Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #1 Skrevet 7. juni 2012 Jeg strøk på en eksamen på vgs for noen år siden, men sto selvsagt i alle fag og har gode karakterer bortsett fra i akkurat det faget jeg strøk i (fikk 2, og 1 på eksamen). Nå er jeg drittlei av å ikke få jobb, så jeg vil få meg en utdannelse, men det meste krever gens, altså generell studiekompetanse. Jeg står ikke oppført med dette, og jeg lurer litt på hva som kreves for å kunne søke på et bachelorstudie f.eks? Synes det er alt for mye info på nett, så jeg blir litt forvirret. Holder det at jeg har alle fag med nok årstimer i de fagene som kreves for gen.studiekomp. eller Må jeg ta opp igjen det faget jeg strøk i? Det er ikke snakk om et fag som inngår i studiekompetansen...
♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 7. juni 2012 #2 Skrevet 7. juni 2012 Du må ha generell studiekompetanse for å søke. Så du må ta opp eksamen Det er fort gjort, som privatist!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #3 Skrevet 7. juni 2012 Mjo, men det er snakk om et fag som går over 3 år, så er ikke bare å ta det opp igjen heller. Faget jeg snakker om er fransk. Jeg sliter enormt med språk, men fikk selvsagt ikke fritak. Greide jo å stå i selve faget, men er bare denne fordømte eksamenen som gnager. Prøvde å lese meg opp igjen året etter vgs for å prøve igjen da, men det gikk bare ikke. Jeg forstår ikke fransk i det hele tatt, og klarer ikke se hvordan jeg skal klare dette HI
♥♂13 + ♂15♥ Skrevet 7. juni 2012 #4 Skrevet 7. juni 2012 Nei, da er det ikke lett Men, siden du stod selve faget, så er det jo "bare" eksamen du må ta da. Fordi man må ha generell studiekompetanse for å kunne søke desverre. Prøv å prat med den vgs der du bor, og spør om noen kan hjelpe deg med å lese til eksamen feks?
L-8 Skrevet 7. juni 2012 #5 Skrevet 7. juni 2012 http://utdanning.no/tema/utdanning/nyttig_informasjon/realkompetanse Eller prøv deg som au pair for en fransk familie Evt norsk familie i Frankrike?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 Takk for tips, men det er ikke så lett å bare reise når jeg har en datter osv. Søren og... HI
Gjest Dotto Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Hei! Det samme hendte med meg når jeg gikk vgs, strøk på en eksamen. Det jeg gjorde, var at jeg tok for meg hvilke fag jeg måtte ha for å få gens, og når jeg hadde gjort det, så tok jeg de enkleste faga, som i mine øyner var norsk hovedmål, norsk sidemål, norsk muntlig, kroppsøving. Jeg meldte meg opp til desse faga + det faget jeg strøk i, og fikk bestått alle. Jeg hadde da 4 fag igjen, og tok de faga på 1 år ( 2 om vinteren, 2 om sommeren ), og jeg er nå ferdig, og har gens. Jeg tok alle faga som privatist, jeg bare bestilte bøkene og begynte p lese. Fikk hjelp av rådgiver på skolen, da jeg fremdeles hadde ungdomsretten min igjen...
L-8 Skrevet 7. juni 2012 #8 Skrevet 7. juni 2012 Takk for tips, men det er ikke så lett å bare reise når jeg har en datter osv. Søren og... HI Men så du på den linken ang realkompetanse? Ellers synes jeg hun siste her kommer med et godt råd. Det er jo ikke sånn at du MÅ ha fransk for å få studiekompetanse! Finn et annet fag du kan "bytte" det ut med og som er lettere for deg!
*Yuna* Skrevet 7. juni 2012 #9 Skrevet 7. juni 2012 Ja bytt ut faget Jeg har ikke tysk eller fransk, men har studiekompetanse for det Har engelsk fordypning.
Oppnedx2 Skrevet 7. juni 2012 #10 Skrevet 7. juni 2012 Du kan fint bytte ut faget , Snakk med en rådgiver på en privatskole som akademiet , sonans o.l (vet ikke hvor du bor) og meld deg opp til eksamen til jul! Jeg har selv gjort det :-)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #11 Skrevet 7. juni 2012 Men jeg har jo allerede engelsk fordypning? HI
*Yuna* Skrevet 7. juni 2012 #12 Skrevet 7. juni 2012 Men jeg har jo allerede engelsk fordypning? HI Hva med sosialkunnskap? Husker ikke nøyaktig hva faget heter, men det valgte ei vennine av meg.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #13 Skrevet 7. juni 2012 Sjekk vurdering av realkompetanse.Jeg snakket med de i stad faktisk.Oslo voksenopplæring(hvis du bor i oslo da:)
Tullsjura Skrevet 7. juni 2012 #14 Skrevet 7. juni 2012 Bytt Fransk (regner med det var et av valgfagene, siden det ikke er obligatorisk med fransk?) til sosiologi feks.? Det finnes mange valgfag man kan velge i, så bare bytt fransken ut. Du må stå i et valgfag, men du kan selv velge hvilke valgfag du vil ta
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #15 Skrevet 7. juni 2012 Ta sosiologi og sosialatropologi (er ett fag), det er kjempeenkelt å lese til på egen hånd. Hadde eksamen på tirsdag. Du kan jo også ta kontakt med noen rådgivere på videregående skoler, eller Sonans Privatgymnas. Ta med deg karakterene dine eller kompetansebeviset så kan de hjelpe deg med å bytte fag osv. Det er jo gratis med rådgiving
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå