AnTiLoPeSvIn Skrevet 8. juni 2012 #1 Skrevet 8. juni 2012 Per i dag leier vi og vi må flytte 1 juli. Sønnen min blir 6 år i år og skal begynne på skolen til høst. Denne uken var vi på visning og fikk leiligheten men nå må han jo innskrives der han skal bo. Der vi skal bo sogner han til åRvoll skole i oslo, men der det fult, ringte oggså disen skole der var det også fult. Hva jeg jeg nå? Har man ikke krav på skoleplass? eller må jeg dra en annen kant i byen for å få skoleplass?
Major HotLips Houlihan Skrevet 8. juni 2012 #2 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Ring kommunen eller bydelen dere hører hjemme i? I alle fall etaten med ansvar for barn og unge Endret 8. juni 2012 av Leona med 2 rosahjerter
Gjest sug lut Skrevet 8. juni 2012 #3 Skrevet 8. juni 2012 Sørg for å bli satt på venteliste så tidlig som mulig (sikkert avhengig av tidlig flyttemelding), årvoll og Disen er begge stappa men folk flytter på seg, så dere kan være heldige og få plass i siste sekund. Litt avhengig av hvor dere bor ville jeg også prøvd Tonsenhagen. Dere vil uansett få plass et sted, men det er jo ikke ideelt å pendle for langt.
Gjest amandine Skrevet 8. juni 2012 #4 Skrevet 8. juni 2012 Opplæringsloven § 8.1 gir eleven rett til plass på nærmiljøskole, egt, uavhengig av om skolen har plass eller ikke så lenge det er en vanlig offentlig grunnskole.
Gjest sug lut Skrevet 8. juni 2012 #5 Skrevet 8. juni 2012 Opplæringsloven § 8.1 gir eleven rett til plass på nærmiljøskole, egt, uavhengig av om skolen har plass eller ikke så lenge det er en vanlig offentlig grunnskole. Nærmiljøskole tolkes relativt bredt og fritt i enkelte skolekretser i Oslo om dagen...
Gjest amandine Skrevet 8. juni 2012 #6 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Ikke sånn som her vest at en skole har en krets, altså? Det er det jeg alltid har sagt, det er best på vestkanten;-) Endret 8. juni 2012 av amandine
Gjest Filifjonka Skrevet 8. juni 2012 #7 Skrevet 8. juni 2012 Ikke sånn som her vest at en skole har en krets, altså? Det er det jeg alltid har sagt, det er best på vestkanten;-) Her hvor jeg bor er det også sånn. Skolen har en skolekrets og når du bosetter deg i skolekretsen får du (eller barna dine da ) plass på den skolen. Men der jeg kommer fra opprinnelig valgte de for noen år siden å operere med det de kalte "flytende kretsgrenser". Da kunne de fylle alle skolene til randen, men likevel unngå at det ble flere paralleller som kanskje ikke var helt fulle, på skolene. Da kunne man risikere at søsken havnet på forskjellige skoler, for eksempel. Dette var et ledd i å spare penger, selvsagt. Jeg vet ikke hvordan det fungerer i Oslo, der har jeg aldri bodd med barn. Men jeg vet at det finnes mange, eh, kreative løsninger på dette med skolekretsgrenser.
Cornelianelia Skrevet 9. juni 2012 #8 Skrevet 9. juni 2012 Bor i Oslo og har også en førsteklassing fra høsten. I papirene vi fikk til innskrivingen til skolen sto det at man ikke har krav til plass på nærskolen. Skolegrensene er nok i ferd med å bli ganske utvannet. De blir justert slik at kabalen med elevtall på de ulike skolene skal gå opp. Sakset fra utdanningsetatens nettside: Dette er ikke faste skolekretser, men veiledende inntaksområder (skolegrenser) for alle ordinære grunnskoler. Dette innebærer blant annet: Foresatte vil, så langt råd er, få plass for sine barn ved den nærmeste skolen eller ved den skolen de etter det veiledende inntaksområdet tilhører, jf. opplæringsloven § 8-1. Retten til nærmeste skole etter opplæringsloven § 8-1 er likevel ikke en absolutt rett til én bestemt skole.én begrensning kan være kapasitet; antall elevplasser på årstrinnet. Foresatte kan, i henhold til opplæringsloven § 8-1 og forskrift om skolebytteregler (se nedenfor), søke sine barn over til en annen skole. Utdanningsetaten kan endre de veiledende inntaksområdene. Men du har uansett krav på en plass på en skole. Ring Utdanningsetaten i kommunen og hør hva du skal gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå