Gå til innhold

Er det vanlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

At far ikke tar ut no perm i forbindelse med fødsel?mannen nekter Og ta no fri i forbindelse med fødsel. Vi har 1 barn fra før,og da tok han ut 2 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig at mannen ikke vil.. Noen ganger så kan det hende at mannen ikke kan ta ut perm av div grunner som økonomi eller jobben, men å ikke ville ha permisjon i det hele tatt er jo litt rart. :s

Hvorfor vil han ikke det da? Finnes jo muligheter for gradering, om han ikke vil ha 10uker sammenhengende. Han kan jo feks ha en dag i uka hjemme med barnet, sånn at barnet får fri en dag fra bhg..

Skrevet

Mannen min får ikke betalt de to ukene han heller, så han har tatt bare en uke uten lønn.

Da vi fikk fjerde barnet var han permitert pga finanskrisa (3,5 år siden), men så fikk han tilbud om å jobbe i fire uker pga ferieavvikling. Det hadde vi ikke råd til å si nei til, han fikk jo bare dagpenger (60% av vanlig lønn) og plutselig fikk han tilbud om fire uker med full lønn. Så da tok han fri to dager da jeg hadde keisersnitt, også tilpasse han jobben med barnehagens åpningstider så han kunne levere og hente, og jobbet fra tredje dagen etter keisersnittet.

Av og til blir det bare sånn, han er ellers en super pappa som setter barne høyere enn alt annet i livet sitt, men de skal jo forsørges også...

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig.

Skrevet

Mente du hele fedrekvoten? Trodde du mente bare de to ukene de fleste tar i forbindelse med selve fødselen jeg...

Mannen min er selvstendig næringsdrivende og har absolutt ikke mulighet til å være borte fra jobb i 10-12 uker, da forsvinner mye av kundegrunnlaget hans. Men han hadde jo fedrekvoten likevel, tok den gradert og var hjemme 1-2 dager i uken over ganske lang tid mens jeg også jobbet gradert og var hjemme de dagene han var på jobb. Forlenget jo hjemmetiden med barnet betraktelig :)

Skrevet

mannen her var hjemme 1 uke etterfødsel med nr to,.

han drev sitt eget firma når vi fikk første. så hadde ikke råd til det da.

Skrevet

Snakket om i forbindelse med fødsel ja,tenker på hvis det skjer no som gjør at jeg må være lenger på sykehus. Og han kun tenker på jobben, hvem skal ta seg av det endre barnet vårt da...kjenner jeg er bekymret :)

Skrevet

min mann og eg har bestemt at han skal ta ei uke grunna at vi har ikkje råd.. men ei uke har alle som regel råd til.. så det syns eg han bør, han går jo glipp av den første tiden og vi mødre er gjerne slitne og trenger mye søvn og stell.. så dette bør han ta til seg og tenke på deg / babyen... men selfølglig viss du blir lenge på sjukehuset så håper eg da at han stiller opp.. han var da med å lagde ungen og da må man ta ansvar.. ser alltfor mangen mannfolk som gir så faen og det er provoserende.. vi har også to barn til og dei trenger en forelder og da er det pappen som må stille opp.. masse lykke til

Gjest peacock
Skrevet

Om han ikke har rett på lønn og dere har dårlig råd kan jeg forstå det. Hvis han har rett på lønn eller dere ikke sliter økonomisk hadde jeg blitt skikkelig skuffet!

Skrevet

far KAN ta to uker etter fødsel, innen 4 uker... men han MÅ ta 12 uker, men disse kan han dele opp i løpet av de 3 første Årene...

selvfølgelig er det ikke alle som kan ta to uker etter fødsel, og feks ved nordsjøarbeid teller disse som 6 dager i nordsjøen... min mann skal reise ut 2 uker etter min termin, kjenner jeg er litt nervøs, hva om jeg gÅr over tiden, og sÅ mÅ han reise og jeg sitter hjemme med en to ukers baby som hverken vil sove eller spise...

men millioner av kvinner har klart det før oss, i tusenvis av År, sÅ vi klarer det vel, vi ogsÅ....

Skrevet

far KAN ta to uker etter fødsel, innen 4 uker... men han MÅ ta 12 uker, men disse kan han dele opp i løpet av de 3 første Årene...

selvfølgelig er det ikke alle som kan ta to uker etter fødsel, og feks ved nordsjøarbeid teller disse som 6 dager i nordsjøen... min mann skal reise ut 2 uker etter min termin, kjenner jeg er litt nervøs, hva om jeg gÅr over tiden, og sÅ mÅ han reise og jeg sitter hjemme med en to ukers baby som hverken vil sove eller spise...

men millioner av kvinner har klart det før oss, i tusenvis av År, sÅ vi klarer det vel, vi ogsÅ....

Han MÅ ikke ta de 12 ukene som er fedrekvote, men tar han dem ikke så faller de bort. Mor kan ikke uten grunn overta dem..

Ang i forbindelse med fødsel så har alle krav på å ta to uker, men om de blir lønnet er jo opp til hver enkelt arbeidsgiver, så hver familie må se det an da.. Her får mannen en uke med lønn, og en uke uten..

Skrevet

dersom du må ligge lenger på sykehus og ikke kan ta deg av eldste må han selvfølgelig gjøre det, enten han vil eller ei. Man har krav på 2 uker ulønnet perm (med mindre lokale avtale sier noe annet), og økonomien kan derfor være et argument. Men det vet jo du om ER en sak.

Skrevet

Dersom du må være lenger på sykehus, vil du være sykmeldt, ergo ikke ha permisjon, så da vil han ta over din permisjon den tiden. Samme om du f.eks blir sengeliggende i en periode etter, da vil du gå hjemme sykmeldt, og pappa gå hjemme med permisjon. Så enkelt er det...

SElvstendig næringsdrivende får OGSå permisjonspenger. De beregner grunnlaget ut fra personinttekt fra næring de siste tre år, den tid han har drevet. Så INGEN unnskyldning at "har ikke råd fordi han er næringsdrivende"..HAr selv vært med og beregnet permisjonspenger for selvstendig næringsdrivende, så det vet jeg..Og er man lur, så har man mulighet til og øke permisjonsutbetalingen sin, ved og feks jobbe inn ekstra i det siste inntektsår før man vet ungen kommer..Kanskje ikke ta med alle kostnader..De er frivillig og ta med (til et visst punkt), det er inntektene som er viktigst, mtp mva og skatt....Og om det siste gjelden inntektsår avviker de to foregående med 20 eller var det 30%, så er det kun det siste (og da selvsagt beste) inntektsåret som gjelder for permisjonspengeutbetaling..Tror mange blir lurt av mannen sin her.."får ikke lønn"; vi har ikke råd...Ha! Les dere litt opp damer. SæRLIG om dere lever på mannen. Mange blir lurt trill rundt, andre gang er mannen unnskyldt fordi han har null peiling på økonomi, men da burde han kanskje ikke drive egen bedrift...

Eller enda verre: han er sjef, og kan ikke være borte (ta sin del av permisjonen), for da vil ikke arbeidsplassen klare seg.....Så om han krasjer og blir liggende i koma, så har han ingen jobb når han våkner, fordi arbeidsplassen går dukken uten han???? Verste er at damene deres går på den!..

Litt utenfor HI sitt spørsmål, men ble bare sånn....

Skrevet

Det er nok ganske vanlig å ikke kunne ta ut perm i forbindelse med fødsel. Nå skal det jo bli slik at man får lønn i denne tiden, men frem til da er det nok ikke så mange osm har mulighet.

Men vil tro det er vanlig, hvis man har mulighet hvertfall- at man bruker et par feriedager, litt avspasering - enten timer eller dager de første dagene etter fødsel.

Skrevet

Heldigvis tok mannen min ut to uker permisjon, selv om dette var ulønnet. :) Beundrer dere damer som klarte dere alene, og noen av dere er hadde nok også flere barn.

Gjest peacock
Skrevet

Dersom du må være lenger på sykehus, vil du være sykmeldt, ergo ikke ha permisjon, så da vil han ta over din permisjon den tiden. Samme om du f.eks blir sengeliggende i en periode etter, da vil du gå hjemme sykmeldt, og pappa gå hjemme med permisjon. Så enkelt er det...

SElvstendig næringsdrivende får OGSå permisjonspenger. De beregner grunnlaget ut fra personinttekt fra næring de siste tre år, den tid han har drevet. Så INGEN unnskyldning at "har ikke råd fordi han er næringsdrivende"..HAr selv vært med og beregnet permisjonspenger for selvstendig næringsdrivende, så det vet jeg..Og er man lur, så har man mulighet til og øke permisjonsutbetalingen sin, ved og feks jobbe inn ekstra i det siste inntektsår før man vet ungen kommer..Kanskje ikke ta med alle kostnader..De er frivillig og ta med (til et visst punkt), det er inntektene som er viktigst, mtp mva og skatt....Og om det siste gjelden inntektsår avviker de to foregående med 20 eller var det 30%, så er det kun det siste (og da selvsagt beste) inntektsåret som gjelder for permisjonspengeutbetaling..Tror mange blir lurt av mannen sin her.."får ikke lønn"; vi har ikke råd...Ha! Les dere litt opp damer. SæRLIG om dere lever på mannen. Mange blir lurt trill rundt, andre gang er mannen unnskyldt fordi han har null peiling på økonomi, men da burde han kanskje ikke drive egen bedrift...

Eller enda verre: han er sjef, og kan ikke være borte (ta sin del av permisjonen), for da vil ikke arbeidsplassen klare seg.....Så om han krasjer og blir liggende i koma, så har han ingen jobb når han våkner, fordi arbeidsplassen går dukken uten han???? Verste er at damene deres går på den!..

Litt utenfor HI sitt spørsmål, men ble bare sånn....

Men det er jo snakk om de to uker etter fødsel, og da får man IKKE lønn som selvstendig. Man må vel nærmere jobbe i det offentlige (eller nå også industrien) for å få betalt disse to ukene.

Og vet du hva? Mange selvstendige næringsdrivende driver enkeltmannsforetak eller er bare veldig få i firmaet. Om man da plutselig er borte i 12 uker kan kundene meget godt være borte når man kommer tilbake - også når man våkner fra koma. Man får lønn mens man har permisjon, ja, men det er ikke sikkert at bedriften overlever etterpå. Uten kunder - ingen inntekt, sånn er det faktisk for mange - det er ikke bar en dårlig unnskyldning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...