Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så ufattelig lyst på noe salt pålegg, og spekemat har vært i mine tanker i flere uker nå. Typisk for min familie er spekemat, rømme og flatbrød på sommeren. Nam nam!!!

Kan jeg spise spekemat? Går det greit om jeg fryser den ned (-18 grader i fryseren eller mer) noen dager?

*lyst på*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den skadelige bakterien som kan finnes i kjøttet, drepes kun ved varmebehandling...

Hilsen ei som oxo har lyst på.... :(

Skrevet

Så det er ikke noe hjelp i om jeg får en kompis som jobber på fryselager (opptil -40 kuldegrader) til å legge litt spekemat på frysa til meg? :(

*snufs*

Skrevet

Jeg har også veldig lyst på spekemat... Hørte at det funker å fryse det først? Det skal visstnok drepe toksoplasmabakterien. Men har ikke prøvd det selv.

Skrevet

Jeg også har så uendelig lyst på spekemat! Men er det toksoplasma bakterien som er "synderen" her, siden vi ikke kan spise den? Trodde det var Listeria, eller hva nå alle disse bakteriene heter....

Jeg er nemlig immun mot toksoplasma, så da kan jeg kasnkje spise spekemat lell?

Skrevet

Er mor immun så blir fosteret beskyttet. Står i hvertfall det i alle bøkene jeg har lest, samt at lege og jordmor fortalte meg det.

Matportalen nevner jo pesielt listeria. Sukk.... Får vente da.

Skrevet

Ja, listeria er også i pålegg, mens toxoplasma er i kjøtt generelt. Kanskje best å holde seg helt unna uansett .... :(

Skrevet (endret)

Hvis du fryser det, tar det livet av toxo-smitten.

"Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat." (kilde: http://www.matportal...d_kjottet_forst)

MEN: Spekemat er for salt til at Listeria gror der.

Fant også dette : http://forum.snartma...ad.php?t=246159

Opprinnelig postet av Tossis mail

Gravide anbefales å holde seg unna rått kjøtt, herunder spekemat, med bakgrunn i faren for toxo-parasitten og listeriabakterien.

Jeg har til gode å se noen sette spekemat og listeria i sammenheng, siden dette er tørket og saltet mat med dårlige vekstvilkår for listeria. Dessuten skal det i følge regelverket ikke kunne påvises listeria i spiseferdig mat med holdbarhet over 15 dager og gode vekstvilkår. Selv om spekemat ikke har gode vekstvilkår, antar jeg at også spekemat faller under denne regelen? Dersom man ser bort fra toxo-parasitten, ville myndighetene likevel advart gravide mot spekemat pga. faren for listeria, eller ville rådet her vært det samme som for f.eks. røkelaks - spises så ferskt som mulig?

Grunnen til at jeg spør, er at mange gravide forvirres av rådet om å fryse ned spekemat før inntak, siden dette dreper toxo-parasitten. Frysing dreper jo imidlertid ikke listeriabakterien, dermed er det mange som mener at man ikke kan spise spekemat til tross for nedfrysing.

Her er svaret jeg fikk:

Sitat:

Opprinnelig postet av Matportalen

Et godt og interessant spørsmål du stiller. Våre fagfolk sier: Det er ingen grunn til å advare mot Listeria i spekekjøtt, under forutsetning at det er forskriftsmessig speket.

Når det er sagt, er det jo ingenting som kommer med 100 prosents garanti her i verden, men risikoen burde altså være svært liten.

MVH xxx, redaktør, Matportalen

Jeg ELSKER spekeskinke, så jeg har googlet en del. ;)

Endret av Nordhagenjentene :)
Skrevet

Jeg har også lyst på spekemat :) Tror jeg skal ha spekemat og øl til julemat i år ;) og påske......

Skrevet

Her i denne artikkelen jeg tilfeldigvis fant idag står det om mat: http://www.klikk.no/foreldre/article461955.ece

"Jordmor Marie Svedberg kan berolige Hauge med at fersk spekemat er greit å spise.

– Fersk spekemat, i alle fall om den har vært frosset i tre døgn i minus 18 grader, skal være greit å spise. Vi må huske på at tørking er den eldste konserveringsmåten av mat vi kjenner til. Rakørret er derimot eksempel på mat du bør holde deg helt unna når du er gravid, sier Svedberg."

Skrevet

Jeg spiser spekeskinke - fryser den først og nyter siden ♥

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...