Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 Barnehagen skal på tur i dag og da jeg kom med bilestolen ville de ikke ha den med. Barna kunne fint sitte med seler og jeg ble så paff, dum som jeg er, at jeg lot henne dra avgårde. Nå angrer jeg som en hund!!!!!!! Vet at det går sikkert bra og hun storkoser seg sikkert. Men det er den lille "hva om?" som henger over meg.... Er jeg hysterisk eller er det ok at barn på småbarnsavdeling drar på busstur uten bilstoler? (er første barnet i barnehage og det er første gang de er på tur. har heller ikke kjørt buss med henne før så jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg trodde at bilstoler var vanlig også på bussen)
<3 2G <3 Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Ikke vanlig med bilstol nei, er de mange barn i bhg? Tror du de kan ta med seg stoler til alle? Bruker ikke det på rutebuss heller. Tanken har alldrig streifet meg på å ta med bilstol på bussen.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Syns ikke du er hysterisk. Hadde ikke likt det selv heller.. Kommer jo selvsagt litt an på alderen, er hun 5år, er det ikek så farlig, men 0-2år så syns jeg det er litt slapt av barnehagen å ikke ha setet. Men skjønner jo godt at de ikke vil drasse det med seg da.. Her tar de heldigvis ikke bussen med de som er så små.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Hadde ikke sendt et barnehagebarn noe sted uten bilstol, uansett hva som er vanlig eller ikke. Om vi kommer i denne situasjonen så tar jeg heller med barnet hjem igjen. Så får de heller synes jeg er hysterisk.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Jeg har fire barn hvor alle har vært på turer med barnehagen, til dyreparken, til byen, til åpen gård osv. Jeg skjønner veldig godt at de ikke han løpe rundt der de kommer å passe på like mange bilseter som de har barn med.. Det er helt vanlig at ungene bare sitter i de vanlige selene når man kjører kollektivt, man tar ikke med seg bilsetet på bussen når man skal på butikken, til barnehagen, jobb o.l. Men det er selvfølgelig valgfritt, her har vi skrevet under på et skjema i barnehagen om det er greit at de kjører buss med dem eller ikke. De foreldrene som ikke synes det er greit må finne andre løsninger, enten må de kjøre barnet i privat bil de de skal (ta seg fri fra jobb) eller barnet må bli igjen i barnehagen mens de andre ungene drar på tur.
rosita29 Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 Barnehagen vår skal på busstur i morgen, og da må alle foreldrene komme litt før åtte og montere egne seter i bussen. Det synes jeg er helt greit, for sønnen vår er bare 18 mnd. En fin jobb for pappa :-D
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Tja. Om det er 8 barn på avdelingen som skal avgårde til byen - skulle da de bhg ansatte bært rundt på 8 bilstoler, vogner og barn da ? Barnehager som eier en minibuss, har vanligvis barneseter i den, men når de skal ta rutebuss eller leiebuss er det ikke vanlig at de har med seter til alle barna nei.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 HI her: Det er 9 barn fra 1-3 år. Har skrevet under på at hun kunne kjøre buss, men for å være ærlig så har det ikke falt meg inn at det var uten bilstol så vi troppet opp når bussen skulle gå med bilstolen under armen. Hadde heller ikke fått beskjed om at barn som måtte ha bilstol må bli kjørt privat. Skjønner at det kanskje er tungvindt med så mange stoler i bussen (er ikke rutebuss). Kanskje jeg bare er litt hysterisk og har litt for høye forventninger?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Tja. Om det er 8 barn på avdelingen som skal avgårde til byen - skulle da de bhg ansatte bært rundt på 8 bilstoler, vogner og barn da ? Barnehager som eier en minibuss, har vanligvis barneseter i den, men når de skal ta rutebuss eller leiebuss er det ikke vanlig at de har med seter til alle barna nei. Ser den, men har aldri tenkt over det siden det ikke går rutebusser her HI
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Barnehagen skal på tur i dag og da jeg kom med bilestolen ville de ikke ha den med. Barna kunne fint sitte med seler og jeg ble så paff, dum som jeg er, at jeg lot henne dra avgårde. Nå angrer jeg som en hund!!!!!!! Vet at det går sikkert bra og hun storkoser seg sikkert. Men det er den lille "hva om?" som henger over meg.... Er jeg hysterisk eller er det ok at barn på småbarnsavdeling drar på busstur uten bilstoler? (er første barnet i barnehage og det er første gang de er på tur. har heller ikke kjørt buss med henne før så jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg trodde at bilstoler var vanlig også på bussen) Her leier barnehagen inn buss og det er 3 punktseler noen steder på bussen og bare magebelte andre. Så de minste kan ha bilstoler og festes forsvarlig i disse. Mye lettere å ha kontroll over de også da vil jeg tro De største sitter med magebelte. Jeg er forsåvidt mer bekymret når det kommer til 3 punk sele i bussen på barna jeg da. Tok samme buss (rutebuss) som de største barna i bhg en gang og da måtte jeg gi de ansatte beskjed om at barna ikke kunne ha de selene på vanlig måte, selene ligger jo over halsen på en slik måte at de kan ble kvelt eller få de inn i halsen ved en ulykke. Trodde at det var noe alle viste er jo en av grunnene til at barna skal være over en hvis høyde/størrelse før de kan sitte i bare vanlig sete i bil. Men om barnehagen skal reise med rutebuss eller har bare leid buss i tiden de skal til stedet og tiden de skal hjem så kan de jo selvsagt ikke dra på bilstoler, hvor skulle de da gjøre av de?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 HI her: "Men om barnehagen skal reise med rutebuss eller har bare leid buss i tiden de skal til stedet og tiden de skal hjem så kan de jo selvsagt ikke dra på bilstoler, hvor skulle de da gjøre av de?" De har leid buss. Det er ganske langt å gjøre så bussen venter på stedet mens barna er på tur så setene kunne sikkert stått i bussen.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #12 Skrevet 5. juni 2012 Tja. Om det er 8 barn på avdelingen som skal avgårde til byen - skulle da de bhg ansatte bært rundt på 8 bilstoler, vogner og barn da ? Barnehager som eier en minibuss, har vanligvis barneseter i den, men når de skal ta rutebuss eller leiebuss er det ikke vanlig at de har med seter til alle barna nei. Ser den, men har aldri tenkt over det siden det ikke går rutebusser her HI Men hvordan mener du de skulle løst det rent praktisk ? Dersom de ikke har egen minibuss eller fast buss en hel dag som hun over her, for da kan dere jo løse det. Men de fleste leide busser har oppdrag mellom kjøring og henting, slik at alle eiendeler må tas ut av bussen. Mange foreldre rister på hodet og synes dette er helt urimelig, og selvfølgelig skal poden sitte i verdens beste barnesete, bakovervendt til han begynner på skolen. Men tenk gjennom hva som er praktisk gjennomførbart først da. Jeg jobber ikke i bhg, men kan meget vel sette meg inn i hvor mye de har å styre med sånn ellers.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 Tja. Om det er 8 barn på avdelingen som skal avgårde til byen - skulle da de bhg ansatte bært rundt på 8 bilstoler, vogner og barn da ? Barnehager som eier en minibuss, har vanligvis barneseter i den, men når de skal ta rutebuss eller leiebuss er det ikke vanlig at de har med seter til alle barna nei. Ser den, men har aldri tenkt over det siden det ikke går rutebusser her HI Men hvordan mener du de skulle løst det rent praktisk ? Dersom de ikke har egen minibuss eller fast buss en hel dag som hun over her, for da kan dere jo løse det. Men de fleste leide busser har oppdrag mellom kjøring og henting, slik at alle eiendeler må tas ut av bussen. Mange foreldre rister på hodet og synes dette er helt urimelig, og selvfølgelig skal poden sitte i verdens beste barnesete, bakovervendt til han begynner på skolen. Men tenk gjennom hva som er praktisk gjennomførbart først da. Jeg jobber ikke i bhg, men kan meget vel sette meg inn i hvor mye de har å styre med sånn ellers. Det er meg, HI, som er hun over her, #11, og de har bussen hele dagen. Så det er praktisk gjennomførbart i dette tilfelle. Synes ikke du trenger å gjøre narr av meg fordi jeg tok med bilstolen. Jeg vil kun det beste. Jeg er ikke ute etter å være vanskelig. Skal tillegge at jeg ellers er svært førnøyd med barnehagen og er ingen "pirke-mamma", men ble litt paff i dag, men slår meg til ro med at dette er vanlig og greit HI
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #14 Skrevet 5. juni 2012 Så da risikerer vi heller livet til barna enn å lage litt styr... jada. Jeg synes nå at hvis det ikke er praktisk gjennomførbart å gjøre ting på en sikker måte, så dropper man det heller.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #15 Skrevet 5. juni 2012 Rutebuss har aldri vært noe tema i bhg vår siden tog herfra er mye enklere. Men da bhg hadde leid en buss når de skulle på tur, var bussen der fra kl 07.00 om morgenen slik at foreldrene kunne montere setene. Dete eneste som var dumt var at alle setene måtte monteres fremovervendt, men det er iallefall bedre enn ingen sete. Her ble det en del styr siden ingen av setene til vesla kan monteres fremover, og det var for meg helt uaktuelt å sende min halvannetåring på tur i buss uten godkjent sete. Så jeg sa egentlig bare pent ifra at frøkna fikk hjemmedag. Da fikk man jammen låne privatsetet til ei av de ansatte. Kanskje de synes jeg var hysterisk, men da skjulte de godt iallefall:P Jeg føler iallefall at bhg vår tar sikkerhet på alvor og legger seg litt ekstra i selen for gjøre det de kan. Uansett, jeg deler din oppfatning, jeg hadde ikke ikke likt av småbarnsavdelingen dro på tur uten seter.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #16 Skrevet 5. juni 2012 Jeg synes faktisk man kan droppe "langturer" på småbarnsavdelingen om de ikke kan sikre barna godt nok. Oddsen for at noe skjer med en buss er heldigvis liten, men du kan jo bare tenke deg konsekvensene hvis en buss med 20 småunger uten barneseter velter eller kræsjer *grøss* #15
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #17 Skrevet 5. juni 2012 Det kom ikke frem i hovedinnlegget ditt at de har bussen hele dagen. Men ja, det er helt vanlig at de gjør det sånn. Det er ikke å gjøre narr av, men det er veldig lett å komme med mange krav til barnehagene uten at foreldre har tenkt gjennom at det faktisk er flere barn på avdelingen og at det skal løses i praksis.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #18 Skrevet 5. juni 2012 Så da risikerer vi heller livet til barna enn å lage litt styr... jada. Jeg synes nå at hvis det ikke er praktisk gjennomførbart å gjøre ting på en sikker måte, så dropper man det heller. Tar du aldri, noensinne bussen med barn ? Vi bor litt utenfor byen, og bruker ofte buss når vi skal dit. Hadde aldri falt meg inn å dra med bilsetet , i tillegg til vogn og storesøsken når vi skal avgårde. Men da er det ganske mange foreldre som risikerer livet til barna sine hver dag altså, siden de ikke har med bilsete på rutebussen. Vel...
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #19 Skrevet 5. juni 2012 Det kom ikke frem i hovedinnlegget ditt at de har bussen hele dagen. Men ja, det er helt vanlig at de gjør det sånn. Det er ikke å gjøre narr av, men det er veldig lett å komme med mange krav til barnehagene uten at foreldre har tenkt gjennom at det faktisk er flere barn på avdelingen og at det skal løses i praksis. Beklager at jeg ikke nevnte det. Tenkte ikke på det. Blir av og til slik at man tenker at andre skal skjønne Vet at mange kommer med urimelige krav og det er ikke så lett å vite hvem er er hvem sånn når man bare skriver på nett. Men jeg kan si at jeg er ikke en av "dem", vel kanskje sånn bortsett fra i dag da, hehe, ble bare litt paff for jeg trodde det var vanlig. Alt man ikke vet HI HI
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #20 Skrevet 5. juni 2012 Så da risikerer vi heller livet til barna enn å lage litt styr... jada. Jeg synes nå at hvis det ikke er praktisk gjennomførbart å gjøre ting på en sikker måte, så dropper man det heller. Tar du aldri, noensinne bussen med barn ? Vi bor litt utenfor byen, og bruker ofte buss når vi skal dit. Hadde aldri falt meg inn å dra med bilsetet , i tillegg til vogn og storesøsken når vi skal avgårde. Men da er det ganske mange foreldre som risikerer livet til barna sine hver dag altså, siden de ikke har med bilsete på rutebussen. Vel... Nei, jeg har aldri tatt bussen med mine barn (3 og 1 år). Skal de være med, så kjører vi. Det er jo en grunn til at man bruker bilstol i bil, og jeg kan ikke se at den grunnen ikke er til stede i buss? Det at noe er vanlig betyr ikke automatisk at det er riktig...
Tigerpote Skrevet 5. juni 2012 #21 Skrevet 5. juni 2012 Det hadde jeg definitivt ikke likt! Spesielt ikke siden de har bussen hele dagen. Da er det jo bare for foreldrene å komme med setene på morgene og hente dem igjen på ettermiddagen. Og spesielt siden det er så små barn! Da vi reiste til Tyrkia, valgte vi å ikke benytte oss av vanlig transfer (buss) med reiseselskapet, men et firma som har minibusser og barnesete. Riktignok framovervendt, men bedre enn ingenting. Vesla er på tur i bhg i dag også, de skal kjøre bil (30 min hver vei). Vi skulle sette igjen bilsetene, men siden jeg ikke aner hvordan vi monterer setet, tilbød jeg de å låne bilen istedet Det ville de ikke, så jenta mi sitter i lånt sete. Kjenner at jeg er litt bekymret for det også, siden jeg ikke vet hva slags sete det er, siden det er andre som kjører og fordi dette er hennes første tur også Men det går nok bra!
EnMamma Skrevet 6. juni 2012 #22 Skrevet 6. juni 2012 Det er ikke hysterisk av deg. Vi har enten kjørt selv eller fått installert setet i bussen. Informerte om våre regler for bilsikring i et skriv vi fikk av barnehagen som skulle fylles ut og det respekterte de heldigvis. Det er veldig rart at så få foreldre reagerer på dette. Det er ikke ofte store bussulykker i Norge, men når det først skjer så er det gjerne med katastrofalt utfall. Om noe skulle ha skjedd ønsker jeg å vite at jeg har gjort mitt beste for at mitt barn skulle være så trygt som mulig.
Mandalas Skrevet 6. juni 2012 #23 Skrevet 6. juni 2012 Vi har tatt mye buss med barna opp gjennom årene, da vi bare hadde en bil. Så jeg bekymrer meg ikke for det. Selvsagt kan det gå ille om det skjer en ulykke, men bussulykker med fatale utfall er så ekstremt sjeldent at jeg velger å ikke være redd for akkurat det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå