Gå til innhold

Barn med atopisk eksem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor har vært plaget siden fødsel, men det går i bølger. Nå blusset det voldsomt opp de siste to dagene. Jeg trenger råd!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår gutt på 18 måneder har vært plaget av dette siden han var bitteliten. Skal prøve å oppsummere det vi har lært i løpet av denne tiden: - oppsøk spesialist (få henvisning fra fastlege. Smestadbarnelegene i Oslo er veldig flinke) og få en behandlingsplan - få barnet sjekket for matallergier!!! - ikke vær redd for å bruke kortison i perioder, det kan være verre for huden å la være. Mens du venter på å komme til legen kan du tenke på følgende: - bad 2 ganger i uken i medisinsk grønnsåpe (Barnengens, kjøpes på apoteket. Svir ikke, lukter mildt og er desinfiserende) - smør med MASSE fuktighetskrem (f.eks. Blå Apobase) 2 ganger daglig i både gode og dårlige eksemperioder. - bruk Neutral vaskemiddel, eller tilsvarende. - Bruk hvite bomullsklær. Ull er nesten alltid plagsomt for eksemhud. - Sørg for at barnet ikke blir for varmt. Atopikere har som oftest høyere kroppstemperatur enn andre, og reagerer dårlig på varme/svette.

Skrevet

Jeg har lest at det ofte er sammenheng med at man er alergisk mot noen matvarer. Kan være lurt å prøve å kutte ut all kumelken en periode for eksempel.

Skrevet

Jeg ville ikke kuttet ut kumelk uten at det er i samråd med lege. Det er kjapt gjort å ta en test for å sjekke dette.

Vi har også en gutt med atopisk eksem, og han har blitt veldig dårlig i det siste :( Har fått henvisning, men ingen garanti for å komme inn før november :(

Skrevet

Min yngste har atopisk eksem. Han er i tillegg allergisk mot katt, hund, egg og nøtter. Jeg ville sjekket for allergi så raskt som mulig for å utelukke eller eventuelt unngå allergener.

Han behandles med kortison (mildison ved milde utbrudd, flutivate på gjenstridige eksemflekker; tenk brannslukking når du medisinerer, ikke begynn med sterkeste varianten). Forebyggende er å smøre med fuktighetskrem. Vi har prøvd ut utallige bade/smøre-regimer, og endte opp med å behandle ham som en hvilken som helst unge hva bad/dusj angår. Han blir daglig smurt inn med rikelige mengder Aco Miniderm, Helt fantastisk krem som er lett å smøre ut og holder veldig godt på fuktigheten. Ull mot huden utgår fullstendig, og klær og sengetøy vaskes uten skyllemiddel. Varme trigger eksemet hans, også om han leker i sandkasse med fuktig sand og får dette rett på huden. Han får også eksem ved kontakt med allergener, men dette gjelder ikke nødvendigvis ditt barn.

Iblant må man prøve seg litt frem for å se hva som fungerer best for sitt barn, lykke til med å finne det som virker for dere :)

Skrevet

Takk for fine svar. Hvis vi skal unngå melkeprodukter, kan vi gi en annen type yoghurt? Hun er veldig glad i det, feks sola eller annen type?

Skrevet

Skal man kutte ut kumelk, så må alt kuttes ut, ellers er det ikke vits i. Det at man er veldig glad i noe betyr så lite når ungen kan bli bedre uten det. Kan jo hende at du finner ut at hun blir ikke bedre etter å kutte det ut.

Det finnes soya yogurter for eksempel. Aner ikke hvordan dei smaker.

Skrevet

Mine to eldste har tidvis vært veldig plaga med atopisk eksem, spesielt i knehasene og på innsida av albuene. Ellers også, men der har det vært så ille at det har blødd.....

Ingen av dem har noen påviste allergier.

Etter å ha prøvd ut mange forskjellige kremer med/uten kortison, uten å finne noe som "tok" det, fikk jeg et tips om en krem som heter AgroSan.

Den kan kjøpes på helsekostforretninger og finnes i to ulike typer/styrker.

Jeg kjøpte den mildeste (grønn/hvit tube). Etter å ha prøvd den noen dager var eksemen nesten forsvunnet!

Jeg har nå hatt ei tube fast i skapet på badet, og smører guttene fra topp til tå når de har dusja eller bada. Det er nok til å holde eksemen i sjakk!

Tror tuba er på 250 eller 300 ml, og koster ca 200 kroner.

Hender jeg bruker den selv også hvis jeg har ekstra tørr hud eller har soleksem...

Skrevet

Takk for fine svar. Hvis vi skal unngå melkeprodukter, kan vi gi en annen type yoghurt? Hun er veldig glad i det, feks sola eller annen type?

Vår gutt er veeeldig glad i Alpro Soyayoghurt, fås på Meny og i diverse andre matbutikker.

Skrevet

Du kan ikke bare kutte ut melkeprodukt på egen hand. i samsvar med legen.

+ typisk er at når du er i en slik prøveperiode, så er huden fin, og en kan tru det var pga melk.

Så dette er en lang prosess, der en skal bruke mange uker, så vanlig mat, så opphold igjen.

Jenta her vært atopiker siden hun var noen uker gammel. (er når 6 år)

Hun er allergisk mot egg og nøtter. (men eksemen kommer selv om hun IKKE spiser dette, og det er jo fordi hun har atopisk hud)

Ang smøring. Er det kjempe viktig! Vanskelig å gjøre systematisk. Men fuktighet til huden er alfa og omega. Gi mye vann.

(egen facebokk gruppe du kan melde deg inn i)

Skrevet

Småtten her hadde atopisk eksem. Så fikk hun påvist laktoseintoleranse, startet på soyabasert mme (blå resept) og eksemen forsvant.

Skader ikke å ta en test (taes av avføringen)

Skrevet

Vi behandler med Locoid (kortisonkrem) i perioder. Sånn ellers passer jeg på å smøre godt med fuktighetskrem. Den propoliskremen fra LG er den som har gitt best resultat hos oss, men nå skal jeg prøve å finne en lignende krem på apoteket så det er mulig å få dekt litt av kostnadene, for den er ikke billig.

Skrevet

Vi har mye atopisk eksem i vår familie, men er tilnærmet symptomfrie når vi er på diett. Altså får vi eksem av hvetemel og melkeprodukter, og jeg tåler heller ikke egg.

Slår ikke ut på tester hos legen på melk og hvete, kun på egg, men erfaringene våre tilsier at eksemet kommer av nettopp dette.

Vi er også bedre når vi tar mye omega3 eller tran, og spiser veldig sunt med mye frukt, grønnsaker og bær.

Ellers bruker vi god bodylotion og babyolje endel, samt gode hudkremer og håndkremer. Men med riktig kosthold er vi tilnærmet normale, og har lite bruk for kremer. Holder oss unna kortison vanligvis, men må fram med den når en av oss har brutt dietten litt over tid og har fått utslett som ikke vil gi seg.

Aldeles ikke sikkert dere har det slik, men kan jo kanskje være verdt å prøve et tips eller to?

Skrevet

Oooooh, det glemte jeg å si!!!! Jeg bruker daglig å gi han 1 ts av en olje som heter eye-q, etter det så har eksemen bedret seg betraktelig. Trippel dose de tre første mnd, da går det ca 3 flasker i mnd. Prisen pr.flaske er 239,-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...