Gå til innhold

Barna mine krangler konstant.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to gutter med 2 års mellomrom. De krangler så busta fyker konstant. Den yngste har tidligere vært ganske rolig, fleksibel og rund i kantene, men har nå kommet i verste trassalderen og har blitt temmelig hissig. Eldste er til utredning på BUP, og selv om ting har blitt mye bedre ifht adferd der, er han veldig lite tålmodig med lillebror, erter mye, tar seg veldig fort nær av ting og er generelt lite fleksibel. Lillebror tar etter storebror med alt som har med vinning, utesteningning, ikke få være med osv., og dagene er en eneste stor kamp fra de står opp til de legger seg. Nå har de lekt fint sammen på rommet i 5 minutter, og vi er helt sjokkerte. Det har skjedd én gang før, som regel må vi fotfølge dem så ikke de skal drepe hverandre.

Høres dette kjent ut for noen, eller er det helt ekstreme tilstander her hjemme? Er det andre som har to tette gutter som har det likt? Blir det bedre? Vi er godt trent i konfliktløsning, vi er konsekvente og har klare regler, men vi begynner å bli temmelig frynsete i kantene av alle disse konfliktene. Tar gjerne imot andres erfaringer og håper på bedre tider! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er det her også. 2 år mellom. Vet ikke om det er normalt, men. Blir så sliten av det!

Skrevet

Hei.

Jeg har to år mellom barna min også. Der er eldste gutt og yngste jente. De er 6 år og straks 4 år. Vet ikke hvor gamle dine er, men regner med at de er rundt samme alder ?

Her har eldste alltid vært den rolige og fornuftige, mens hun yngste er den urolige og ufornuftige.

Må nesten si at de var, for de har forandret seg litt begge to. Han eldste har begynt å ta mer igjen mens den yngste har begynt å jekke seg litt.

Vi har det ikke sånn som hos dere. De har dager hvor de er kranglete, men som regel går det fint.

Nå har de faktisk tilbringt tiden sammen på rommet til eldste siden kl. 07 i dag, kun avbrutt med frokost. Der leker de, ser av og til på en film osv.

Kanskje det ikke er så ille fordi de er gutt og jente ? Jeg har tvillingbrog og kan huske at vi nesten kunne ta livet av hverandre, så det kan jo bli like ille med gutt og jente.

Mine er strake motsetningen av hverandre så kanskje derfor de som regel går godt overens.

Eldste ser gjennom fingrene på mye av det lillesøster gjør, men setter henne på plass når han mener hun går for langt. Og lillesøster lærer at hun ikke kan ture frem slik som hun vil.

Skrevet

Hei.

Jeg har to år mellom barna min også. Der er eldste gutt og yngste jente. De er 6 år og straks 4 år. Vet ikke hvor gamle dine er, men regner med at de er rundt samme alder ?

Her har eldste alltid vært den rolige og fornuftige, mens hun yngste er den urolige og ufornuftige.

Må nesten si at de var, for de har forandret seg litt begge to. Han eldste har begynt å ta mer igjen mens den yngste har begynt å jekke seg litt.

Vi har det ikke sånn som hos dere. De har dager hvor de er kranglete, men som regel går det fint.

Nå har de faktisk tilbringt tiden sammen på rommet til eldste siden kl. 07 i dag, kun avbrutt med frokost. Der leker de, ser av og til på en film osv.

Kanskje det ikke er så ille fordi de er gutt og jente ? Jeg har tvillingbrog og kan huske at vi nesten kunne ta livet av hverandre, så det kan jo bli like ille med gutt og jente.

Mine er strake motsetningen av hverandre så kanskje derfor de som regel går godt overens.

Eldste ser gjennom fingrene på mye av det lillesøster gjør, men setter henne på plass når han mener hun går for langt. Og lillesøster lærer at hun ikke kan ture frem slik som hun vil.

Takk for svar! Mine er 2 og 4 år. Tror nok kanskje det er verre siden de er gutter begge to, men jeg vet ikke. Har ofte tenkt at det kanskje hadde vært enklere for eldste hvis han hadde en lillesøster. ;)

HI.

Skrevet

Her også. 2 barn av samme kjønn på 3 og 5 år. Begge er like ille når det er i gang. Er grusomt når det holder på som værst. Ender som regel med skader der den ene falller siden de drar hverandre, slår hverandre osv.

Skrevet

10.40 her igjen. Glemte å svare på ditt spm, men ja det høres ganske så kjent ut.

Skrevet (endret)

Takk for svar! Mine er 2 og 4 år. Tror nok kanskje det er verre siden de er gutter begge to, men jeg vet ikke. Har ofte tenkt at det kanskje hadde vært enklere for eldste hvis han hadde en lillesøster. ;)

HI.

Leste et sted at med tette barn er det en ulempe med gutt først så jente. Dette fordi jenter ofte er mer moden slik at aldersforskjellen viskes ut litt, noe eldste ofte reagerer negativt på. Enda verre blir det hvis lillesøster går forbi storebror på noen områder. Endret av ★
Skrevet

Jeg og lille broren min var og er som katt og hund, kranglet så busta fyket. 2 år mellom oss, begge viljesterke og sta, men gode venner når vi ikke er oppå hverandre :P Eneste jeg vet angående oss er at vi fungerte best sammen når vi ikke tilbrakte for mye tid sammen, og hadde forskjellige hobbier. Alder og tid hjalp også. Mulig seperate aktiviteter kan fungere best for andre også?

Skrevet

Mine to gutter på 2 og 3 år har i en laaaang periode bare knuffet og kranglet.... Hver helg har vært utrolig slitsom, med høyt støynivå, biting og krangel om leker. Det har endt med at vi i stor grad har holdt dem adskilt, funnet på ting med en unge hver.... Minst en av dagene så har de tilbragt tid med en forelder hver. Og nå så ser vi at det har gitt resultater. Nå leker de mer harmonisk og det er ikke så mye krangling!

De trengte rett og slett en pause fra hverandre !!!

Skrevet

Har 2 gutter 15mnd mellomrom. Evig kamp.

Skrevet

Haha, faktisk litt godt å se at vi ikke er de eneste som har det sånn! Felles skjebne, felles trøst? ;)

Vi holder dem forøvrig også mye adskilt, i helgene tar vi som regel med oss en av hver og finner på noe slik at vi klarer oss gjennom dagene. Likevel er det jo noen timer før og etter barnehage, om morgenen og kvelden i helgene, hvor det går over stokk og stein. Får bare satse på at det går bedre etterhvert, og at vi alle overlever sommerferien som snart kommer. ;)

HI.

Skrevet

Her har vi også ca 2 år mellom ungene, gutten på snart 5 er eldst, og det er ett mareritt til tider :P

De krangler hver eneste dag, men varierer hvor mye ;)

Eldste er veldig fæl til å erte lillesøstra si, enten ved å ta fra henne leker, dytte, holde fast, være innpåsliten osv..

Og vesla blir fort hissig og da blir det hyling og kjefting :P

De leker aldri lenge sammen uten at det er ett eller annet, men det veksler veldig, veldig fort, så de er ofte venner også ;)

Skrevet

Mine krangler også nesten konstant. Det er 2år mellom de og jenter.

Men er de alene hjemme krangler de ikke, da koser de seg sammen. Snakket med ei jeg jobber sammen med og det er akkurat det samme samme med hennes gutter.

Jeg og min søster kranglet også veldig mye som barn, og det er 5år mellom oss. Vi har alltid hatt ett godt forhold selv med all kranglingen, og det ble bare bedre og bedre når vi ble større selv om vi ble mer voldelige ikranglingen vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...