Gå til innhold

Gartnerhjelp fra uventa hold


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da står jeg og ser på mens selveste mattilsynet fjerner en 3 m høy sprikemispel for meg! Fjerner alt og legger igjen det jeg kan bruke til ved :) Det er service!

 

Det ble nemlig oppdaget litt bulkemispel inne blandt syrinene mine som de ville fjerne da mispler generelt, og bulke spesielt er bærere av pærebrann som har blusset opp igjen her i fylket. Heldigvis var jeg hjemme når de kom og spurte pent om de ikke kunne ta sprikemispelen med det samme.

 

Nå blir det mer sol i hagen B)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så praktisk! Herlig med ekstra gartnerhjelp som i tillegg ordner ved til vinteren :D

Gjest sug lut
Skrevet

Stakkars mispel, ikke bare bærer den pærebrann men den må lide under belastende navn som bulkemispel og sprikemispel. Forresten er det nok en sammenheng, er nok fordi den er mobbeoffer at den hevner seg med å spre pærebrann. Søtmispel, fx, er helt sikkert ikke bærer.

Skrevet

Stakkars mispel, ikke bare bærer den pærebrann men den må lide under belastende navn som bulkemispel og sprikemispel. Forresten er det nok en sammenheng, er nok fordi den er mobbeoffer at den hevner seg med å spre pærebrann. Søtmispel, fx, er helt sikkert ikke bærer.

Ja der ser man, man må velge navn med omhu!

Skrevet

Hva er en pærebrann? Følte meg litt blond nå, men jeg ser for meg noe helt annet enn det sikkert er.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg og lurer på hva pærebrann er, en brann som opstår av pærer? Er mispel t åæretre? Kan ikke dere gartner damer lage en gartner ordbok tråd?

 

Men bra du slipper pærebrann Blomstre!

Skrevet

He, he, ja brann pga lyspærer kan man jo se for seg, men i pæretrærne lissom...

 

Pærebrann er altså en plantesykdom forårsaket av en bakterie som liker seg spesielt godt i bulke- og pilemispler (buskvekst, ikke pære). Denne angriper arter i rosefamilien, spesielt eple og pære. Den kan ikke bekjempes med kjemikalier, så skrekken er et angrep i frukthage eller planteskole... Pærebrann var utrydda, men har blusset opp igjen i rogaland og hordaland. Der det har vært utbrudd er prosedyren å få fjernet mispler i 4 km radius.

 

Så ingen brann hos meg, bare busker som kan være verter for styggedommen, så da kvitter man seg med de.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jahaja takk for forklaring, utrolig kjipt navn da, ufortjent dårlige assosiasjoner til pærer rett og slett:( godt det er borte og frukttrærne kan være friske!:)

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg synes egt pærebrann høres ut som en digg dessert med pærer og sprit og flambering og sånn.

Skrevet

Jeg synes egt pærebrann høres ut som en digg dessert med pærer og sprit og flambering og sånn.

Pærer i calvados med kremdott og sjokolade? Ikke noe i veien for at det kan være det også! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...