Gå til innhold

3 åring sier ikke ifra..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 3.5 år. Hun sluttet med bleia i begynnelsen av januar, og det har gått ganske fint siden da, noen uhell her og der, men det er bare å forvente. Problemet er bare at hun ofte "skvetter" litt i trusa, ikke sånn at det renner, men nok til at trusa og strømpebuksa blir litt våte. Hun sier ikke ifra før det skjer og heller ikke etterpå, som ofte fører til at hun går rundt med våt truse i et par timer og blir rød og sår på innsiden av lårene. Ellers sier hun ifra når hun må tisse. Dette kan noen ganger skje med et par dagers mellomrom, men det kan også skje 3 ganger om dagen.

Har noen opplevd noe lignende, og har noen tips å komme med? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, dette begynner å bli ganske frustrerende..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan begynne med belønning for at hun har tørr truse?

Skrevet

Ja, kan jo alltids prøve, men når hun først skulle slutte med bleier gjorde vi det slik at hun fikk et klistermerke for hver gang hun tisset på potta/doen. Etterhvert ble hun lei av dette, og ville ikke engang ha klistermerker lenger.

Hun fikk aldri noe mer enn klistermerker, siden vi ikke ville at hun skulle bli vant til å få store dyre ting for å tisse på doen, og vi tenkte at det nok ble vanskelig å venne henne av det igjen.

Skrevet

Det trenger ikke være dyre ting, men hun kan få velge hva dere skal ha til middag en dag, en ekstra historie på sengekanten, en ny truse eller annet småtteri...

Skrevet

Men hvordan skal jeg venne henne av det igjen? Blir litt kjedelig å plutselig ikke få noe belønning.. :)

Skrevet

Du begynner med at hun får klistremerker for hver gang hun har tørr truse. Når hun har 3 klistremerker får hun velge middag. Neste gang hun har 3 klistremerker får hun en liten overraskelse fra forundringskurven. Fortsett med det til hun har tørr bleie flere dager på rad.

Så lager du en ny plan med at hun får klistremerke når hun har hatt helt tørr bleie i 2 dager. Fremdeles belønning for hver 3. klistremerke.

Når hun pleier å få klistremerke hver gang, utvider du til 4 dager. Og da er det så innarbeidet at du ikke trenger klistremerkene mer:)

Det var oppskriften hos oss på legging i hvert fall.

Skrevet

Kanskje hun kan ha truseinnlegg rett og slett?

En periode til hun får kontroll?

Skrevet

Tusen takk #6, det er verdt et forsøk! Hva hadde man gjort uten denne siden, sier jeg bare ;)

Skrevet

Er hun sjekket for UVI? Jeg var kjempeplaget da jeg var lita, og klarte rett og slett ikke holde meg.

Var litt eldre enn tre, men en treåring sier jo ikke alltid fra om ting.

Å gå med våt truse gjør jo risken for infeksjon enda større...

Skrevet

Når hun var rundt ett år ble hun innlagt på sykehuset på grunn av høy og langvarig feber. Var på sykehuset i 5 dager før vi fikk gå hjem. De fant ut av at hun hadde dobbelt anlegg på venstre nyre, og det ble tatt masse tester i løpet av de neste 18 månedene. De fant ut av at alt så greit ut, men at vi skulle være obs på det med UVI, og at vi skulle gi beskjed om hun ufrivillig begynte å tisse på seg.. Jeg spurte de i barnehagen om dette kunne være tilfellet, og de sa nei, at de hadde opplevd sånt med flere av de andre barna.. Blir fortsatt litt bekymret, da hun er så liten enda at hun ikke klarer å forstå spørsmålet når vi spør henne om hun gjør det med vilje eller ikke. Tror du at det kan være dette som er tingen?

HI

Skrevet

Jeg har dessverre ingen direkte gode tips. Jenta vår er 3,5, sluttet med bleie i fjor sommer (blir 4 i okt) og holder på enda. Det har vært mye frustrasjon og det har hvertfall ikke hjulpet. Ikke la det bli så negativt. Her har ikke belønninger hjulpet. Vi må bare ta det som det er. Har alltid med en del skift, følger i bursdager. Hvis vi er hos andre tar jeg henne med inn på doen og skifter, lager ikke noe oppstyr. Kler mye på henne skjørt og kjoler så ingen andre ser det. Alle sier til meg at de slutter hvertfall til de begynner på skolen, så får bare ta tiden til hjelp. Er kjempe flink på natta og står opp hvis hun må tisse. ønsker dere lykke til, kan være svært frustrerende til tider.

Skrevet

Ok, da kan det hende at vi bare må vente det ut. Vet at det er dumt å bli frustrert, men veldig vanskelig å ikke bli det, når slike uhell skjer nesten daglig og hun ikke sier ifra om de selv. Jeg vil ikke at hun skal ha vondt, eller bli rød og sår. Men skal prøve å skjerpe meg ;)

Skrevet

UVI er årsak til de fleste sånne ting, også til større uhell.

Hun skal drikke mye, og gå på do reglemessig. Det er også veldig vanlig, så det er ikke noe å lage noe stor sak av. Sjekk ut UVI, og start behandling om nødvendig, da må du til lege. De fleste lege labratorier sjekker for UVI uten henvisning.

Grumsete tiss kan du jo se etter selv, er det blod i urinen er det sannsynligvis UVI. Og du kan bli kvitt hele greia ved at hun drikker og tisser mye.

Skrevet

Tusen takk for tips :) Tisset hennes har en normal farge, men det kan jo være UVI selv om. Verdt å sjekke ut i hvert fall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...