Gå til innhold

Dere med barn som deler rom;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var barna når de havnet på samme rom?

Var det store utfordringer ved at de holdt hverandre våkne om kvelden/vekte hverandre på natta?

Hvordan gjorde dere det med innredning av soverom om de har forskjellige interesser/er av forskjellig kjønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eg har to gutter en som ble 3 år i februar og en som blir 6 år i august.. dei flytta inn i køyseng sammen på mandag.. og det går kjempe fint.. dei har sove så fint sammen, uten tull... og det beste er at i den nye køysenge fekk dei nye deilige madrasser så begge ungene sover hele natta på rommet sitt.. =) =) =) =) =) har ikkje gjort så mye med innredning.. dei er to gutter som liker, lege, biler osv,, men det er et lite rom så dei leler i stua.. men dei har ei dvd hylle og flatskjerm på rommet.. sånn at dei kan få litt aleine tid på rommet...

Skrevet

Fra de var 1 og 3 år har de sovet på samme rom, de er nå 3 og 5.

De har køyseng, og en liten benk med cd spiller, lekekjøkken og dukkesenger på rommet. En hylle med bøker og puslespill er i stuen. Det er et lite soverom, så det er ikke rom for så mye mer. Vi har kasser med duplo, lego, kjøkkenting, dukketing, pynteting (smykker og stæsj) og ting til dukkehuset lagret i gangen. De henter den esken de vil leke med inn på rommet når de skal leke og tar den ut igjen etterpå. Med gulvareal på 3m2 så er det beste måten å gjøre det på, for oss. Det fungerer egentlig ganske fint, og vi opplever at de leker mer med lekene når ikke alt tilgjengelig på en gang (som de hadde der vi bodde før hvor rommet var større), for da mister de helt oversikten og endte opp med å bare rote.

De holder ikke hverandre våken. De er vane med å sove sammen. En periode da minsten sov for lenge på dagen og ikke var trett på kvelden var det et problem, men så kuttet vi ut dasovingen og alt normaliserte seg igjen.

Skrevet

Dytter.

Har selv to små på 1 og 4 år, men var redd køyeseng var for skummelt når de er så små. Men det går bra det altså?

Skrevet

Vi har 3 barn. Da de to eldste var 1 år (akkurat på dagen omtrent) og 2 1/2 år, så flyttet de inn på samme rom.

Da var jeg gravid og 1-åringen sov inne hos oss, og våkna kjempe mye om natta. Jeg var som sagt gravid også da og var veldig sliten av å ligge vondt pga graviditeten og våkne mye pga 1-åringen.

Så da så vi ingen annen mulighet enn å prøve å flytte de på samme rom.

Det er det lureste vi kunne gjort! Det var første natta han sov hele natta :) Det har gått sååå fint, og våkner de en sjelden gang, går vi bare inn, snakker litt å sier det er natta enda , gir de ei flaske vann og skrur på litt lys. Så er alt OK igjen :)

Så når de var 2 og 3 år, flytta vi de over i køyeseng, der eldste lå øvers selvfølgelig. Det var ikke skummelt, bare kjempe moro :)

Og leggingen går også kjempe fint :) De synes nok nå at det er betryggende å ha hverandre der. Så jeg må absolutt anbefale det :)

Skrevet

Vi har 3 barn. Da de to eldste var 1 år (akkurat på dagen omtrent) og 2 1/2 år, så flyttet de inn på samme rom.

Da var jeg gravid og 1-åringen sov inne hos oss, og våkna kjempe mye om natta. Jeg var som sagt gravid også da og var veldig sliten av å ligge vondt pga graviditeten og våkne mye pga 1-åringen.

Så da så vi ingen annen mulighet enn å prøve å flytte de på samme rom.

Det er det lureste vi kunne gjort! Det var første natta han sov hele natta :) Det har gått sååå fint, og våkner de en sjelden gang, går vi bare inn, snakker litt å sier det er natta enda , gir de ei flaske vann og skrur på litt lys. Så er alt OK igjen :)

Så når de var 2 og 3 år, flytta vi de over i køyeseng, der eldste lå øvers selvfølgelig. Det var ikke skummelt, bare kjempe moro :)

Og leggingen går også kjempe fint :) De synes nok nå at det er betryggende å ha hverandre der. Så jeg må absolutt anbefale det :)

Ja glemte å si hva lekene var ;)

Den eldste er jente og mellomste er gutt (de som deler rom). Vi har bord og stoler til de, leke kjøkken og "kjøkken-utstyr", lekemat og noen dukker. Gutten synes også det er moro å holde på med.

Vi har ei stor lekestue nede til de, så der er alle de andre lekene. Så for å gjøre det ganske enkelt å holde rommet ryddig, har vi valgt å ikke putte mer leker inn. Veldig greit synes vi :)

Skrevet

barna her var 9 mnd og 2 år når de fikk samme rom.

dette var da de delte rom om natta. de delte rom med leker siden minste var 5 mnd.

har gått kjempe bra til nå når de er 1,5 og nesten 4,. da holder 4 åringen minste opp med tull og fjas i opp til 2-3 timer. de er rolige. sitter å prater og tuller bare. går riktig nok ut over søvn for minste. men ho tar det igjen på dagen etter.

fargen på rommet er lys beige. stygg farge. men ikke vi som valgte den. var her når vi flyttet inn.

de får nye rom neste sommer. da et rom hver. eldste gleder seg utrolig.

han blir ofte plaget av lillesøster ødelegger det han driver med der og da.

men tenker at det er også mye av det og være søsken uansett om de deler rom eller ikke.

Skrevet

Dytter.

Har selv to små på 1 og 4 år, men var redd køyeseng var for skummelt når de er så små. Men det går bra det altså?

Jeg har ingen problem med å putte eldste i køyseng, men hun er svært motorisk dyktig. Minsten kommer opp og ikke ned, så hun hadde måttet vente. De fikk køyseng da eldste var 4 år, før det bodde vi et sted med litt større rom, og de hadde juniorseng og sprinkelseng. Nå er rommet så lite at vi har ikke andre alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...