Gå til innhold

Høy makspuls = dårlig kondisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ha puls på 174 og fortsatt kjenne at jeg har en del å gå på. Andre med samme puls ville hatt tunga ned på knærne. Noen som hvorfor det er slik? Har jeg dårlig kondis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Makspuls er individuelt, men en tommelfingerregel er at du har makspuls på 220 minus alderen din, altså synker makspuls med alderen.

Skrevet

Når jeg trener kondis har jeg ofte en puls på rundt 180, og holder denne pulsen i ca.40 min. Ikke noe i veien med kondisen min, jeg bare er sånn. vet ikke hvorfor men...

Skrevet

Det er ikke makspulsen men hvor raskt du henter deg inn igjen som sier noe om kondisjon.

Skrevet

Ok. Takk for svar. Har trent i mange år men har aldri brydd meg med puls og kalorier. Tenkte jeg skulle teste ut litt nå men blir egentlig mest stresset av det ;) kanskje jeg blir motivert når je kommer inn i det.

Skrevet

174 er ikke noen spessielt høy puls. Eventuelt høy makspuls er noe du er født med. Den er ikke trenbar i motsettning til hvilepulsen.

Makspulsen faller når du blir eldre. Det vanlige er å ha en makspuls på ca 220 - 75% av alderen din. Selv er jeg 45 og har en makspuls på ca 188. Forrige uke løp jeg hardt en halvtime. Da var gjennomsnittspulsen min på 177 og jeg var helt oppe i 186 i den værste bakken. Formen min er ikke strålende, men ganske bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...