Gå til innhold

Barn og begravelse - hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettopp høre at min eks.svigerfar og ungenes farfar døde idag :( Og da blir det begravelse, og da lurer jeg: Min eldst er 6 år og oppegående. Bør hun være med i en begravelse, eller er det umødvendig for så små å oppøeve det? Jeg heller frem og tilbake asså. Minsta er 3 og skal iallefall ikkke. Denne farfaren bodde et annet sted i landet og møtte dem ca 2 ganger i året, uten at det egentlig h ar noe å si, men de var ikke kjempenære.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg syns (uten at jeg vet hvordan forholdene er) at dere alle tre skal gå, hvertfall du og eldstejenta!

Skrevet

Jeg hadde glatt tatt med mine 2 på 3 og 6 i begravelse. Vi har snakket mye om døden, så de vet jo litt. Forbered de godt på at folk er lei seg og hva som skal skje, så tror jeg ingen barn har vondt av det. Døden er en naturlig del av livet.

Skrevet

jeg var 6 år da min farfar døde, og husker enda begravelsen hans, var grusomt trist og husker at mamma måtte ta meg med utforbi kapellet i løpet av seremonien.. men fikk jo sagt hadet da. tror du må kjenne på hva du selv ønsker.

Skrevet

Takk for svar!

Nå har vi kommet dit at minta på 3 ikke har noe der å gjøre, bare fordi at hun ikke skjønner det og kommer til å gå mer "i veien" enn å ha nytte av å være der. 6-åringen kan jeg spørre om vil gå, og forberede henne - men da er det et krav at jeg også kan være med, slik at vi er der begge to hvis hun reagerer og at jeg kan ta hene med ut/la være å dra alt ettersom hva hun føler for. Min eks derimot, mener at jeg ikke skal være med, at han skal ta henne med og at dersom hun ombestemmer seg eller vil gå ut må hun bare bli med likevel. Er jeg for strict når jeg føler det er urimelig??

Skrevet

Jeg har selv en gutt som nettopp har blitt 6 år. I påsken døde min søster på 26 år og hun sto sønnen min veldig nærmt. Han var selvsagt med i begravelsen og det har vært bra i sorgprosessen. Han har hatt mange spørsmål i forbindelse med døden og det er helt naturlig for så små barn. Han sliter litt med å forstå at hun aldri vil komme tilbake. Men jeg mener at barn i den alderen har godt av å være med i begravelser for å få forståelse for døden. det vil komme en gang uansett. og de er store nok til å forstå til dels hva som skjer.

Skrevet (endret)

Av erfaring vil jeg anbefale at dersom barna selv ønsker å gå skal de få lov til å bli med, men som du skriver - det bør være noen der som kan gå ut med barna dersom de har behov for det. Barnas forestillinger om døden er ofte mye værre en døden i seg selv! De kan grubble og lage forstillinger som er mye værre enn det å delta i begravelsen, for en begravelse er en verdig avskjed som langt ifra er skremmende for barna. Selfølgelig er folk triste og mange gråter - men barna tar ikke skade av å se voksne i sorg!

Selv var jeg med i begravelse til mine tre oldeforeldre som liten, den første da jeg var 5 år. Oldemor som døde da jeg var 8 fikk jeg ikke se i kisten, men var da også med på båreandakten. Den siste oldemoren som døde da jeg var 12 fikk både jeg og mine yngre søsken se, ta på og legge blomster i kisten til. Dette var veldig flott og verdig, og gode minner i ettertid.

Endret av Tutla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...