bobbelfru Skrevet 9. juni 2012 #1 Skrevet 9. juni 2012 (endret) http://www.dn.no/for...icle2413923.ece Endret 9. juni 2012 av Hulda73
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #2 Skrevet 9. juni 2012 Greit nok at det ikke er lov med reklame, men selve produktene må man vel få lov til å ha.. Syns det er dumt at alt skal bli styrt, og at man som foreldre ikke kan velge selv om man vil gi barna kinderegg...
Gjest Mentha & Junior Skrevet 9. juni 2012 #3 Skrevet 9. juni 2012 (endret) Jeg synes det høres bra ut jeg. Men så er det vel etablert at jeg er hysterisk på dette området. Hvorfor skal man markesføre usunne matvarer (som happy meal og egentlig junk food generelt), og spesielt mot barn og ungdom, mens promotering av alkohol er forbudt? Det er jo bevist opp og i mente de dårlige helseeffektene av sukker og junk. Særlig i samfunn hvor større og større del av befolkningen tipper mot overvekt. Riktige kostholdsvaner legges tidlig i livet, og det er ingen hjelp på veien når man ser på reklamer overalt at man "må" bare smake den og den burgeren, sjokoladen eller pottisen. Barn er lett å influere, det er vel de fleste enige i, og da er det et steg i riktig retning å kutte reklamer og usunne produkter som rettes spesielt mot barn. Mener jeg. Endret 9. juni 2012 av Mentha & Junior
kamik Skrevet 9. juni 2012 #4 Skrevet 9. juni 2012 Jeg er enig med Mentha og junior. Mindre reklame for sukker og usunn mat kan ikke være feil. Hadde heller ikke plaget meg om ikke McDonalds eksisterte.
C.L.H85 Skrevet 9. juni 2012 #5 Skrevet 9. juni 2012 Synes ikke det skal bli forbudt med kinderegg. Det er jo i utgangspunktet vi foreldre som skal sørge for at ikke ungene får for mye sukker innabords. Liker ikke tanken på at alt skal bli styrt. Er enig med at det er en uting med reklame rettet mot barn, men de er en del av økonomien de også, om vi liker det eller ikke. Det kan heller bli strengere krav, men hvis det skal bli forbud mot alt mulig??
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 9. juni 2012 #6 Skrevet 9. juni 2012 Om alt «farlig» og usunt er forbudt, trenger vi jo ikke lære barna våre måtehold, tålmodighet og det å akseptere et nei for et nei. Høres jo lettvint ut
kamik Skrevet 9. juni 2012 #7 Skrevet 9. juni 2012 Men heldigvis tror jeg ikke det er noen fare for at alt farlig og usunt blir forbudt :-) Har ingen problemer med å si nei. Egentlig har jeg vel litt større vansker med å nekte meg selv is og sjokolade, enn å nekte junior. Dobbeltmoralsk mamma.... Men jeg spiser i smug etter barnesengetid da. Og er høygravid, og dermed unnskyldt!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #8 Skrevet 9. juni 2012 http://www.dn.no/for...icle2413923.ece Hele greia blir for dumt i mine øyne. nei til reklame på tv er helt greit men å nekte å selge det i hele tatt. Tviler på at de barna som får kinderegg ikke ville fått en annen sjokolade i stede for. Og for å se happy meal bilder og annet må man først gå inn på Mcdonalds så hvis man først er det så spiller det vel ingen rolle om barna får en leke med maten sin! Og alle andre menyer er større derfor vil jo barna få i seg mer usunn mat om de spiser en annen meny der inne. Da får man heller sende alle oss foreldre på foreldrekurs og lære oss å si nei til barna da, for samme hvor mye et produkt er skapt for at barna skal mase om å få det så er det nå opp til oss foreldre og bestemme hva de får lov å spise eller ikke. Mine barn vet ikke hva happy meal er fordi vi aldri har vært på mcdonalds. Vil de ha kinderegg til lørdagsgodt finner jeg ikke problem med at de velger dette over en annen liten sjokolade. Mine barn har aldri ønsket seg frokostblanding på grunn av at det er en leke i den, de kan gjerne spørre om sjokoladefrokost blanding nettopp fordi den har sjokoladesmak. Og det er da min jobb som foreldre å si til mine barn at sorry men det får du ikke. Og min jobb å stå imot mas om det skulle bli det. ærlig talt syntes jeg de får i såfall gjøre det skikkelig de kan ikke gjerne en type godteri da får de jo fjerne alt, hvorfor er det greit med kjeks formet som bokstaver men ikke som noe annet barna syntes er moro, hvorfor skal de kunne selge sjokolade formet som en bamse men nekte annen, det er ikke mer sunt med bamsemoms. Og i tillegg selges jo denne i mye større poser og derfor er sjansen stor for at barna spiser mer usunt om dette kjøpes inn.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #9 Skrevet 9. juni 2012 Jeg synes det høres bra ut jeg. Men så er det vel etablert at jeg er hysterisk på dette området. Hvorfor skal man markesføre usunne matvarer (som happy meal og egentlig junk food generelt), og spesielt mot barn og ungdom, mens promotering av alkohol er forbudt? Det er jo bevist opp og i mente de dårlige helseeffektene av sukker og junk. Særlig i samfunn hvor større og større del av befolkningen tipper mot overvekt. Riktige kostholdsvaner legges tidlig i livet, og det er ingen hjelp på veien når man ser på reklamer overalt at man "må" bare smake den og den burgeren, sjokoladen eller pottisen. Barn er lett å influere, det er vel de fleste enige i, og da er det et steg i riktig retning å kutte reklamer og usunne produkter som rettes spesielt mot barn. Mener jeg. Forskjellen er at det er snakk om å forby produktet ikke bare reklame for det. å forby reklame er helt greit det, men da må man jo i din sammenligning forby alkohol også da. Og hvorfor skal noen få produkter forbys mens andre som ikke er noe mer helsefremmede få lov til å være i salg?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #10 Skrevet 9. juni 2012 Jeg synes det høres bra ut jeg. Men så er det vel etablert at jeg er hysterisk på dette området. Hvorfor skal man markesføre usunne matvarer (som happy meal og egentlig junk food generelt), og spesielt mot barn og ungdom, mens promotering av alkohol er forbudt? Det er jo bevist opp og i mente de dårlige helseeffektene av sukker og junk. Særlig i samfunn hvor større og større del av befolkningen tipper mot overvekt. Riktige kostholdsvaner legges tidlig i livet, og det er ingen hjelp på veien når man ser på reklamer overalt at man "må" bare smake den og den burgeren, sjokoladen eller pottisen. Barn er lett å influere, det er vel de fleste enige i, og da er det et steg i riktig retning å kutte reklamer og usunne produkter som rettes spesielt mot barn. Mener jeg. Forskjellen er at det er snakk om å forby produktet ikke bare reklame for det. å forby reklame er helt greit det, men da må man jo i din sammenligning forby alkohol også da. Og hvorfor skal noen få produkter forbys mens andre som ikke er noe mer helsefremmede få lov til å være i salg? De skal forbys fordi det er leker inni, noe som gjør at barn blir fristet til å kjøpe de produktene istedenfor noe annet,om jeg ikke tar feil. Har ikke lest gjennom artikkelen, men har hørt det tidligere. Synes det blir for dumt å fjerne det helt fra markedet, da kan de heller fjerne lekene som gjør at barna blir fristet til å kjøpe det. Jeg er glad i kinderegg!
Gjest Visten Skrevet 9. juni 2012 #11 Skrevet 9. juni 2012 Jeg synes de kunne droppet alle dårlige plastleker i frokostblandinger, kinderegg, gatekjøkken-barne-menyer og alle andre plasser. Jorda fylles av søppel, men pyttsann, la oss overøse barna med dårlige plastleker (som ikke engang tåler lek) slik at vi får solgt mer dritt.
kamik Skrevet 9. juni 2012 #12 Skrevet 9. juni 2012 Synes #8 har et godt poeng i at alle foreldre burde lære å si nei. Anbefaler boka "kunsten å si nei" av Jesper Juul. Litt på siden av diskusjonen kanskje, men samtidig relevant. For det handler jo om at vi må sette grensene, når vi tross alt oversømmes av reklame og fristelser...
Gjest Tullmusa83 Skrevet 9. juni 2012 #13 Skrevet 9. juni 2012 På grunn av leken følte i hvertfall jeg at jeg hadde fått mye som liten. Sammenlignet med andre små sjokolader er det jo veldig lite sjokolade i et kinderegg. Så om barnet alikavel bare får en sjokolade i uka må vel et egg være bedre enn en kindermaxi f.eks.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #14 Skrevet 9. juni 2012 Jeg synes det høres bra ut jeg. Men så er det vel etablert at jeg er hysterisk på dette området. Hvorfor skal man markesføre usunne matvarer (som happy meal og egentlig junk food generelt), og spesielt mot barn og ungdom, mens promotering av alkohol er forbudt? Det er jo bevist opp og i mente de dårlige helseeffektene av sukker og junk. Særlig i samfunn hvor større og større del av befolkningen tipper mot overvekt. Riktige kostholdsvaner legges tidlig i livet, og det er ingen hjelp på veien når man ser på reklamer overalt at man "må" bare smake den og den burgeren, sjokoladen eller pottisen. Barn er lett å influere, det er vel de fleste enige i, og da er det et steg i riktig retning å kutte reklamer og usunne produkter som rettes spesielt mot barn. Mener jeg. Forskjellen er at det er snakk om å forby produktet ikke bare reklame for det. å forby reklame er helt greit det, men da må man jo i din sammenligning forby alkohol også da. Og hvorfor skal noen få produkter forbys mens andre som ikke er noe mer helsefremmede få lov til å være i salg? De skal forbys fordi det er leker inni, noe som gjør at barn blir fristet til å kjøpe de produktene istedenfor noe annet,om jeg ikke tar feil. Har ikke lest gjennom artikkelen, men har hørt det tidligere. Synes det blir for dumt å fjerne det helt fra markedet, da kan de heller fjerne lekene som gjør at barna blir fristet til å kjøpe det. Jeg er glad i kinderegg! Kindersjokolade finnes i mange variasjoner og blir neppe borte om så eggene blir det. Men ta en tur på nille der finnes uendelige produkter med litt godteri og en leke i ett, alle disse må jo da også forbys. Godteri formet som smokk, lebestift og annet er slik for å tiltrekke oppmerksomheten til barna, da bør jo også disse forbys. Bamsemoms er vel ikke formet som bamser for at vi voksene skal få lyst å kjøpe de, og hva med potetgull i form av bamser eller annet spesielt markedsført mot barn. Skal de gjerne noe kan de ikke stoppe med et eller to produkter de må gjerne alt som er markedsført mot barn. Men ærlig talt er det ikke vårt ansvar som foreldre å lære barna , er det ikke vårt ansvar som foreldre å lære barna om sunn mat,måtehold, og ikke minst at de ikke kan mase seg til ting. Er det ikke vår jobb som foreldre å klare å si NEI. Ja vi får flere og flere overvektige barn her i landet men disse barna blir ikke tynnere og får et bedre kosthold bare for at visse produkter blir forbudt de vil da bare flyttes over til å spise andre produkter som er usunne og fulle av sukker, men som ikke var markedført direkte mot barn. Så resultatet på dette vil det ikke bli så lenge det ikke er et totalt forbud mot å selge noe som helst usunt. Så det hadde vel vært bedre om de brukte sin tid og energi på å finne en god måte å fange opp de familier som trenger help. Både med grensesetting og hva som er sunt kosthold
♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 9. juni 2012 #15 Skrevet 9. juni 2012 Jeg synes det er latterlig. Det er foreldrenes ansvar hva barn får og ikke, og at staten skal være "barnevakt" på denne måten, blir rett og slett for dumt. Nå må staten la FORELDRE få tilbake litt av ansvaret for oppdragelsen!
Gjest Mentha & Junior Skrevet 9. juni 2012 #16 Skrevet 9. juni 2012 Jeg synes det høres bra ut jeg. Men så er det vel etablert at jeg er hysterisk på dette området. Hvorfor skal man markesføre usunne matvarer (som happy meal og egentlig junk food generelt), og spesielt mot barn og ungdom, mens promotering av alkohol er forbudt? Det er jo bevist opp og i mente de dårlige helseeffektene av sukker og junk. Særlig i samfunn hvor større og større del av befolkningen tipper mot overvekt. Riktige kostholdsvaner legges tidlig i livet, og det er ingen hjelp på veien når man ser på reklamer overalt at man "må" bare smake den og den burgeren, sjokoladen eller pottisen. Barn er lett å influere, det er vel de fleste enige i, og da er det et steg i riktig retning å kutte reklamer og usunne produkter som rettes spesielt mot barn. Mener jeg. Forskjellen er at det er snakk om å forby produktet ikke bare reklame for det. å forby reklame er helt greit det, men da må man jo i din sammenligning forby alkohol også da. Og hvorfor skal noen få produkter forbys mens andre som ikke er noe mer helsefremmede få lov til å være i salg? Barn har ikke begrep om hva som er sunt eller ikke i samme grad som voksne, og derfor er det selvsagt opp til oss som foreldre å sette grenser. Men jeg synes det er feil med usunne produkter som produseres og markedsføres spesielt rettet mot barn og unge. Mange produsenter tar minimalt med hensyn til hva som faktisk er i produktene deres. Ta f.eks kjeks, beregnet på barn. De er i de fleste tilfeller proppet fulle av sukker for at de skal smake godt Og så er det mengden usunt fett som er tilsatt i tillegg, e-stoffer osv osv. Mange "voksenkjeks" er ikke noe sunnere, men de er i det minste ikke produsert med barn som hovedmålgruppe og har et mer klassisk "kjedelig" design og appellerer mindre til de små. Jeg sier ikke at alt godis skal forbys, men jeg synes at produkter a la hello kitty-sjokolader, kaptein sabeltann-godis, kjeks fylt med sjokolade og lignende godt kan forsvinne fra hyllene. Det er stort sett smakløst og dårlig kvalitet og selger kun fordi det er pakket inn i kjente merkenavn eller appellerende pakninger.
super_s Skrevet 9. juni 2012 #17 Skrevet 9. juni 2012 Hele greia er helt tåpelig. Det er jo vårt ansvar som foreldre å si nei til usunn mat. Men hvor stor skade gjør et kinderegg som lørdagsgodis?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #18 Skrevet 9. juni 2012 Blir ikke noe forbud http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8189328
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 9. juni 2012 #19 Skrevet 9. juni 2012 Er jo latterlig at slikt skulle hende, om foreldre har vansklig for å ikke gjøre ungene sine overvektig, så bør dem heller læres opp i kost og ernæring, noen bør også lære at tv, pc, filmer osv 24/7 gir for lite mosjon!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #20 Skrevet 9. juni 2012 Ja, det burde kun være tillatt å selge sukkervarer på egne sjokolademonopol med 25-årsgrense, med skjult godis pakket inn i gråpapir under disken. Markedsføring er det ikke snakk om, faktisk blir det forbudt å nevne hvilke TO byer man får tak i varene, og om man skulle finne det ut er det allikevel så bortgjemt og anonymt at det ikke er mulig å finne det. Ryktene sier at inngangen skal være et kumlokk..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #21 Skrevet 9. juni 2012 Hele saken er skapt av en journalist som har stilt helseministeren ekstremt ledende spørsmål og bygget saken ut fra det. Det var aldri noen som foreslo å forby Kinderegg, og hadde de gjort det ville Stortinget ikke tatt det seriøst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå