Gå til innhold

Hvordan løser jeg ferie under sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk akkurat innvilget 100% sykemelding fra lege pga svangerskapsplager. Har satt opp 1 uke ferie med arbeidsgiver i slutten av måneden, deretter 3 uker i slutten av juli. Skal kun reise 1av de ukene jeg har avtalt med arbeidsgiver til utlandet, resten av ferien (i juli) blir jeg hjemme. Har nå bestemt meg for å ta 2 uker i utlandet nå i juni istedet for 1 uke. Men NAV sa at for å søke om sykepenger under ferie må jeg søke 2-3 uker før og dette må gå via legen. Har ikke time hos lege før 4 dager før avreise...

Spørsmålet er da, hvordan ville dere løst denne situasjonen?

Hva bør jeg gjøre for å tape minst mulig på denne situasjonen?

Det er jo en kinkig situasjon når sykemeldingen kommer så tett opptil avreise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...og en ting til....hvordan fyller jeg da ut skjema D på sykemeldingen?

Skrevet

Enten er du frisk og kan dra på utenlandsferie, eller så er du syk og må være hjemme. Det er vel så enkelt.

Skrevet

Du får be om en hastetime hos legen og friskmelde deg de ukene du skal ut og reise. Alternativt mener jeg at du kan få legen til å skrive en erklæring på at det er forsvarlig at du oppholder deg i utlandet under sykmeldingsperioden. Jeg kjenner ikke til disse fristene hos NAV, men alternativet er altså å friskmelde deg mens du skal på ferie.

Resten av ferien din kan du jo være sykmeldt og på den måten få ferien til gode.

Skrevet

Hvis du har avtalt ferie må legen uansett vurdere om du er for syk til å nyte en vanlig ferie eller om du er frisk nok til å ha ferie selv om plagene er for store til at du må jobbe.

Legen skal ha hastetimer får sånt. Ring om morgenen rett etter åpningstid i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...