Gå til innhold

Erfaringer med å dele permisjonen mye med far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på evt. å begynne delvis på jobb når baby er 6 mnd. Noen som har eks delt halve uker med far slik at han også jobber 50%? Eller andre som har delt mye?

Erfaringer/tanker rundt dette?

Har også en bestemor som gjerne vil og kan ha baby både 2 og 3 dager i uka om vi trenger det - noen som har erfaring med slikt? Er jo ganske liten da men er jo en person babyen vil kjenne og se ofte fra fødsel.

Videoannonse
Annonse
Gjest yrild
Skrevet

Nå bor jo ikke jeg i Norge så den situasjonen som du forespeiler deg er helt normal her nede. Ofte har far babyen en dag, mor to dager og bestemor to dager.

Jeg har bare hatt 14 ukers (80%) betalt svangerskapspermisjon. Så har jeg jobbet ca 20 %, men mest på kvelden så jeg ikke har vært mye borte fra lille snupp. Nå er hun et halvt år og jeg jobber, mandag 14-20, tirsdag 19-22, onsdag fra 12 til seint og torsdag 9-13.30. Pappaen bringer henne til meg for amming mandagen og onsdagen og vi spiser en kjapp lunsj, med amming på torsdagen. Jeg tror at forholdet til far blir veldig forsterke ved at han er så tilstede i barnets første år, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg gjerne ville hatt mer tid hjemme med henne hvis vi hadde kunnet (jeg har mye høyere inntekt enn min mann...)

Hadde jeg fått til å pumpe og hadde snupp tatt flaske hadde det vært mye mindre knølete... så hvis din tar flaske og du klarer å pumpe så er det ikke noe i veien for at du kan jobbe to dager i uke f.eks. Hvis både du og mannen din kan få til dette i forhold til jobben.

Skrevet

jeg begynte å studere (samlingsbasert) når babyen var 4 mnd. Vi var litt seint ute å ordne dette med å overføre permisjon fra meg til pappaen, så den første skoleuken måtte bestemor passe gutten. Det gikk helt fint :) Ho var innom skolen en gang i løpet av dagen så jeg fikk ammet. Etter hvert overtok pappaen permisjon de ukene jeg hadde skole (og de 6 ukene jeg hadde praksis da gutten va ca 6 mnd). Det har egentlig vært bare positivt :) Gutten er veldig trygg på både mamma, pappa og bestemor.

Forøvrig fikk vi aldri til å gi han flaske, så det var jo litt styr for pappaen å måtte komme innom skolen hver dag, men det gikk seg jo til det også.

Skrevet

Vi delte litt mer enn det som er vanig.

Jeg var hjemme til han var 7måneder. Så hadde vi 4uker ferie sammen.

Så var han hjemme med babyen fra han var 8måneder til han var 13måneder.

Dette fungerte kjempe fint.

Jeg syns det var deilig å komme i jobb igjen, treffe kolegaer og snakke masse voksenprat ;)

Min mann og babyen koste seg masse hjemme.

Da vi fikk nr to var vi begge veldig innstilt på at dette skulle vi gjøre igjen. Men da dro han på utenlandsoppdrag med forsvaret og jeg måtte ta de 12månedene aleine.

Jeg koste meg, men han mistet jo en del kval tid,

Skrevet

Vi delte permisjonen ca likt med førstemann og synes det fungerte så bra at vi gjorde det samme med andremann også!

Synes det var veldig positivt at pappaen kom tidlig på banen, han er kjempeflink både med ungene og med huset.

Nr 1 var flaskebaby, mens jeg ammet nr 2 og hun nektet flaske. Vi innførte derfor fast føde slik at hun spiste to måltider mens jeg var på jobben. Det fungerte helt supert, hadde ingen problemer med det.

Føler vi får en god balanse i familien når pappaen og jeg begge har samme ansvaret hjemme. Synes også det er kjempekjekt å se den kontakten pappaen har med barna helt fra de er små.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Er det noen av dere som har delt permen slik at ikke den ene er hjemme på fulltid, men eks har halv uke hver?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...