Anonym bruker Skrevet 8. juni 2012 #1 Skrevet 8. juni 2012 Da mener jeg fattigdom i Norge, som i utgangspunktet er et rikt land.. tenker ikke på land hvor mange lever i slummen..
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2012 #2 Skrevet 8. juni 2012 MEG SELV! Google fattigdom og du får opp en stort bilde av meg...
Gjest Hercule Poirot Skrevet 8. juni 2012 #3 Skrevet 8. juni 2012 Hentet fra NDLA: Relativ fattigdom En person som er fattig i Norge, vil bli oppfattet som velstående for eksempel i et land som Sudan. Vi sier gjerne at de fattige husholdningene i Norge er fattige i forhold til andre husholdninger. Relativ fattigdom er fattigdom sammenlignet med en annen gruppe. Levestandarden blir altså sett i forhold til det samfunnet man lever i. Fattigdomsgrensen for en husholdning i Norge er 196 000 kroner i året (2008) etter OECD-normen, det vil si 50 % av medianinntekten. http://ndla.no/nb/node/68492 Relativt grei definisjon, MEN som NDLA også sier: "En utfordring er at fattigdomsgrensen er bevegelig. Etter definisjonen vil det derfor alltid være fattigdom i Norge. å leve et fullverdig liv blir dermed et relativt begrep."
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2012 #4 Skrevet 8. juni 2012 Men blir det ikke feil å sammenligne Norge med at fattig land, som f.eks Sudan? For mellom disse to landene er det en stor forskjell på fattigdom.. og landet Norge er jo ikke fattig på samme måte.. det er jo noen menneskers liv det er snakk om, som er fattige.. eller tenker jeg helt feil? HI
rytme Skrevet 8. juni 2012 #5 Skrevet 8. juni 2012 Hmmm. En fattig i Norge er en som selv om de ikke bruker penger på undøvendige ting likevel må bekymre seg for mat/regninger osv. Det er sikkert mange som ikke har råd til ting på slutten av mnd, men da kanskje fordi de har brukt litt mye i begynnelsen Dette er det JEG tenker, bare for å presisere
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 8. juni 2012 #6 Skrevet 8. juni 2012 Hmmm. En fattig i Norge er en som selv om de ikke bruker penger på undøvendige ting likevel må bekymre seg for mat/regninger osv. Det er sikkert mange som ikke har råd til ting på slutten av mnd, men da kanskje fordi de har brukt litt mye i begynnelsen Dette er det JEG tenker, bare for å presisere Synes det var en fin definisjon!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2012 #7 Skrevet 9. juni 2012 Jeg synes en fattig i Norge er en som må velge mellom å kjøpe mat og betale husleia, uten at det skyldes at man har brukt opp pengene på noe unødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå