Gå til innhold

Etter alle lover og regler..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..er dette korrekt?

På min arbeidsplass har alle 150 kr i timen (alle som er over 18 år). Enten man har høyskole utdanning eller kun grunnskole, enten man jobber 20% eller 100%, så har alle likt.

Vi har 150 kr fast i timen, uavhengig av om det er lørdag, dag eller kveld. Kun betalt når vi jobber. Ingen betalt på røde dager. Dette gjelder både ekstrahjelpene, og de som har fast jobb.

Ingen har fastlønn, alle jobber med "timeliste".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge bedriften ikke er underlagt tariff, men har fri avlønning så er det lov ja.

Vi har personlig avlønning på vår jobb, og det betyr at det lønnes etter innsats og engasjement.

En som har jobbet tre år på arbeidsplassen, men er lei og lat har dermed ikke automatisk høyere lønn enn en som er ferskere, men yter mer til bedriften.

Skrevet

Så lenge bedriften ikke er underlagt tariff, men har fri avlønning så er det lov ja.

Vi har personlig avlønning på vår jobb, og det betyr at det lønnes etter innsats og engasjement.

En som har jobbet tre år på arbeidsplassen, men er lei og lat har dermed ikke automatisk høyere lønn enn en som er ferskere, men yter mer til bedriften.

Hvorfor er noen bedrifter underlagt tariff og andre ikke? Hvordan avgjøres det?

Kan de som ikke er underlagt tariff betale akkurat hva de vil? F.eks. komme unna med diskriminering?

Skrevet

At alle har lik lønn er lov. Så lenge dere ikke jobber overtid er det heller ikke noe automatisk tillegg for å jobbe på ettermidagen eller på lørdag, men du har krav på lønn for 1. og 17. mai hvis du normalt sett skulle jobbet da.

Skrevet

Når det er privat bedrift så er det opp til eier å være en del av en fagforening og eller tariff. På min tidligere arbeidsplass var det også slik. Vi hadde kun 4 uker ferie (fordi det er 6 dagers uker, så blir det 4 uker + 1 dag som er lovpålagt) og alle de ansatte hadde samme lønn = luselønn. Som butikksjef var dette veldig frustrerende da jeg ikke hadde råderett over hva slags lønn jeg kunne gi mine ansatte. Vi var flere butikksjefer som gikk mange runder med eier, og den måneden jeg slutta fikk vi lønna opp fra 125 til 130 for de ansatte. Noe som er under tariff. Det blir litt sånn: If you pay peanuts you get monkeys!

Skrevet

kommer an på om bedriften er organisert eller ikke. Men det er vanlig å ikke ligger under tariff da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...