Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #1 Skrevet 7. juni 2012 Jeg har en sønn på 5,5 år. Han har i alle år hatt vansker med å uttale visse ord riktig. Han sier J når han skal si L. Han sier jeke istede for leke, joff istede for loff, f.eks. Han har også problemer med R og K.. Når burde man søke hjelp? Jeg er bekymret for mobbing ved skole start pga språket. Er det andre her som har barn som har/hatt snakkevansker?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #2 Skrevet 7. juni 2012 Hva sier barnehagen da? Tror logoped ville være lurt. Kan nok få noen kommentarer på skolen om at han snakker babyspråk...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #3 Skrevet 7. juni 2012 Så rart at dere ikke har fått logoped for lenge siden. Jeg synes dere burde få oppfølging til ham så fort som mulig.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #4 Skrevet 7. juni 2012 Er dere nøye med å prate skikkelig til ham da? Altså at dere er gode rollemodeller mtp hvordan man skal uttale ord, er nøye med det og sånt? Har nemlig noen bekjente som sliter med barnet sitt nå, men det er fordi de selv har pratet babyspråk til ungen .
Bustehue Skrevet 7. juni 2012 #5 Skrevet 7. juni 2012 Hei Jeg er logopedstudent. Jeg kan ikke gi noen konkrete råd iom. at jeg ikke har møtt barnet (og heller ikke er ferdig utdannet enda). Generelt sier man at barna bør kunne snakke "rent" til skolestart. Dette gjaldt også da ungene begynte på skolen da de var syv år. Det er vanskelig å vite hvem som kommer til å "vokse det fra seg", og hvem som kommer til å ha vedvarende vansker. Dette gjelder både med artikulasjon og for eksempel ved forsinket språkutvikling. Det betyr IKKE at man kan vente å se det an. Det er bedre at de får hjelp de som likevel hadde vokst det fra seg (umulig å kunne vite i ettertid også), enn at noen får hjelp alt for seint. Den aller viktigste faktoren for å søke hjelp er at du som mor er bekymret. Du kan for eksempel ringe til PPT-kontoret i kommunen din og høre med de hvordan rutinene er for henvisning og sånt. De skal ta din bekymring på alvor, det vil iallefall en god logoped gjøre. Lykke til
Babykilo Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 Min nevø fikk logoped i bhg på samme alder med de samme problemene, det er jo de vanskelige lydene. :-) Han går nå i 2.klasse og snakker ikke som en baby lenger. Hans ord. :-)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Er dere nøye med å prate skikkelig til ham da? Altså at dere er gode rollemodeller mtp hvordan man skal uttale ord, er nøye med det og sånt? Har nemlig noen bekjente som sliter med barnet sitt nå, men det er fordi de selv har pratet babyspråk til ungen . Vi har aldri snakket "babyspråk" til han, heller han var baby. Kan ta det opp med bhg da jeg henter han etterpå, men de har aldri nevnt noe.. Ringte hs i sta, men hun var opptatt i et møte å skulle ringe tilbake senere. Tenkte kanskje hs vet litt hvordan jeg skal gå frem. jeg har prøvd å øve litt med han, men han gir fort opp, blir lei seg for at han ikke klarer å uttale ord riktig. Hi
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #8 Skrevet 7. juni 2012 Hs ringte nå å sa jeg skulle ta det opp med bhg, Han går i en ganske stor bhg så det var ofte at store bhg har øve grupper med flere barn med samme problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå