Gå til innhold

Hvorfor dobbeltnavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk gir barna sine dobbelt navn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm... la meg gjette... fordi de LIKER dobbeltnavn?

Skrevet

Det sier seg vel selv, de liker dobbeltnavn, og de gir barnet valgmuligheter, bruke hele navnet eller et av navnene når det blir noe eldre.

Skrevet

Jeg kan bare svare for mine foreldre, siden jeg selv har dobbeltnavn.

De valgte det første navnet mitt fordi de synes det var fint, og jeg skulle hete det og ikke noe annet, men så valgte de også et navn etter min tippoldemor, og sammen klinket de to navnene veldig fint.

Så enkelt:)

Skrevet

Jeg vet at mamma og pappa ga meg og brødrene mine dobbeltnavn, eller mellomnavn er vel mer riktig hos oss, fordi vi hadde et veldig vanlig etternavn. Vi bruker det ikke, men det er likevel med oss. Synes det var en bra grunn for å velge fler enn et fornavn...

Skrevet

Et vanlig navn, og ett navn som har en spesiell betydning og historie for oss foreldre, men som vi som forstår at er et "tungt" navn og som senere kanskje kan bli en belastning i forhold til jobbsøknader osv. Historien bak er både vakker og morsom, og folk har både ledd og felt tårer når vi har fortalt den, men folk flest spør jo ikke, så det er nok folk som tenker sitt, men det får de gjerne gjøre:)

Skrevet

Det lurer jeg på og. Greit nok så lenge man bruker begge to, men når man bare har ett navn som påheng, som ikke brukes til daglig. Hva er vitsen. Jeg er i mot det. Er skikkelig sur på foreldre mine for at de sku gi meg to navn og bare bruke det ene. Kunne de bevisst brukt begge navnen fra starten av og alle andre gjorde det, så hadde det vært greit. Jeg ville heller hatt to etternavn enn to fornavn.

Hva er vitsen med å hete Elise Marie når du bare bruker Elise? (dette var bare et eksempel da, er ikke det jeg heter)

Gi heller ungen et litt lenger navn eller to navn med bindestrek imellom, (for bindestrek betyr at det er et navn, at begge navnen skal brukes, de hører sammen somm ETT)

Gjest mammatil3smågull
Skrevet

Fordi det er tradisjon i familien, og jeg synes det er litt koselig med dobbeltnavn :)

Skrevet

Om jeg noen gang får en gutt blir det dobbeltnavn på han. Grunnen til det er at jeg har forelsket meg helt i et navn, men det klinger ikke så godt med etternavnet. Men om jeg putter på et fornavn til klinger det kjempegodt.

Jeg har to navn med bindestrek imellom, men kun det første navnet blir brukt likevell.

Skrevet

jeg har to etternavn eller det ene er mellomnavn da....syns det hadde blitt altfor mye med dobbeltnavn på sønnen min og så to etternavn.Dere som har dobbeltnavn har dere to etternavn? Bruker dere alle når dere skal skrive under på ting, ringe til div steder dere må bruke navnet?

Skrevet

Kjedelig å hete Jan Johansen ihvertfall. Er du så uheldig at du skal prøve å finne en gammel barndomsvenn i Oslo har du 133 stk å velge i. Kan bli en del telefoner det..

Heter du derimot Jan Egil Johansen vil nok jobben bli enklere.

Vi valgte to navn av tradisjon på begge sider og pga at vi synes det blir uhyre kjedelig med et moderne fornavn og et kjedelig -sen etternavn. Jeg synes det blir altfor fantasiløst. PLAIN.

Med to navn har man mulighet til å skille seg ut HVIS man vil iallefall.

Det er dessuten teit å klaske på et ekstra navn som voksen. Mener generelt, ikke bare slike Jan Banan-typer.

Skrevet

Jeg har dobbelt navn for det navnet vi valgte til datteren vår er et av de mest brukte navnene og alt for likt etternavnet vårt. Så derfor valgte vi to navn begge fra navnetoppen.

Skrevet

jeg har to navn, og brukte bare det ene navnet til jeg ble 16 så begynte jeg å bruke mellom navnet mitt.. å når jeg giftet meg tok jeg vekk fornavnet mitt og har heller to etternavn nå.. jeg har bare et navn på barna mine, fordi jeg er eller skal vel si var litt imot to navn på barnet, men på nestemann her så blir det to navn. å grunnen er att som #2 skrev at vi skal kalle opp etter tipp oldemor til barnet og fordi vi vil ikke ha en "vanlig" navn som alle andre heter

Skrevet

Personlig gjør jeg det fordi det er SÅ mange fine navn Å velge mellom, sÅ hvorfor bare velge ett? Og sÅ har barnet flere alternativer hvis det viser seg at "halve klassen" heter det samme.

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Datteren vår har dobbeltnavn, hun er kalt opp etter mannen sin mor som døde da han var ung + et navn vi likte. Og vi bruker begge til daglig.

Men når det er sagt så synes jeg faktisk det er litt tungvint, derfor fikk sønnen vår kun et navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...