Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 sliter sånn med å holde huset ryddig. nå starter jeg i jobb igjen og har dermed ikke dagene til å rydde opp etter dagen før. mannen min er fast innstilt på at vi er mennesker som ikke klarer å ha det ryddig. ikke veldig bra holdning. jobber med å endre den holdninga. trenger ikke se strøkent ut. men hvertfall så ryddig som mulig.
anonym91 Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 hjelper godt på at ingen er hjemme og roter på dag tid.. mye mer rot her hjemme nå som er eg hjemme og har jentongen på 4 mye hjemme fra barnehagen.. når eg jobba fullt så var det jo ingen som kunne rote og når det blir rot så bør det bli tatt med en gang
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Først så går du igjennom alt det du har mens du spør deg selv, Blir det brukt? Er det verdt noe? Må jeg ha det? Svarer du nei på to av disse må du enten selge det eller kaste det. Ta et og et rom om gangen, eller bruk en hel helg på å komme i orden. Tenk smart når du tenker oppbevaring. Dessto mer ting du kan rydde unna, dessto enklere er det å holde orden på det som er igjen. De tingene du har igjen har nå fått sin faste plass, om det er i et skap, hylle eller kasse så skal det bo der når du/dere er ferdig med den tingen skal den ryddes på plass. Rydd i 15 min om morgenen og 15 min om kvelden. ( jeg rydder også mens jeg lager mat.) Bær med deg ting når du skal eks på kjøkkenet. Sett opp en plan over hvilke dager dere skal gjøre hva, for noen funker det med faste dager til å gjøre ting.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Tja.. Jeg og ungene er hjemme hele dagen, jeg og elste ungen står for rotet, siden lillesøster ikke er 3 mnd enda Men hvertfall.. Jeg har en hurtig rydding når ungene sover dupp på dagtiden, elste er 15 mnd. På kvelden er hoved ryddingen, først må gutten hjelpe til med å rydde lekene sine, før han får kveldsmat og legge seg, når han er lagt så rydder jeg alle bord og kjøkkenbenken. Så er det kveldsstell og flaske på lillesøster. Når hun er lagt vasker jeg flaskene hennes og steriliserer dem. Rydder siste rest inn i oppvaskmaskinen, pleier å sette det vi bruker rett inn i den iløpet av dagen. Henger opp klær om det er noe, og gjør klar klesvask, så det bare er å starte den dagen etter. Jeg vasker vasken og dusjen på badet når jeg dusjer (ved behov så klart, jeg dusjer jo daglig nå) På doen har jeg vaskesaker til do og vask, så der sveiper jeg over to ganger i uka, når jeg først er på do. Støvsuger og vasker gulv ved behov rett før jeg legger meg, som regel mens jeg pusser tenner På morgenen så trykker jeg på startknappen på vaskemaskinen når jeg går inn for første morgenstellet. Så er det å rydde ut av oppvaskmaskina, det gjør jeg etter at vi har spist frokost, så er det bare å fylle den opp iløpet av dagen Prøver å finne enkle løsninger på det hele, ting som kan gjøres samtidig, små justeringer for å gjøre hektisk hverdag litt lettere
Gjest Filifjonka Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Kvitt deg med alt du ikke trenger (les: kast så mye som mulig.) Skaff egnet oppbevaring til alt. Du må ha plass til ting, ellers blir de liggende og flyte. Legg alt på plass igjen med en gang det har vært brukt. Kjøp små kurver, bokser eller lignende og sett der ting likevel havner. Eksempel: Slenger alle nøklene fra seg på det lille bordet i entreen, setter du en liten kurv eller boks der til nøklene. De ligger fortsatt der, men nå ser det ryddig ut fordi de ligger i en beholder. Bli enig om en minste felles standard som både du og mannen er enige om, og greier å holde. Bli enige om hva hver av dere må bidra med for å holde standarden. og gjennomfør det! Leker er ikke rot, men kan likevel med fordel ryddes opp en gang i mellom. Vi har hatt lekekasser på stua i mange år, av typen med lokk og hjul, så de kan stables og skyves vekk.
Lyckelin Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 mitt beste tips må være, hver gang du går fra et rom til et annet, ta med noe som ikke hører hjemme i det rommet du oppholder deg i.
AdrenaLine Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Jepp som Lykkelin sier. Min bestemor lærte meg et genialt ordtak: "En god husmor går aldri tomhendt." Noe av den viktigste arven fra henne.
Gjest Antarctica Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Enig med de over - men om du er som meg og ikke klarer å se for deg en total renovasjon/generalrydding av huset før du kommer i jobb, kan noen veeeeldig enkle tips hjelpe. 1: Barnas ting bor på barnas rom. (ALLE barnas ting. Leker, klær, skolesaker, alt. Babyens klær også. Det som evt bor i stua av spebarnsting, er leker som ligger inne i lekegrinda. Alt annet bor der barnet sover eller stelles.) 2: IKke kjøp mer enn du kaster. Går det nye ting inn i huset, må gamle ting ut. 3: Hyller, kroker og kurver. Og så flere hyller, kroker og kurver. Ingen overflater der noe kan legges (skrivebord, kommodetopper, benker i gangen, små settebord o.l.) Alt opp på veggene. Selv skohyller.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Være villig til å bruke den tida det faktisk tar. Det er en stor jobb, den gjør seg ikke selv. Man kan faktisk ikke sitte mye på ræva om man vil ha det rent og pent rundt seg. Jeg for eksempel, jeg kan velge å stå opp en halv time tidligere så jeg får tid til både å drikke kaffe og rydde unna frokost tallerkene, sette på oppvaskemaskin, henge opp en klesvask, og sette på en ny maskin. Det er uaktuelt, jeg står opp tidlig nok! Jeg kan også velge å ikke drikke kaffe, mens jeg sitter med ræva mi godt planta på trappa, og røyker, og heller rydde opp på kjøkkenet, og andre nødvendigheter. Det er uaktuelt, for uten røyk og kaffe duger helten ikke. Jeg tar det strålende valget om å komme hjem til et gammelt frokostbord, med inntørka melkeringer rundt glassene som må skrubbes vekk, cornfalkes, smør og smuler. Så gjør jeg en halvhjerta innsats mens jeg lager middag, og haugen på vaskerommet bare vokser. Man må gjøre jobben, og det kreves faktisk litt. Litt enig med mannen din, det er en prioritering man gjør. De som har det veldig fint rundt seg, de jobber faktisk for det, det gjør seg ikke selv.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Rydd gang når dere kommer hjem Rydd kjøkken og spiseplass etter mat. Bær ut søppel Rydd stue og soverom ved leggetid av barn Brett klær og ordne klesvask før leggetid av voksne Re senger og rydde bad etter morgenstell Vask huset en gang i uken, allerhelst skaff vaskehjelp Få mannen til å støvsuge stue, gang og kjøkken en gang i mellom ukesvasken Dette funker!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Involver barna. Her må barna rydde sine leker. Det hjelper stort. Jo mer de roter jo mer er det å rydde. Alle som bor her er en del av familien og må være med hjelpe til for å få det til å gå rundt. Vi er 5 i familien. Klær i skittentøys korg. Rydde etter seg når man er ferdig å spiese. Rydde leker. Vi voksne må også være med å rydde. Dette kommer ikke av seg selv. Må minne barna igjen og igjen. Går de fra det, sier jeg og mannen i fra når vi ser det. At de må gå å henge opp jakken sin for eksempel. Vi kunne lett gjort det selv. men vi sparer mye krefter på at barna lærer dette og tar ansvar for sine ting. Barna får ikke ha mer leker enn de klarer å passe på og ha orden på. Etter vi ble strengere på dette, har vi fått det mye mye ryddigere. Jeg gjorde en enorm stor jobb før. Har blitt mye lettere. å holde i orden huset var en fulltids jobb. Barna kan godt få oppgaver. I dag vasket jenta mi på 8 år badet. Vasken og toalettet. Gutten på 10 moppet gulvet. De kan få litt belønning for det. I morgen blir det nye oppgaver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå