgskole/universitet skoleåret 2009/2010.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå