Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Har en 2åring som hele tiden har vært ganske viljesterk og selvstendig. Alt skal prøves, og alt skal gjøres selv.. Så vi har latt han gjøre det meste selv med hjelp fra han var rundt 1 år. Alt fra spise til å kle på seg. Vi legger til rette for at han kan gjøre det selv, samtidig som vi hjelper han. Feks så pusser jeg tennene først, så tar han en runde etterpå. Dette gjør at tannpussen går knirkefritt, han lærer å pusse selv, men det går ikke utover tannpussen. Han får smøre solkrem selv, jeg smører han samtidig. Men dte er ingen krise at han feks smører tærne sine og blir fornøyd. Dette tar jo 1-2min ekstra, men det gjør ikke så mye. Han rydder leker og styrer på. Hjelper til md husarbeid osv. Han blir ikke tvingt til dette, men syns det er gøy. Han syns jo det er såå gøy å sitte å kutte opp grønnsaker til middag med en sløv plastkniv, er jo ikek noe hjelp i dette, men det vet jo ikke han. Får masse ros og det er så stas. Trodde egentlig at dette var normalt til vi var med et vennepar med barn på samme alder på hyttetur. De syns vi lot han gjøre for mye, og at han fortsatt var for liten til sånt. Ungene dems er 3 og 4, og gjør ikke så mye som han. De må ikke rydde lekene sine på kvelden, pusse tenner eller kle seg selv. Var feks uhørt at han gjorde dette allerede når han var 1år. (Da var han med å hev alt i lekekassa på kvelden, noe som var såå gøy, altså som en lek) Han får jo hjelp til alt, er heller ikke noe krav, men han vil så gjerne og det er lett å la han prøve selv uen at det blir en kamp eller krangling. Hva gjør andre?
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Så lenge han vil det selv så ser jeg ikke problemet. Min sønn på 2,5 år vil alltid hjelpe meg når jeg støvsuger, vasker opp, rydder osv. Han blir kjempe stolt når han får hjelpe og kommer løpende til meg når han er ferdig og sier :se mamma، jeg er flink:) herlig:) Så lenge de vil de selv ser jeg ikke problemet. De må jo lære det før eller siden..
Squirrel79 Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Om ungene synes det er gøy å hjelpe til så er det bare å la de gjøre det. Er jo sånn de lærer!!! Mini hjemme hos oss er og utrolig glad i å hjelpe til med alt mulig. Min erfaring er at da får jeg både gjort mye mer, jeg har en mer behjelpelig og fornøyd gutt og han lærer av det. Jeg har blant annet hatt en liten hjelper på kjøkkenet siden han klarte å stå på en stol ved siden av meg. I barnehagen gjør de jo de fleste av disse tingene selv med hjelp, så hvorfor ikke gjøre det hjemme også. Synes venneparet deres har en litt merkelig innstilling til å la barna hjelpe. Vet det er noen som synes det er stress fordi det tar lenger tid, men min erfaring er at det tar mye lenger tid med en unge som henger i buksebeina og vil ha oppmerksomhet.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Ja, han vil gjøre det selv, og blir faktisk sur om han ikke får hjelpe. Så er enklere å la han gjøre det.. Så syns jeg det blir feil å nekte han og..
Nordhagenjentene :) Skrevet 6. juni 2012 #5 Skrevet 6. juni 2012 Barn trives ved å lære og være med på ting. Hvorfor skal vi gjøre alt for dem, om de vil hjelpe til? Er jo lettere for deg også senere det, at han kan mer.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 6. juni 2012 #6 Skrevet 6. juni 2012 Vi har en datter på 2,5 år, og hun gjør akkurat det samme som sønnen din. Jeg tror det er veldig fint at de får prøve ut ting selv, samtidig som vi veileder dem i hvordan de skal gjøre det. Da får barna tidlig en mestringsfølelse.
mortil2_92 Skrevet 6. juni 2012 #7 Skrevet 6. juni 2012 Dette er helt normalt, vil heller si det er mer unormalt hos det venneparet deres. Både min sønn på 1.5 år, og mine venners barn på samme alder, elsker å hjelpe til med alt av husarbeid osv. Man skal la dem få lov, og heller oppmuntre det nå mens de vil. Viss ikke de lærer det nå mens de vil, kommer de mest sannsynlig til å ikke gidde å rydde eller noe når de blir større heller, for de er vandt til at foreldrene gjør alt for dem, hele tiden, enten de vil eller ikke. Bare fortsett å kos dere og la barnet ditt hjelpe til du Kjempeflott at han rydder lekene sine! Det viser bare ansvarsbevisthet
Musemorbr / Skrevet 6. juni 2012 #8 Skrevet 6. juni 2012 Min er 17 måneder og får også prøve å gjøre mye rart. Han legger i kurven når jeg tar ned fra tørkesnora, noe som faktisk er en stor hjelp for meg, han er med og henter posten, og får ta den ut og bære den hjem. Han er med å røre i kalde ting under matlaging, og han rydder og vasker av bordet etter seg. Det er en del flere ting også, men du skjønner tegninga. Vi gjør det samme som dere, og det føles ikke bare riktig, men helt naturlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå