Gå til innhold

Arv eller miljø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen tanker eller "vet" noe om dette?

Da jeg ble født veide jeg 3340 gr og var 49 cm lang

Jeg fikk kun pupp frem til 3 mnd og begynte rett på grøt da.

Mine foreldre/min mor gav meg grøt med smør og sukker på (!) fordi det nok smakte bedre for meg da..

Rundt 4 mnd alder begynte jeg med middag og fikk da normal husmannskost som passet en baby.. Men alltid med litt smør i, slik at det ikke skulle bli så tørt samt smake bedre. Da jeg kom på kontroll for hoftene mine ved mnd alder fikk mamma beskjed fra legen om å slanke meg da jeg var alt for feit. I mammas øyne var jeg selvsagt perfekt og verdens nydeligste. <3

Ved 1 årskontroll var jeg 14 kilo!

Jeg fikk titt og ofte smake på livets "goder" , fløte, rømme, osv.

Men jeg hadde forsåvidt et godt kosthold, grovt og grønt.

Idag er jeg 1.68 høy og 85 kilo. Jeg har ALLTID vært overvektig.

I banrdommen var det lite sukker, saft, brus osv hjemme hos oss. Vi spiste sunt. Men jeg har nok spist litt for mye hele livet.

Det jeg lurer på er om det kan være en "grunn" til at jeg er overvektig, i og med at jeg fra starten av fikk "mere enn hva jeg trengte" om dere skjønner hva jeg mener. Ble grunnlaget lagt da? Eller?

(Jeg er ikke ute etter å fordele "skyld" her, jeg bare spekulerer . Og jeg har et fantastisk forhold til min mor. Og var garantert en meget fornøyd liten baby, som fikk masse kjærlighet :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Miljø, dårlig kosthold i hjemmet og dårlig selvdisipilin fra din side siden du som voksen aldri har gjort noe med dette

Skrevet

Det er vanskelig å si nnoe om dette, for du sier ingenting om arven. Er det noen overvektige i familien din eller er alle normalvektige? Og hvis de er overvektige, hva tror du det kommer av? Livsstil, sykdommer eller arv?

Det er mange faktorer som spiller inn i slike spørsmål. Jeg tror aldri man kan komme frem til en fasit. :)

Skrevet

HI her.

Skal si anonym 08.46 var ganske skråsikker i sin sak her.

Hva jeg har gjort som voksen, min selvdisiplin har jeg vel ikke nevnt? - og jeg påpekte at kostholdet ellers var bra i oppveksten min.

Glemte fullstendig å skrive om arv ja!

På min fars side er det endel overvekt. Men på min mors side er de normalvektige.

At jeg er noe arvelig belastet er det nok ingen tvil om da jeg er veldig lik "far folket"

Når det gjelder om det kommer av livsstil vet jeg ikke. Min pappa er nok glad i livets goder og er veldig inaktiv.

Selv har jeg vært "aktiv" hele livet med idrett. Idag svømmer jeg 1 dag i uken samt spiller håndball 1 dag i uken og forsøker å trene på sats 1 dag i uken.

Jeg lurer egentlig bare på om "sukker på grøten og smør i middagen " kunne vært med på å lagt grunnlaget.

Det er jo selvsagt umulig å si og noe fasit svar vil man jo aldri få.

Skrevet

HI her.

Hva jeg har gjort som voksen, min selvdisiplin har jeg vel ikke nevnt? - og jeg påpekte at kostholdet ellers var bra i oppveksten min.

På min fars side er det endel overvekt. Men på min mors side er de normalvektige.

At jeg er noe arvelig belastet er det nok ingen tvil om da jeg er veldig lik "far folket"

Når det gjelder om det kommer av livsstil vet jeg ikke. Min pappa er nok glad i livets goder og er veldig inaktiv.

Selv har jeg vært "aktiv" hele livet med idrett. Idag svømmer jeg 1 dag i uken samt spiller håndball 1 dag i uken og forsøker å trene på sats 1 dag i uken.

Jeg lurer egentlig bare på om "sukker på grøten og smør i middagen " kunne vært med på å lagt grunnlaget.

"Idag er jeg 1.68 høy og 85 kilo" Når du er såpass overvektig så er det selvsagt noe i kostholdet ditt og i aktivitetsnivå som ikke stemmer og i voksen alder kalles det, så lenge man er funksjonsfrisk, for mangel på selvdisiplin. Vil du veie mindre så tar du deg selv i nakken og gjør noe med det.

Skrevet

man vet jo at overvekt hos barn kan føre til overvekt senere i livet. Jeg tror nok også at det kan være vanskelig å skille på arv og miljø, ettersom overvektige slektninger ofte har hatt noenlunde samme livsstil.

Jeg leste en undersøkelse på nett for litt tid tilbake der de hadde forsket på hverdagsaktiviteten til overvektige og normalvektige personer. De normalvektige hadde mye høyere hverdagsaktivitet enn de overvektige. Så det kan være de små tingene som teller.

Uansett hva det skyldes (jeg tipper kanskje mest på livsstil, med en liten dært av gener), så blir du ikke slankere av å lete etter årsaken. Her er det bare å ta tak i realitetene, og øke aktivitetsnivået. Tenk på husarbeid også som aktivitet, klesvask, støvsuging osv.

Skrevet

HI her.

"Idag er jeg 1.68 høy og 85 kilo" Når du er såpass overvektig så er det selvsagt noe i kostholdet ditt og i aktivitetsnivå som ikke stemmer og i voksen alder kalles det, så lenge man er funksjonsfrisk, for mangel på selvdisiplin. Vil du veie mindre så tar du deg selv i nakken og gjør noe med det.

Jeg har da ikke bedt om slanke råd fra noen??

"Når jeg er såpass overvektig så er det selvsagt noe i kostholdet ditt og i aktivitetsnivået som ikke stemmer" - hva vet du om det?? Kjenner du meg? Har du sett meg? Vet du hvordan jeg fungerer? Spurte jeg i det hele tatt om din mening om meg idag? Gav jeg utrykk for at jeg ønsket kommentarer på min vekt idag? Er det vanskelig for deg å forholde deg til selve spørsmålet ?

Det er klart min kropp idag går på mat, livsstil og arv. Men det var slettes ikke det jeg var ute etter å få svar på.

Skrevet

HI her.

"Når jeg er såpass overvektig så er det selvsagt noe i kostholdet ditt og i aktivitetsnivået som ikke stemmer" - hva vet du om det?? Kjenner du meg? Har du sett meg? Vet du hvordan jeg fungerer? Spurte jeg i det hele tatt om din mening om meg idag? Gav jeg utrykk for at jeg ønsket kommentarer på min vekt idag? Er det vanskelig for deg å forholde deg til selve spørsmålet ?

Det er klart min kropp idag går på mat, livsstil og arv. Men det var slettes ikke det jeg var ute etter å få svar på.

Selvfølgelig var du ikke ute etter det. Du var ute etter å skylde på arv så du slipper å gjøre noe med saken

Skrevet

Nææææ... Er vel litt begge deler ;) Jeg ble også en skikkelig plugg ganske fort, når jeg hadde en bestemor som likte å gi meg krem, kaker og mat med masse smør i. Men det gikk jeg fort av meg når jeg begynte å gå ;) Mamma fikk også beskjed om å slanke meg, noe hun ble blodig fornærmet over. Er i dag 172 h og veier 68 kg. Faren min har aldri spist sunt og har aldri eid viljestyrke når det kommer til mat. Selv er jeg på mange måter lik han, men har tatt et bevisst valg som voksen om at jeg ikke skal overdrive alt ;)

Når det er sagt så fikk broren min akkurat samme kosthold som meg når han var baby... Men han var undervektig.

Tror det er litt genetikk ved tanke på hvor mye du legger på deg og miljø i forhold til matvaner. Man kan påvirke seg selv også ;)

Skrevet

HI her.

Selvfølgelig var du ikke ute etter det. Du var ute etter å skylde på arv så du slipper å gjøre noe med saken

Ja det er jo gjerne slik med oss tjukkaser. Vi vil helst ha noen å skylde på. ( Siden jeg var tydelig på det helt i begynnelsen "jeg ønsker noen å skylde på"

Og du.. Ja, du vil gjerne sitte her inne å lage kvalm. )

Skrevet

Det med smør og rømme på barnematen er bare bra, barnehjernen og kroppen trenger fett for å utvikle seg normalt! Det er ikke ille at en 1-åring veier 14 kilo, det kan fort rette seg når de vokser mer til.

Antakelig skyldes overvekten mer at du, som du selv sier, spiser for store porsjoner/for mye. Vekt er en kombinasjon av aktivitetsnivå og inntak... dessverre for oss må de fleste av oss ha et bevisst forhold til mat for å hindre overvekt.

Det var gjort et interessant studium av noen ekstremt slanke og lenge-levende mennesker i Japan og Italia, med vidt forskjellige kostholdstyper. Fellesnevneren var at de ALDRI spiste seg mett! Hvis man tøyer på magesekken blir det neste gang plass til mer, og da har man det gående. Det å spise seg stappmett er noe vi i menneskenes historie har begynt med i den senere tid..

I tillegg er det jo innhold av transfett og karbohydrater som legger et ekstra lodd på kostholdsproblemet, men det er kanskje en annen diskusjon.

Har du forsøkt lavkarbo kosthold? Kanskje det er metoden for deg, du er jo veldig aktiv. Jeg har prøvd, og da rant kiloene av. (gikk fra 80 til 62 på 1,5 år) Det utfordrende er å se til at de holder seg borte, her kommer trening inn ;)

Skrevet

Noen som har noen tanker eller "vet" noe om dette?

Da jeg ble født veide jeg 3340 gr og var 49 cm lang

Jeg fikk kun pupp frem til 3 mnd og begynte rett på grøt da.

Mine foreldre/min mor gav meg grøt med smør og sukker på (!) fordi det nok smakte bedre for meg da..

Rundt 4 mnd alder begynte jeg med middag og fikk da normal husmannskost som passet en baby.. Men alltid med litt smør i, slik at det ikke skulle bli så tørt samt smake bedre. Da jeg kom på kontroll for hoftene mine ved mnd alder fikk mamma beskjed fra legen om å slanke meg da jeg var alt for feit. I mammas øyne var jeg selvsagt perfekt og verdens nydeligste. <3

Ved 1 årskontroll var jeg 14 kilo!

Jeg fikk titt og ofte smake på livets "goder" , fløte, rømme, osv.

Men jeg hadde forsåvidt et godt kosthold, grovt og grønt.

Idag er jeg 1.68 høy og 85 kilo. Jeg har ALLTID vært overvektig.

I banrdommen var det lite sukker, saft, brus osv hjemme hos oss. Vi spiste sunt. Men jeg har nok spist litt for mye hele livet.

Det jeg lurer på er om det kan være en "grunn" til at jeg er overvektig, i og med at jeg fra starten av fikk "mere enn hva jeg trengte" om dere skjønner hva jeg mener. Ble grunnlaget lagt da? Eller?

(Jeg er ikke ute etter å fordele "skyld" her, jeg bare spekulerer . Og jeg har et fantastisk forhold til min mor. Og var garantert en meget fornøyd liten baby, som fikk masse kjærlighet :-)

Om det er arv, tror jeg ikke. Min bror var feit som en kule som baby frem til han var 4 år :P Men idag er han 21 år, laaang og veldig slank.

Min søster var og overvektig som barn/tenåring, men tok selv tak i problemt og slanket seg mye i voksen alder. Jeg var veldig sped som barn, og ble større som tenåring. Ikke veldig feit, men lubben. Startet i 15-16 års alder med jogging/fotball og spiste sunnere. Idag som 23 år, er jeg tynnere enn da jeg var konfirmant! (Faktisk mamma som kommenterte det siden jeg passet bunaden på 17 mai, og den var

for trang på konf.dagen min) Men klart, har man hatt et elendig kosthold i hele barndommen sin og tenårene er det ikke rart at man sliter som voksen.

Skrevet

Jeg er ikke ute etter metoder, råd og tips på å gå ned i vekt. :-)

Jeg lurte på om sukker, smør , rømme og fløte i kosten som baby kunne være grunnleggende for min overvekt idag? :-)

HI

Skrevet

"Jeg lurte på om sukker, smør , rømme og fløte i kosten som baby kunne være grunnleggende for min overvekt idag?"

NEI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...