Gå til innhold

Eneggede vs toeggede tvillinger

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dere med tvillinger: når fant dere ut om dere ventet eneggede eller toeggede tvillinger på ultralyd? Stemte det? Kan de si det helt sikkert?

Endret av jhllomtambim
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gravid med tvillinger i uke32, men vi vet ikke om de er eneggede eller toeggede fordi de er av samme kjønn, har to froskjellige fostersekker og hver sin morkake. Så må nok bare vente å se når de kommer ut.

Skrevet

hvis det er to morkaker er de vel toegga? Eller stemmer ikke det lenger?

Skrevet

Uke 12, de delte alt. Så legen sa med en gang at de var eneggede.

Gjest Filifjonka
Skrevet

hvis det er to morkaker er de vel toegga? Eller stemmer ikke det lenger?

Nei. Det kommer an på når egget deler seg. Hvis det deler seg tidlig nok, kan de to tvillingene feste seg i livmoren med hver sin morkake, selv om de er enegget.

Skrevet

Hvis det er jente og gutt kan det ikke være enegged.

Skrevet

Noen ganger finner de vel ikke ut av det i det hele tatt?

Har en venninne med tvillinger, to gutter. De hadde hver sin morkake så legene sa at de kunne være toeggede eller ha delt seg før de festet seg i livmoren og dermed være eneggede.

De er så like som to dråper vann, er bare foreldrene som klarer se forskjell på dem, og selv de kan ta feil når de ikke ser begge to samtidig. Så de er nok eneggede, men de har aldri fått det bekreftet så vidt jeg har forstått.

Kjenner forresten eneggede trillinger, det er visst ganske sjelden. Da har egget delt deg i fire, også har en del gått til grunne og tre stykker utviklet seg videre. De er tre helt helt like jenter, ganske morsomt.

Skrevet

Er det ikke slik at hvis de ligger i samme sekk, så er det garantert eneggede? Hvis de ser bare en morkake på ultralyd, så kan det fremdeles være toeggede ettersom jeg har forstått, for to morkaker kan ha vokst sammen, eller ligger så tett at en ikke kan se om det er en eller to morkaker. Men gutt og jente er jo garantert toeggede;)

Skrevet

Nå spør jeg sikkert dumt, men har eneggede tvillinger identisk dna?

Da kan de iallfall sjekke via dna test om de er eneggede eller toeggede om de har lyst :P

Skrevet

Eneggede tvillinger har helt identisk genetisk arvestoff, med mindre det har oppstått en mutasjon i genene...

Skrevet

På ultralyd i uke 7 og 11 virket gynekologene skråsikre på at det var toeggede da skilleveggen mellom fostersekkene var så tykk. I tillegg har jeg tatt pergotime, noe som gir økt sjanse for flerlinger. Vet ennå ikke kjønn, så blir spennende å se på ord.ul om en uke:D

Skrevet (endret)

Her fant de det ut på tidlig ul i uke 12. Hadde hver sin fostersekk og morkake. De så det med en gang at det var toeggede.

På ordinær ul i uke 19 så vi at det var en gutt og ei jente, så her er det ikke tvil om at det er toeggede.

Har også tatt pergotime, noe som gjorde at jeg mest sannsynlig slapp flere egg!

Endret av Aeris☆
Skrevet

På tidlig UL så sa legen til oss også at de var toegget,men når vi kom på ordinærUL så sa jordmor at så lenge de har hver sin fostersekk og hver sin morkake kan man ikke si sikkert om de er enggede eller toeggede. Og det er som sagt over ikke sikkert man ser det etter fødsel heller. Men det går ann å ta DNA test,men det må man gjøre på eget initiativ og det koster flere tusen kroner (trur jeg).. Så da får vi bare leve i uvissheten og se om de blir like eller ikke..

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet (endret)

Dere med tvillinger: når fant dere ut om dere ventet eneggede eller toeggede tvillinger på ultralyd? Stemte det? Kan de si det helt sikkert?

Vi så det på ultralyd i uke 8.. Legen trodde jeg hadde SA, og sendte oss på ultralyd for å se om det stemte, og om jeg i såfall måtte ha utskrapning. Lå på benken oppknekt i tårer, var livredd for at vi mistet. Også kommer det en trillende latter fra jordmora; "Her står alt bra til, og dere bør nok dobble alle innkjøp, for her er det to"

De satt på hver sin livmorvegg, noe som viser klart at det er toeggede tvillinger, om det er enegga og de deler seg, så sitter de på samme livmorvegg fikk vi forklart.

Endret av <3Barn&Engler<3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...