Gå til innhold

Nekter å pusse tenner


Studentmamma88

Anbefalte innlegg

Min lille på 13 mnd. nekter fullstendig å pusse tennerne sine, slik har hun alltid vært. Hun kniper konstant igjen munnen, og vi får egentlig ikke pusset dem i det hele tatt... Har prøvd å motivere med å leke med tannbørsten, pusse hverandres tenner, la henne pusse selv, få henne til å le, være bestemt osv..

Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvang...

Høres fælt ut men tennene må pusses.

Etterhvert går nok motstanden over.

Tannpuss er det eneste jeg har gjort med makt.

Var en liten periode det måtte gjøres med makt innimellom her.

Nå går det som en lek og flux er belønning.

 

Bedre med noen minutters motstand isteden for hull i tenna.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig å få pusset tennene hennes. Med tvang. Jenta mi på 13 mnd nekter også å pusse, men det er jo ikke noe problem å få gjort det. Pusse skal hun, uansett. Holder armene hennes og pusser på tvang. For tannpuss er ikke noe de kan få slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hatt samme problem og har brukt tvang. Vi kjøpte en tanbørste til (lik)så hun får den, og vi har en. Det går lettere nå, men det var ikke hyggelig eller særlig morsomt en periode. Men akkurat det med tannpussen er jeg enig i at ikke kan slippes unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan tvinger dere da? vi sliter med det samme, men jeg får ikje til ordentli. Han vrir jo på hele seg og det eneste jeg oppnår er å få dyttet tannbørsten inn i munn på han, men er ikje snakk om å faktisk klare å pusse. Han dytter også tungen ut av munn så egentli pusser jeg vel bare litt på underleppa! Men vi gjør det hver kveld da..Det hender at han åpner munn frivillig, men da må jeg også være lynrask. Føler at det blir aldri ordentli pussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problem her - har prøvd tvang, men det er umulig å få inn tannbørsten, så hvordan få opp munnen og få tannbørsten inn?

Hun kniper igjen, tar ut tunga og strammer leppene - det eneste jeg treffer er jo tunga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det også tvangspussing.. føler jeg får pusset veldig kort, men gir han flourtablett etterpå så håper det veier opp litt..

Vi er ofte to, sambo holder jeg jeg pusser.. er jo ikke gøy å måtte gjøre det med tvang, men heller det en råtne tenner og vondter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har måttet holde Muffin fysisk fast ved hver tannpuss det siste halvåret. Èn holder fast armene mens den andre pusser. Her er det "enkelt" å pusse Muffins tenner fordi han hylskriker når vi pusser og dermed har fri fri tilgang til alle hans 18 tenner... Men håper inderlig han kan akseptere tannpussen snart, for det er ikke noe moro. Men alternativet er jo å droppe tannpussen, og det er jo rett og slett omsorgssvikt:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fa-tannleger-melder-fra-om-mistanke-om-omsorgssvikt-5590281.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi flux en periode dersom det er vanskelig å få pusset ordentlig. Det veier til en viss grad opp for dårlig puss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett her heller men vi bruker Fluxèn som belønning. Må holde henne litt fast innimellom men bruker god tid og forklarer henne hele tiden at vi må gjøre dette ditt og datt... Jeg har erfart at hun blir mer sint om jeg bare kjører på, enn om jeg bruker goood tid og pusser litt etter litt...Også pusser vi litt på dokka osv;-) På morgenen så får hun lov til å pusse mest selv.. (Har lest at det viktigste er at de får tannkremen på tennene.. Håper Fluksen og at vi pusser på henne veier opp her!) 17 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet med eldstemann i en lang periode. Og tydde til tvang, som de fleste andre tydeligvis også gjør.

Men det var en kamp, og en dag glapp tannbørsten og ble kjørt oppi tannkjøttet så blodet rant. Da føltes det bare feil å bruke tvang. Så vi tok en pause fra tannpussen, en god stund, sikkert lenger enn vi burde, men ville at den negative opplevelsen skulle glemmes.

 

Nå vi da begynte på igjen, begynte vi med at han fikk pusse mine, noe som var stor stas og da var det helt greit at jeg fikk pusse hans også. Og siden har det stort sett gått som en lek.

Husker ikke helt hvor gammel han var, men trolig fra 18 mnd og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...