Gå til innhold

rar matlyst???


peanutts82

Anbefalte innlegg

har totalt endret matvaner etter at jeg ble gravid. drikker ikke kaffe lenger, verken på jobb eller hjemme. drakk kanskje 5-6 kopper med espresso m melk og 3 kopper med te pre graviditum hver dag. drakk ikke så mye juice før men nå bare elsker jeg appelsinjuice. takler ikke kylling, fisk, lam, ja alt av kjøtt bortsett fra biff. og til og med da er det lite jeg spiser før jeg blir kvalm. har ofte lyst på sushi og reker selv om varmbehandlet fisk ikke frister i det hele tatt. grønnsaker og frukt må jeg ha hele tida. fersken og aprikos kan jeg gomle på hele dagen. må ha isbiter i vann/juice/melk. har ikke lyst på sjokolade/chips/pomme fritz og fettet mektig mat. bare frisk og kaldt som salat og sushi. kan finne på å tygge på selleristang, rabarbra, isberg salat bare til snacks. d samme med avocado og sitroner og lime. har også veldig lyst på øl (non-alcohol) om vi er ute og griller eller på cafe. det første jeg gjør når jeg er i byen er å finne en smoothie bar og kjøpe en iskald smoothie med kokosnøtt/mango/banan osv. lurer på om babisen blir vegetarianer..loool... :P jeg lager liksom vanlig middag hjemme, blir ikke kvalm av å se/lukte/tilberede kjøtt men ender med å spise all tilbehør (poteter/ris/grønnsaker/salat og sambo ender med å spise all kjøttet for jeg for liksom ikke lyst på det. tenk om babisen ikke får nok proteiner :(

noen andre som har endret matvaner? helt av seg selv?

Jeg sluttet også å røyke på dagen når jeg fant ut jeg var gravid og har ikke en eneste dag tenkt på det eller spist mer eller hatt lyst på det. Denne babisen må være en ny dalai lama :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres jo ut som du har relativt sunne lyster da. Selv har jeg dager da det eneste jeg ikke blir kvalm av å tenke på er sur vingummi :( Tvinger i meg noe fornuftig hver dag...

 

Bare en liten detalj: Står ikke sushi på den berømmelige nei-lista vår? Tror den enkle måten å huske det på er at alt fisk og kjøtt skal være skikkelig varmebehandlet, men det er jo unntak, så jeg er ikke sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint spise sushi, bare ikke i hvilken som helst restaurant. Jeg spurte nemlig fastlegen min om det sist onsdag, og da svarte hun at det gikk helt greit hvis det ble bestilt på fine restauranter :) Angående kaffe er det supert du har kuttet det helt ut, selv om 1-2 kopper daglig hadde vært helt greit :) Fosteret skal nemlig ha minst mulig coffein i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spise sushi, men ikke med tunfisk. Jag har spist masse sushi, også fra vanlige sushi-sjapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det du skriver. Orker heller ikke tanken på kjøtt.. Eller fisk for den saks skyld. Men tenker det må vere bra å spise en god salat med egg, linser og bønner. Er vel litt proteiner i det vel.

Har heller ikke lyst på fet mat, men knekkebrød med pålegg og masse paprika, agurk og salatblad går fint ned:)

Har også fått smaken på juice, som jeg aldri før har drukket.. Må ha det og må vere isbiter. He he. Merkelige greier egentlig.

Sushi har jeg elsket før, men ikke orket tanken på det de siste mnd. Får håpe det kommer tilbake for fisk har vel viktige proteiner og vitaminer som er bra for den lille:)

Greit å lese det ikke kun var meg som dropper kjøttet til middagen og spiser tilbehør, salat og frukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også hørt at man ikke skal være så redd for sushi. bortsett fra tunfisk. prøver å holde meg til laks og smørfisk (min favoritt) ellers går det mest i maki :)

Pleide å være veldig kreativ i matlaging før, prøvde nye oppskrifter, men har blitt skikkelig kjedelig. orker knapt nok å lage middag.

Har ikke kuttet ut noen ting med vilje eller på jakt etter å være sunn, det bare ble slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg higer også enormt etter sushi og kunne ha spist det flere ganger om dagen. Så lenge man holder seg borte fra tunfisk, er det jo trygt :-)

 

Ellers har jeg, i motsetning fra før graviditeten, ikke særlig lyst på godis og sjokolade. Men vekten har begynt å krype godt oppover likevel. Det henger vel sammen med en enorm matlyst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke lukt av grillet kylling(og dermed sliter jeg med å spise det og). Klarer ikke eplejuice - og kan slite litt med det meste av drikke - utenom vann, farris og melk. Også har jeg blitt litt avhengig av lakris - helst salt. Ellers smaker det meste av mat ... Og mc donalds har dessverre fristet mer enn til vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke glad i varmt kjøtt, spiser mer av tilbehøret.

 

Sist klarte jeg ikke lukta av varm mat, så mannen måtte lage og spise med lukket kjøkkendør.

 

I morgen er det sushi her og jeg gleder meg. Kunne spiste det HVER dag, om det ikke var 40 min å kjøre til nærmeste utsalg. Nope, de du får i butikken er ikke bra nok, på langt nær. ;P

 

Drikker myyyyye vann, som jeg vanligvis ikke er så glad i, og spiser mengder av saftis. ♥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen det med lite lyst på varmebehandlet fisk, kylling og kjøtt. Det er noe jeg har lyst på, men spiser ikke så mye. Kan godt tilberede det, men i og med at jeg blir så fort mett, så er det minimalt hva jeg spiser.

 

Må bare spise ofte og lite for tida. Knekkebrød er bedre enn brød, og enkelte påleggstyper har jeg fått avsmak for. Ikke like begeistra for kjøttpålegg for eksempel, men hvitost og brunost er godt.

 

Blir fortsatt litt kvalm om jeg ikke spiser ofte nok, men håper det gir seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også masse saft is. Har en haug av sånne saft-poser som du fryser. Har funnet ut at de hjelper mot kvalmen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre sliter jeg med veldig kvalme og kan gå flere dager uten mat og være fullstendig sengeliggende. Har avsmak for det meste og blir kvalm av alt, heldigvis pleier det å gå over ikke lenge etter jeg kommer i 2. Semester. Men heldigvis har jeg dager der kvalmen nesten ikke merkes, og da er det frukt som frister, spesielt nektariner og sure epler, av drikke blir det appelsinjuice. Vekta har rast ned, men av erfaring vet jeg at lystene kommer for fullt snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...