Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Har hørt alt fra 3 mnd til de er 12 mnd gamle. Hvor lenge har dere sterilisert flaskene som brukes til både mm og mme? Pumpen steriliserer jeg hver gang, men er usikker på hvor lenge det er behov for å sterilisere flaskene. Hun er 4 mnd neste uke, og en stor og robust baby på 7,5 kg.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Til 6 mnd. Og en gang i blant etter det, kanskje opp til 8-9 mnd.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Aldri sterilisert, kun ved sykdom / oppkast. Fikk beskjed på barsel at vanlig vask var godt nok i massevis, og har holdt meg til det. To friske barn:-) riktignok fullammet dem, så ikke brukt så mye flasker.... Men, hvis flaskene skal steriliseres, gjør dere det samme med smokker og skjeer og sånt også da? Og må man ikke ha et enormt smokkelager om den skal byttes hver gang den faller ut av munnen og ikke er steril lengre?
Guttaboys Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Det sies 6 mnd. Min er 9 mnd nå, og steriliserer nesten aldri lenger. Ikke vannet han drikker heller. Vasker flaskene i oppvaskmaskinen hvis det passer seg sånn.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Mener å huske at vi steriliserte alt til rundt 6 mnd alder, når barna likevel ligger mye på gulvet og spiser på div. At de på barsel sier at man ikke trenger å sterilisere syntes jeg er horribelt!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Tusen takk for svar! Tenkte at jeg skulle kanskje sterilisere dem til hun starte med fast føde. Etter den tid kan hun jo også drikke vann fra springen. Vanskelig dette da førstemann ble fullammet uten noe bruk av flaske
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Mener å huske at vi steriliserte alt til rundt 6 mnd alder, når barna likevel ligger mye på gulvet og spiser på div. At de på barsel sier at man ikke trenger å sterilisere syntes jeg er horribelt! Meg som ikke steriliserte etter råd fra barsel. Poenget deres var at barna putter leker, smokker, egne fingre og masse annet som ikke er sterilt i munnen mange ganger om dagen. Får de i seg bakterier og blir syke er det liten sjanse for at smitten kommer fra rene flasker. Helt ok at andre velger å sterilisere, men jeg lurer på hvordan det gjøres i praksis, for man må jo sterilisere alt som er i nærheten av babyens munn og hender veldig ofte...
*Yuna* Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 6 mnd. Hadde sterilisator så det var ikke noe jobb.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Mener å huske at vi steriliserte alt til rundt 6 mnd alder, når barna likevel ligger mye på gulvet og spiser på div. At de på barsel sier at man ikke trenger å sterilisere syntes jeg er horribelt! Meg som ikke steriliserte etter råd fra barsel. Poenget deres var at barna putter leker, smokker, egne fingre og masse annet som ikke er sterilt i munnen mange ganger om dagen. Får de i seg bakterier og blir syke er det liten sjanse for at smitten kommer fra rene flasker. Helt ok at andre velger å sterilisere, men jeg lurer på hvordan det gjøres i praksis, for man må jo sterilisere alt som er i nærheten av babyens munn og hender veldig ofte... For det første: en liten baby putter ikke mye rart i munnen. Det gjør den først ved 3-4 måneder. Det er ikke så mye bakterier så babyhender. For det andre: Det er forskjell på vanlige bakterier og bakterier som danner seg i melk. Melkebakterier skal visst være potensielt veldig skadelig. For det tredje: Dette med å koke vann er en annen diskusjon. Vannet i Norge er stort sett rent og forholdsvis lavt på bakterier (f.eks tarmbakterier), men det kan forekomme, og i tilfelle er dette svært skadelig for en liten kropp. Derfor anbefales det å koke drikkevannet i starten. Hvor lenge man gjør det er jo opp til hver enkelt. Vi steriliserer flasker frem til minimum 6 måneder, smokker en gang om dagen frem til 4-5 måneder, og koker drikkevann frem til nærmere året..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Jeg fikk beskjed på helsestasjonen om at jeg ikke trengte sterilisere etter de første 6 ukene om jeg vasket flaskene på øverste hylle i oppvaskmaskinen og ikke brukte spareprogram med lav varme. Så jeg steriliserte ikke flaskene lenger enn ca 3 mnd, men kokte smokkene etter hver bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå