Gå til innhold

Feil i sommerturnus eller er det bare og akseptere dette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har f.eks fått en senvakt en fredag jeg har frihelg:( Trodde man normalt sett avsluttet med dagvakt da?

Finnes det noe i avtaleverk der det står at dette pr.definisjon ikke er lov? Kan jeg evnt forkaste hele turnusen jeg har fått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man har frihelg har man krav på fri hele fredagen..

Og jobber du helgen har du krav på fri torsdag og mandag.

Skrevet

Bare du får beskjed 14 dager i forveien, kan de i grunn gjøre hva du vil med turnusen din, så lenge du jobber avtalt mengde. Du kan spørre om de kan endre det, men du har ikke krav på det. Dessuten forplanter endringer gjort for deg over på andre. Får da noen andre enda mer ugunstig turns?

Skrevet

Aner ikke hvordan reglene er.. men jeg har aldri vært borti å jobbe seinvakt på en fredag når jeg skal ha fri den helgen.. Tidligvakt på en fredag når man har frihelg har jeg derimot jobbet mye.

Du kan vel spørre sjefen eller noe, det skader jo ikke :)

Skrevet

For og være ærlig så hadde nok denne turnusen aldri blitt godkjent av tillitsvalgte kan jeg tenke meg for den ene uken har jeg kun 22,25 timer jobb altså under det jeg har bedt om selv, ifølge sjefen var det ikke flere ledige vakter, men da stiller jeg meg undrende til at ufaglært arbeidskraft da kan jobbe opptil 44 timer som de har fått på turnusen sin:( Og det er jo i tillegg planlagt overtid noe jeg ikke trodde var lovlig:(

HI

Skrevet

Sjekk tariffavtalen din om du er i tvil. Det er ingen lov som sier at du ikke skal jobbe senvakt på fredag selv om du skal ha fri lørdag og søndag.

Skrevet

Ta kontakt med tillitsvalgt de vil hjelpe deg.

Skrevet

jeg jobber i kommunen og der er det strenge reger for helgejobbing.

Men vi har fåt dispansasjon for vår arbeidsplass siden vi har 24 timer økter. fra 15-15 neste dag. men skulle jeg jobbe helgen, var det ett krav med fri torsdag og mandag.

men snakk med tilitsvalgt. De har heller ikke lov å gi dine vakter til vikarer..

Skrevet

Du har ikke krav på dagvakt fredagen, og alt silly80 skriver er feil.

Skrevet

Det er ikke feil i vårt reglemang ihvertfall..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er du fast ansatt eller vikar? Senvakt fredag en frihelg er ikke ulovlig, men du kan jo spørre om å få bytte den. Og at du bare jobber 22 timer en uke er heller ikke ulovlig selvom andre jobber mer

Skrevet

Det er ikke feil i vårt reglemang ihvertfall..

Man har ikke KRAV på fri BESTEMTE dager, men man skal ha "erstatningsfri" for lør/søn.vaktene. Men om det er mand, tirs osv sier ikke reglene noe om..

Skrevet

En ferieturnus skal godkjennes av tillitsvalgt. Evt. innvendiger må tas opp med tillitsvalgt som formidler det videre til de som lager turnusen.

Skrevet

Hvis man har frihelg har man krav på fri hele fredagen..

Og jobber du helgen har du krav på fri torsdag og mandag.

dette er helt på jordet, finnes ikke fnugg av sannhet. Du har krav på erstatningfri dersom du jobber en søndag. Den dagen heter F1, og arbeidsgiver bestemmer hvor den skal være (samme uke som den søndagen du jobber). De prøver så langt det lar se gjøre å ikke sette F1-dager på torsdager, fordi mange helligdager er torsdager. Om du har F1 på en helligdag skal du ha en annen F-dag, 5 tror jeg det er.

Det er ikke lov å jobbe mer enn annenhver søndag, men det er den eneste dagen som det er et slikt regelverk om. Dvs at du kan måtte jobbe hver lørdag f.eks.

En turnus blir gjennomsnittsberegnet, så at du bare har 22,25 timer en uke, så har du kanksje mer andre uker? Er du fast ansatt eller bare sommervikar? Har du en kontrakt hvor det står at du jobber 100% har du krav på det. Hos oss blir ferievikarene tilbudt ca-stillinger frem til turnusen er klar.

Spør tillitsvalgt om du er usikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...