Gå til innhold

Bilsete til 12 åring....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser flere steder at det anbefales å bruke bilsete frem til ca 12 års alder... Er det noen som gjør det?

Min generasjon brukte aldri bilseter når vi var babyer eller unger. Så jeg synes det er kjempebra at det nå er krav om sikring i bil. Men 12 år høres veldig mye ut. Jeg vet at dersom noen hadde prøvd å putte meg i et bilsete når jeg var 11 - 12, så hadde jeg fått noia... Da hadde jeg heller syklet for å si det sånn.

Er det noen som har noen synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva?? Er det ikke nok med pute på den alderen?

Skrevet

hehe hadde noen skulle satt meg i bilstol som 12 åring hadde jeg klikka i vinkel.. men om jeg fikk sitte på en pute fordi jeg var lav hadde vært ok. hadde sett mer og vært mer behagelig og sikkert ifht bilbelte da :)

Skrevet

Det skulle vært artig å prøve å putte nevøen min, som var 1.70 på strømpelesten da han var 12, i et bilsete. Da hadde det kanskje heller vært meg som skulle sitti der, for jeg er lavere enn han...

Skrevet (endret)

Det er ikke alder det går på, det er vekt og lengde. Bilstol/pute er påbudt fram til barnet er 136cm (? rett meg om jeg tar feil) og 36 kg. Men det er feks ikke anbefalt å ha barn under 140cm i forsetet med airbag fordi den ikke treffer rett om du er liten (kan feks knekke nakken), samt at jeg har hørt at barn under 12år heller ikke bør sitte der pga skjelettet ikke er sterkt nok til å stå imot airbagen. Husker ikke hvor jeg leste det... Men har hørt det fra flere andre også

Endret av Issti
Skrevet

er vell frem til di er 135 cm.. det varierer jo veldig når di er så store.. men det er snakk om pute evt pute med rygg til de elste..

hadde nekta sete når eg var 12 eg og..

født seint på året så var jo 12 når eg bynnte på ungdomskolen :P haha hadde tatt seg bra ut med bilsete da :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...