Gå til innhold

Nabounge som "spiser" oss opp :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor på landet, så er kun ett barn til i gå avstand. Dette barnet er like gammel som mitt, så de leker mye sammen (7 år), de er ikke naturlige venner (i mangel på bedre ord), de krangler og er uenige hele tiden, men holder i lag pga at det ikke er andre her. På skolen eller andre plasser med flere barn holder de aldri sammen.

Gutten min liker seg ikke så godt til de, så de er kun her, og da er det et evig mas fra den andre gutten om alt, mat, bli med på alt, få forskjellige ting osv. og han er med oss på mye, og er en del av hverdagen.

Nå har gutten min besøk av en annen kompis, og de leker sååå godt ilag, så kommer naboen og begynner å styre leken og ødelegger den, og til slutt så tar han med seg han som er på besøk hjem til seg...! Dette skjer hver gang min gutt har besøk av andre (ikke alltid de vil bli med han hjem da).

Synes det blir så vanskelig, for har mest lyst til å si nei til at han skal komme nårdet blir slik, men synes det blir så dumt når det ikke er andre barn her, og liker ikke å holde noen utenfor..!

Hva gjør man når det blir slik da? Dette er en gutt som ikke har det så bra hjemme, er mye alene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det helt på samme måte, bortsett fra at her er det flere å velge i, men de to nabobarna jeg mener er her hele tiden... Foreldrene roper de kun inn når det er middag, ellers er de ute/her hele tiden...

Eldste av de to er skikkelig rampete, men en engel så fort en voksen viser seg. Har tatt han på fersken utallige ganger, og sendt han hjem. Men tilbake er han like fort... mine er yngre enn han, så han har dem i sin hule hånd. Dessverre...

Han er 10 år og søsteren er 6 år... mine er 8 og 6.

Her kan vi ikke planlegge å ha besøk eller grille, for da står de to barna her og maser høl i hodet på oss... hvis vi til slutt ber dem om å gå for det ikke passer med besøk, så går de rundt i naboelaget og glor på oss innimellom og slikt... skikkelig ubehagelig!

De er ikke norske, men ei venninne av meg fra samme land sa at det ofte er slik i familier derfra at barna styrer dagene sine selv.... Tragisk!

Skrevet

Hi her.

Har flere ganger sagt at det ikke passer med besøk, så han må vente med å komme (som regel ved måltid), da setter han seg på altan å ser inn, og sitter der å venter, så da ble det at han heller fikk gå på rommet å vente, liker ikke å bli beglodd på når jeg spiser.

Han er norsk da.

Skrevet

Hi her.

Har flere ganger sagt at det ikke passer med besøk, så han må vente med å komme (som regel ved måltid), da setter han seg på altan å ser inn, og sitter der å venter, så da ble det at han heller fikk gå på rommet å vente, liker ikke å bli beglodd på når jeg spiser.

Han er norsk da.

Så be han gå hjem og si gutten din kommer til han når han er ferdig.

Om han ikke lærer folkeskikk hjemmefra så gjør du han ikke noen tjeneste med å la han holde på slik. Vær litt streng med han.

Skrevet

Bor på landet, så er kun ett barn til i gå avstand. Dette barnet er like gammel som mitt, så de leker mye sammen (7 år), de er ikke naturlige venner (i mangel på bedre ord), de krangler og er uenige hele tiden, men holder i lag pga at det ikke er andre her. På skolen eller andre plasser med flere barn holder de aldri sammen.

Gutten min liker seg ikke så godt til de, så de er kun her, og da er det et evig mas fra den andre gutten om alt, mat, bli med på alt, få forskjellige ting osv. og han er med oss på mye, og er en del av hverdagen.

Nå har gutten min besøk av en annen kompis, og de leker sååå godt ilag, så kommer naboen og begynner å styre leken og ødelegger den, og til slutt så tar han med seg han som er på besøk hjem til seg...! Dette skjer hver gang min gutt har besøk av andre (ikke alltid de vil bli med han hjem da).

Synes det blir så vanskelig, for har mest lyst til å si nei til at han skal komme nårdet blir slik, men synes det blir så dumt når det ikke er andre barn her, og liker ikke å holde noen utenfor..!

Hva gjør man når det blir slik da? Dette er en gutt som ikke har det så bra hjemme, er mye alene.

Veldig vanskelig slike situasjoner syns jeg. Tror nok flere svar her vil være at du skal ta han inn i varmen, invitere på middag istedet for å la han sitte på rommet osv, men jeg kjenner at jeg ikke er enig.

Du sier selv at han er der grunnet at barnet ditt ikke har andre å leke med. Hva med å melde han opp i aktiviteter, invitere mer på besøk, la han besøke andre, bli besøkshjem for barn på hans alder osv? Velger en bosette seg slik at en må kjøre barna må en også følge det opp mener jeg;)

Om gutten får være der når barnet ditt er alene mener jeg det er ufint sende han hjem når dere har annet besøk. Tror jeg ville lagt opp til at han sluttet komme overhode og søkt etter andre alternativer.

Hadde også sendt en bekymringsmelding på tingenes tilstand hjemme.

Skrevet

Vi har hatt noen slike vi også, jeg har måtte lære ungene at de skal si nei og at det ikke passer om de ikke vil leke. De skjal få bestemme selv, det er ikke slik at de må leke med alle som dukker opp her, uansett om de er alene eller mange her.

Har to nabounger jeg ikke klarer, heldigvis så leker ikke ungene med disse. plutselig kan de være inne hos oss uten at de har ringt på, blitt med noen unger eller spurt. Skal si jeg skvatt endag jeg var hjemme alene og plutselig satt de ungene i kjelleren vår og lekte. Da tente jeg på alle plugger for å si det slik. Tar med seg leker fra vår hage hjem til seg selv, leker med alt som er ungenes og eier ikke folkeskikk. Så det er igrunn mest pga disse at jeg har måtte lære ungene å si at det er lov å si de ikke vil leke eller at det ikke passer.

Skrevet

Vi har hatt noen slike vi også, jeg har måtte lære ungene at de skal si nei og at det ikke passer om de ikke vil leke. De skjal få bestemme selv, det er ikke slik at de må leke med alle som dukker opp her, uansett om de er alene eller mange her.

Har to nabounger jeg ikke klarer, heldigvis så leker ikke ungene med disse. plutselig kan de være inne hos oss uten at de har ringt på, blitt med noen unger eller spurt. Skal si jeg skvatt endag jeg var hjemme alene og plutselig satt de ungene i kjelleren vår og lekte. Da tente jeg på alle plugger for å si det slik. Tar med seg leker fra vår hage hjem til seg selv, leker med alt som er ungenes og eier ikke folkeskikk. Så det er igrunn mest pga disse at jeg har måtte lære ungene å si at det er lov å si de ikke vil leke eller at det ikke passer.

Godt å lese dette innlegget. Hadde et innlegg for en stund siden hvor jeg spurte om barna måtte leke med de som dukket opp på døren. Utrolig mange som rett og slett kjørte lekeplikt da, og ble en smule sjokkert.

Skrevet

Hi her.

Vi skal flytte i juli da, glemte å skrive det.

Gutten min er ikke så glad i å dra bort på besøk, eller delta i aktiviteter, inviterer andre barn hit da, men er da problemet er størst, for naboen kommer jo da og "overtar".

Spør også alltid mitt barn om han vil ha besøk når det banker på døra og naboen kommer, men han liker ikke å si nei.

Hjelper ikke å sende mitt barn dit når det passer med besøk, for han vil ikke dit, han vil ikke gå å banke på døra der engang for å "hente" naboen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...