Gå til innhold

Hva har jeg krav på som alenemor og student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så stressa nå, skal flytte til et annet fylke å må flytte alt av adresse og tull fra nav og melde flytting osv. Jeg skal begynne på skole, å er alenemamma til en gutt på 1 og et halvt år. Har fått meg leilighet for 8000 i månden + strøm. Hva har jeg krav på av penger, å kan jeg få dekkt husleia på noen måte? visst, av hvem og hva? til dere som har/er i min posisjon nå vil jeg gjerne vite hva slags støtte dere fikk når dere var student og mamma. For har null peiling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må søke overgansstønad på nytt i ny kommune.

Søk bostøtte hos kommunen, du finner skjema på siden deres, eller på husbankens side. De dekker ikke hele husleia, men deler. Regner som regel etter hva du tjente i fjor. Så neste år så er du ihvertfall (mest sannsynlig) garantert bostøtte. Nå vet ikke jeg noe om din inntekt fra før da...

Hos Nav så søker du også om stønad til barnetilsyn (dekker 64% av bhgregningen) og utdanningsstønad. Du må dokumentere at du har fått skole -og bhgplass, legge ved hvor mye bhg koster i mnd, dette kan du gjøre ved å ta med regning feks, dokumentere semesteravgift, dette også ved regning. Barnetilsyn får du hver mnd, mens utdanningsstønad får du en gang i året.

Så kommer barnetrygd og barnebidrag i tillegg

Du kan også søke i lånekassen. Jeg gjorde det, og satt av litt penger sånn at jeg hadde om sommeren.

8000 + strøm var forresten veldig dyrt.. Har du hørt med studentskipnaden om de har familieleiligheter til leie? Kan være verdt å sjekke det ut. Du kan likevel søke bostøtte selv om du bor i en slik leilighet.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...