Gå til innhold

Totalruptur...

prins07 og spire i magen <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som fikk totalruptur (grad 4) ved første fødsel, og som valgte å føde vaginalt andre fødsel også?? Isåfall, hvordan gikk det? Jeg er satt opp til keisersnitt om fire uker, men har overhodet ikke lyst. Ikke at jeg har lyst på en totalruptur heller.... Men keisersnitt skremmer meg veldig! Skal ikke være lett ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff :( høres ikke lett ut ! fikk grad 3b, så det kan vell ikke sammenlignes .. men skal mest sannsynlig føde normalt igjen : ) lykke til , håper det ordner seg for det beste !

Skrevet

min søster hadde totalruptur grad 4 med førstemann. Her var det ikke snakk om annet enn keisersnitt neste gang. Lege og jordmor ville ikke risikere at underlivet blir fullstendig ødelagt. Og så var det ikke så om å gjøre å føde normalt for henne heller etter den opplevelsen.

Lykke til!

Skrevet

Nå hadde ikke jeg totalruptur, men ruptur grad 3A med første. Hadde veldig mye arrvev både innvendig og utvendig.

Ble anbefalt å prøve vaginal fødsel med andremann, og godtok dette ved lovnad om tett oppfølging og evt snitt om det så ut til å bli en lik fødsel som første gang. Var ganske nervøs....

Nr 2 ble styrtfødsel, og det ble nr 3 også, begge med bare et lite pyntesting. Helt utrolig synes jeg, med tanke på hvor fort det gikk!

Hadde helt grei barseltid med de to siste og ingen spesielle plager hverken med en gang eller i ettertid. Ingen lekkasjer eller noen ting.

Eneste er at jeg ikke takler stringtruser lenger fordi det er ubehagelig på arrvevet... Men det er jo en bagatell!

Nå kan jo selvfølgelig ikke 3A helt sammenlignes med totalruptur, men ville bare ha fram at kroppen er fantastisk til å tilpasse/hele seg!

Ville nok til sjuende og sist fulgt anbefalingene fra fagfolk, siden de har erfaring med lignende!

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg fikk totalruptur med nr to, og ble "truet" med keisersnitt med nr tre. Jeg oppfattet det som en trussel, i hvert fall, da keisersnitt virket usannsynlig skremmende på meg.

Nå endte svangerskap nr tre i styrtfødsel tre uker før termin, så noe keisersnitt ble det ikke på oss. Ikke et eneste sting heller.

Men jeg vil likevel anbefale deg å høre på fagfolkene. De tilbyr deg ikke keisersnitt for moro skyld, eller for å true deg ;). Risikoen ved en vaginal fødsel til er at underlivet ditt kan bli fullstendig ødelagt g du må slite med arrvev og muligens smerter resten av livet. Er det verdt det?

Skrevet

Jeg hadde ikke født vaginalt etter en totalruptur, selv om det ikke revner like mye igjen kan hud, arrvev osv bli tøyd til det ytterste og gi plager. Så om du var heldig og ikke fikk senplager som lekkasjer o.l. etter rupturen din kan slike plager komme etter en ny vaginal fødsel selv om du ikke revner igjen.

Har hatt både keisersnitt og vaginale fødsler selv og foretrekker helt klart en vaginal fødsel. Jeg synes ærlig talt det var ganske pyton å ta keisersnitt, men det er ikke noe problem, og jeg ville heller hatt et keisersnitt som er over på noen timer enn å måtte slite med et problematisk underliv resten av mitt liv.

Skrevet

Er det noen her som fikk totalruptur (grad 4) ved første fødsel, og som valgte å føde vaginalt andre fødsel også?? Isåfall, hvordan gikk det? Jeg er satt opp til keisersnitt om fire uker, men har overhodet ikke lyst. Ikke at jeg har lyst på en totalruptur heller.... Men keisersnitt skremmer meg veldig! Skal ikke være lett ;-)

Jeg fikk totalruptur med første mann, grad 4.

Jeg har født nr 2 normalt, og skal nå i disse dager føde nr 3 vaginalt.

Skjønner ikke hvorfor du blir presset til KS? hvor går du hen? Jeg er på Riksen i Oslo, og de anbefaler normal fødsel, da sannsynligheten for gjentagelse er svært liten- og med oppfølgning under fødsel så minimaliserer du sjansen for ruptur igjen.

Jeg måtte sy litt med nr 2 og, men det var noen sting "her og der" og ikke noe mye i det hele tatt. De var veldig påpasselige under utdrivelsesfasen, og støttet hodet til barnet på vei ut, skrudde det ut på en måte.

Alle legene jeg har vært innom, sier det samme- faren for ny totalruptur er svært, svært liten. Så da lurer jeg på hvor dere går hen, dere over her som alle har blitt anbefalt KS?

Lykke til, uansett hva det blir til :)

Skrevet

Jeg fikk "bare" ruptur grad 3b. Ble operert etter fødsel. Har ikke hatt andre plager enn litt vondt etter sex - ingen lekkasjer.

På samtale på sykehuset (Ahus) rådet overlegen meg til vaginal fødsel. Hadde jeg hatt plager i ettertid av første ruptur, ville hun anbefalt keisersnitt.

Jeg var redd for KS, men stresset av tanken på ny ruptur. Fødselen var over på tre kvarter - kun noen sting her og der. Hadde to jordmødre inne hos meg i utdrivelsen. Var oppe og dusjet samme kveld. Super fødsel! Håper neste blir lik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...