Anonym bruker Skrevet 4. juni 2012 #1 Skrevet 4. juni 2012 Vår datter på 10,5 år syns vi er de kjipeste foreldrene i verden som ikke lar henne være på Facebook. Sjekket litt og det viser seg at det er kun hun og to andre av jentene som ikke er på FB. Der avtaler de turer og overnattinger og hvem de skal være med hjem etter skolen. Da blir det jo til at de som ikke er de faller litt utenfor. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å lære ungene at man kan få være på FB når man når de alder som er grensen der. Nå blir vi idiotene for vi følger reglene. Vurderer å la henne få det men kjenner det strider litt for vi har hele tiden sagt at vi følger den alder som er satt. Dere som har gitt ungene dette før de er den alder som er satt - hvorfor? Følger dere med på alt de tar seg til der og kommentarer de poster til venner?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2012 #2 Skrevet 4. juni 2012 Her fikk hun facebook når hun var 11,5 år, og da hadde vi nektet et år. Når barna starter i 7 trinn har 98% facebook her. (undersøkelse) Hun fikk ikke - hun laget seg en selv. Vi ble ikke bilde, men krevde passordet. Så nå sjekker vi ved jevne mellomrom. Hun får ikke sitte i timesvis på facebook, så det begrenser seg litt.
Gjest Heartbroken Skrevet 4. juni 2012 #3 Skrevet 4. juni 2012 Vår datter fikk lage seg profil da hun var 12 år, rett og slett fordi "alle andre hadde det". Vi måtte både svelge og gulpe noen kameler da, fordi akkurat det argumentet har aldri hatt noen virkning her, men vi såg at de aller fleste vennene hennes hadde profil og at hun slet med å følge med i hva som skjedde. Vi hadde som kriterie at hun skulle ha meg som "venn". I tillegg var hun dårlig på å logge ut etter bruk, så jeg var ofte inne på profilen og snuste litt (hun visste at jeg gjorde det) for å følge med på ev mobbing. Jeg må si at jeg har aldri opplevd at noen har vært ufine med hverandre. Legger de ut bilder, er det nesten i overkant med kommentarer som "du er nyyyyyyydelig, du er perfekt, så flott du er" osv... Jeg har en filosofi om å tillate mest mulig (innenfor rimelighetens grenser selvsagt) for å unngå at barna må lyge og lure - for fakta er at de som regel finner en måte å unngå regler og forbud på gled deg til tenårene
Moden mamma til 3 :) Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Min snart 13-årige datter laget for et drøyt år siden seg en profil i all hemmelighet sammen med ei venninne. Vi krevde også å få passord, og følger nøye med... Det ER faktisk grunner til at det er en aldersgrense på FB, og det er utrolig viktig å huske på. Det er utrolig mye trakassering og drittslenging på FB, noe min datter virkelig har erfart. Folk tror de kan skrive hva de vil på nettet...
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 (endret) Jeg var også verdens kjiipeste som ikke lot henne være på fb da hun var 10 år. Her også var hun en av få som ikke var der på den tiden. Nå er hun 12 år og det var bare hun og ei til som ikke var på fb, så nå ga jeg etter. Men må legge til at jeg har alt av passord o.l. Jeg har henne på lista mi og jeg kontrollerer innboksen osv.. Men så hadde hun ikke vært på mer enn i noen mnd før maset om Skype kom.. Og Twitter.. Jeg er så leeeeei maset, men har sagt at "én ting av gangen" I klassen hennes er det tydeligvis veldig fritt fram for veldig. De er på skype, twitter, ser på paradise hotel osv.. Dattera mi syns jeg er kjip fordi hun "bare" får være på fb.. jaja... Jeg er enig med Heartbroken i at det er mye koz, klemz, søta, <3 <3 <3, nice.. bla bla.. Har heldigvis ikke opplevd trakassering, får håpe vi slipper det også.. Endret 4. juni 2012 av sommerfuggel i vinterland
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 HI her....ja jeg syns de får lov til alt mulig etterhvert. De får bade alene på stranda, de får ta bussen til kjøpesenteret og gå der å henge etter skolen. De er liksom ti år.....Jeg har sett litt rundt på veggene til de andre og det er utrolig hva de legger ut. Hun ene hadde skrevet "å nei, må sitte ved siden av XXX på skolen...dritkjipt" og fikk en haug med liker på dette. Syns det er ufint og fatter ikke at foreldrene ikke følger mer med. Vi måtte svelge noen kameler for noen uker siden og kjøpe BH til henne...gubben holdt på å daue men jentungen gråt sine modeige tårer for hun ville ikke kle av seg i gymmen for det var kun hun som ikke hadde BH....*dåne*. Syns det holder med kameler for en stund ;-)
Stina <3 Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Vår 12 åring har hatt facebook i snart 2 år. Hun kan selv ikke passordet og vi foreldre må logge på for henne. Vi er inne og ser ganske ofte.
Mamma_til_2 Skrevet 4. juni 2012 #8 Skrevet 4. juni 2012 HI her....ja jeg syns de får lov til alt mulig etterhvert. De får bade alene på stranda, de får ta bussen til kjøpesenteret og gå der å henge etter skolen. De er liksom ti år.....Jeg har sett litt rundt på veggene til de andre og det er utrolig hva de legger ut. Hun ene hadde skrevet "å nei, må sitte ved siden av XXX på skolen...dritkjipt" og fikk en haug med liker på dette. Syns det er ufint og fatter ikke at foreldrene ikke følger mer med. Vi måtte svelge noen kameler for noen uker siden og kjøpe BH til henne...gubben holdt på å daue men jentungen gråt sine modeige tårer for hun ville ikke kle av seg i gymmen for det var kun hun som ikke hadde BH....*dåne*. Syns det holder med kameler for en stund ;-) HEHE stakkars mann husker plutselig selv den første BH min det var helt utrolig stas tror jeg gikk i 5 el 6 klasse, men huff min jente er bare 5 år enda heldigvis, men er vell ikke lenge til hun og bynner med "stor pike" klær og ting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå