me_87 Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Dere som har babyer på under ett år,gir dere alltid MME eller pupp før grøt? Har prøvd å gi flaske først men da er han ikke intressert i grøt/middagsglass etterpå.
beccis'en Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Jeg gir MME etterpå. Men etter grøt er de ikke mye sulten her i huset, så da venter jeg 1 time og gir da. Men til annen fast føde gir jeg rett etterpå. Prøv deg litt fram og se hva som fungerer for dere:).
me_87 Skrevet 3. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2012 Har prøvd å gi flaske etterpå men da vil han ikke ha noe.. Men å prøve igjen etter en time eller noe sånt vil kanskje fungere bedre
Gjest peacock Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Om du gir kjøpegrøt er det MME i den tilsvarende vannmengden i oppskriften, så ikke bekymre deg over det i hvert fall! Her gir vi fast føde 4 ganger om dagen og pupp innimellom når han er sulten (noen ganger i forlengelse av et måltid, andre ganger som mellommåltid). Vi gir ikke pupp/flaske før et måltid, for da spiser han ingenting etterpå, men blir veldig fort sulten igjen. Er forresten 9 mnd.
novemberkid Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Hvorfor MÅ man gi mme eller pupp når de er oppe i gode porsjoner med både grøt og middag? Min vil ikke ha verken pupp eller flaske. Er 7 mnd.
Gjest peacock Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Hvorfor MÅ man gi mme eller pupp nÅr de er oppe i gode porsjoner med bÅde grøt og middag? Min vil ikke ha verken pupp eller flaske. Er 7 mnd. De smÅ skal ha minimum 0,5 l melk i døgnet for Å fÅ nok av næringsstoffer (kalsium og kanskje andre?), sÅ med mindre du tilsetter mer MME i grøten eller at barnet spiser veldig mye grøt er det nødvendig med noe utover dette. Men gÅr jo fint an Å ha melkepulveret i grøten eller middagen fremfor i drikkevannet om barnet liker det bedre :-) NÅr barnet er 10 mnd kan man begynne med yoghurt, og etterhvert med kumelk rundt Året. SÅ da trenger man ikke lenger MME.
BareMas Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 Hvorfor MÅ man gi mme eller pupp nÅr de er oppe i gode porsjoner med bÅde grøt og middag? Min vil ikke ha verken pupp eller flaske. Er 7 mnd. Du mÅ ingen ting Som ei venninne av meg sa "Det er min baby!" Mens jeg har til nÅ vært omvendt, og pÅ sett Å vis mÅtte spørre helsestasjonen om lov, hysterisk førstegangsfødende pÅ bedringens vei Men du mÅ nok bare finne ut hva som fungerer for dere og din baby
sillyfilly og Olivia Skrevet 4. juni 2012 #8 Skrevet 4. juni 2012 hva med å gi en slurk her og der under måltidet? blir jo tørste de og som oss voksne. evt i en myk tutekopp om barnet ikke tar flaske.
novemberkid Skrevet 4. juni 2012 #9 Skrevet 4. juni 2012 Hvorfor MÅ man gi mme eller pupp nÅr de er oppe i gode porsjoner med bÅde grøt og middag? Min vil ikke ha verken pupp eller flaske. Er 7 mnd Du mÅ ingen ting Som ei venninne av meg sa "Det er min baby!" Mens jeg har til nÅ vært omvendt, og pÅ sett Å vis mÅtte spørre helsestasjonen om lov, hysterisk førstegangsfødende pÅ bedringens vei Men du mÅ nok bare finne ut hva som fungerer for dere og din baby Hehe, skjønner jo at man ikke må noen ting tenkte bare om det var noe de trengte i Melka som de ikke fikk fra grøten eller middag. Eller om det bare er for å få i de væske. Vet at det er anbefalt amming til 1 år, men det har da blitt folk av barn som kun har fått erstatning, så kan vel si oss fornøyd med 7 mnd
novemberkid Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Hvorfor MÅ man gi mme eller pupp nÅr de er oppe i gode porsjoner med bÅde grøt og middag? Min vil ikke ha verken pupp eller flaske. Er 7 mnd. De smÅ skal ha minimum 0,5 l melk i døgnet for Å fÅ nok av næringsstoffer (kalsium og kanskje andre?), sÅ med mindre du tilsetter mer MME i grøten eller at barnet spiser veldig mye grøt er det nødvendig med noe utover dette. Men gÅr jo fint an Å ha melkepulveret i grøten eller middagen fremfor i drikkevannet om barnet liker det bedre :-) NÅr barnet er 10 mnd kan man begynne med yoghurt, og etterhvert med kumelk rundt Året. SÅ da trenger man ikke lenger MME. 0,5 l!?? Er det helsesøster som har sagt det? Hvis jeg skal få i min en halv liter melk i døgnet, så må jeg nok kutte ned på både grøt og middag, og det er han jo så glad i. Dessuten så skal jo fast føde være hovednæringen nå når han begynner å bli så stor. Sukk, det var jo mye enklere med fullamming
Gjest peacock Skrevet 4. juni 2012 #11 Skrevet 4. juni 2012 Hvorfor MÅ man gi mme eller pupp nÅr de er oppe i gode porsjoner med bÅde grøt og middag? Min vil ikke ha verken pupp eller flaske. Er 7 mnd. De smÅ skal ha minimum 0,5 l melk i døgnet for Å fÅ nok av næringsstoffer (kalsium og kanskje andre?), sÅ med mindre du tilsetter mer MME i grøten eller at barnet spiser veldig mye grøt er det nødvendig med noe utover dette. Men gÅr jo fint an Å ha melkepulveret i grøten eller middagen fremfor i drikkevannet om barnet liker det bedre :-) NÅr barnet er 10 mnd kan man begynne med yoghurt, og etterhvert med kumelk rundt Året. SÅ da trenger man ikke lenger MME. 0,5 l!?? Er det helsesøster som har sagt det? Hvis jeg skal fÅ i min en halv liter melk i døgnet, sÅ mÅ jeg nok kutte ned pÅ bÅde grøt og middag, og det er han jo sÅ glad i. Dessuten sÅ skal jo fast føde være hovednæringen nÅ nÅr han begynner Å bli sÅ stor. Sukk, det var jo mye enklere med fullamming Det er inklusive det som er i grøten, vettu :-) Om han spiser f.eks grøt 3 dl vann hver dag svarer det til 3 dl melk. Og om du blander grøten med 2 dl MME og 1 dl vann fremfor bare vann er du i boks :-) Det er i hvert fall sÅnn jeg har forstÅtt det :-)
Lise259 Skrevet 4. juni 2012 #12 Skrevet 4. juni 2012 Jeg blanda først grøt med mm ved smaksprøver, prøvde etterhvert å blande med vann. Det likte han ikke. Så blander fortsatt kun med melk, men er det vanlig å blande med både vann og melk?
me_87 Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #13 Skrevet 4. juni 2012 helsesøsteren her sa at jeg må gi melk før hvert eneste måltid for melk skal være hovedmåltidet helt frem til han er 1 år.
novemberkid Skrevet 4. juni 2012 #14 Skrevet 4. juni 2012 helsesøsteren her sa at jeg må gi melk før hvert eneste måltid for melk skal være hovedmåltidet helt frem til han er 1 år. Melk skal jo ikke være hovedmåltidet til de er 1 år. Jeg fikk ikke verken grøt eller middag i gutten min hvis han fikk melk først, så jeg måtte gjøre motsatt.
me_87 Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #15 Skrevet 4. juni 2012 Jeg og synes det hørtes rart ut,men var det hun sa hvertfall,
me_87 Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 4. juni 2012 Han er ikke særlig intressert i flasken lengre heller. De måltidene jeg bare gir han melk så drikker han veldig lite å bare skyver flasken fra seg. Når han får grøt derimot så spiser han godt. Så blir vanskelig å få i han så mye melk som helsesøsteren sier han må ha.
Gjest peacock Skrevet 4. juni 2012 #17 Skrevet 4. juni 2012 Han er ikke særlig intressert i flasken lengre heller. De måltidene jeg bare gir han melk så drikker han veldig lite å bare skyver flasken fra seg. Når han får grøt derimot så spiser han godt. Så blir vanskelig å få i han så mye melk som helsesøsteren sier han må ha. Har du prøvd å blande grøten av MME? Da dobler du dosen med næringsstoffer siden du da har både melkepulveret som er blandet i grøten og det du tilsetter selv. Da kan han fint drikke vann for resten :-)
Gjest Mafan Skrevet 4. juni 2012 #18 Skrevet 4. juni 2012 Hvorfor MÅ man gi mme eller pupp nÅr de er oppe i gode porsjoner med bÅde grøt og middag? Min vil ikke ha verken pupp eller flaske. Er 7 mnd. De smÅ skal ha minimum 0,5 l melk i døgnet for Å fÅ nok av næringsstoffer (kalsium og kanskje andre?), sÅ med mindre du tilsetter mer MME i grøten eller at barnet spiser veldig mye grøt er det nødvendig med noe utover dette. Men gÅr jo fint an Å ha melkepulveret i grøten eller middagen fremfor i drikkevannet om barnet liker det bedre :-) NÅr barnet er 10 mnd kan man begynne med yoghurt, og etterhvert med kumelk rundt Året. SÅ da trenger man ikke lenger MME. Dette stemmer ikke. Melk er hovedkilden til kalsium. men ungen trenger ikke 0,5 l til dagen nÅr den begynner Å ta til seg nok fast føde. Men man mÅ sørge for at den faste føden inneholder de næringsstoffet barnet trenger, hvilket ikke er sÅ vanskelig med et fornufig kosthold. Det viktigste er jern etter 6 mnd; og den beste kilden er kjøtt. Men mange fÅr i seg nok jern via jerntilsatt grøt. En Nestle yoghurt for barn inneholder f.eks det barnet trenger av kalsium i løpet av en dag. Ellers er det mye kalsium i banan, og i grøten.
Gjest peacock Skrevet 4. juni 2012 #19 Skrevet 4. juni 2012 (endret) Hvorfor MÅ man gi mme eller pupp nÅr de er oppe i gode porsjoner med bÅde grøt og middag? Min vil ikke ha verken pupp eller flaske. Er 7 mnd. De smÅ skal ha minimum 0,5 l melk i døgnet for Å fÅ nok av næringsstoffer (kalsium og kanskje andre?), sÅ med mindre du tilsetter mer MME i grøten eller at barnet spiser veldig mye grøt er det nødvendig med noe utover dette. Men gÅr jo fint an Å ha melkepulveret i grøten eller middagen fremfor i drikkevannet om barnet liker det bedre :-) NÅr barnet er 10 mnd kan man begynne med yoghurt, og etterhvert med kumelk rundt Året. SÅ da trenger man ikke lenger MME. Dette stemmer ikke. Melk er hovedkilden til kalsium. men ungen trenger ikke 0,5 l til dagen nÅr den begynner Å ta til seg nok fast føde. Men man mÅ sørge for at den faste føden inneholder de næringsstoffet barnet trenger, hvilket ikke er sÅ vanskelig med et fornufig kosthold. Det viktigste er jern etter 6 mnd; og den beste kilden er kjøtt. Men mange fÅr i seg nok jern via jerntilsatt grøt. En Nestle yoghurt for barn inneholder f.eks det barnet trenger av kalsium i løpet av en dag. Ellers er det mye kalsium i banan, og i grøten. Du skal virkelig være ekspert for Å fÅ nok kalsium i barnet om du helt utelukker melkeprodukter (ogsÅ grøt med tilsatt melk).... Tror ikke hvermannsen klarer dette - for det skal ganske mye banan til Å veie opp for kalsiuminnholdet til en halv liter melk. Som jeg skriver utgjør grøt og yoghurt og etterhvert kumelk en del av behovet for melkeprodukter.... Beklager jeg skrev melk i stedet for melkeprodukter, var sÅ klart det jeg mente (og trodde det var tydelig nok). Endret 4. juni 2012 av peacock
Gjest Mafan Skrevet 4. juni 2012 #20 Skrevet 4. juni 2012 (endret) Hvorfor MÅ man gi mme eller pupp nÅr de er oppe i gode porsjoner med bÅde grøt og middag? Min vil ikke ha verken pupp eller flaske. Er 7 mnd. De smÅ skal ha minimum 0,5 l melk i døgnet for Å fÅ nok av næringsstoffer (kalsium og kanskje andre?), sÅ med mindre du tilsetter mer MME i grøten eller at barnet spiser veldig mye grøt er det nødvendig med noe utover dette. Men gÅr jo fint an Å ha melkepulveret i grøten eller middagen fremfor i drikkevannet om barnet liker det bedre :-) NÅr barnet er 10 mnd kan man begynne med yoghurt, og etterhvert med kumelk rundt Året. SÅ da trenger man ikke lenger MME. Dette stemmer ikke. Melk er hovedkilden til kalsium. men ungen trenger ikke 0,5 l til dagen nÅr den begynner Å ta til seg nok fast føde. Men man mÅ sørge for at den faste føden inneholder de næringsstoffet barnet trenger, hvilket ikke er sÅ vanskelig med et fornufig kosthold. Det viktigste er jern etter 6 mnd; og den beste kilden er kjøtt. Men mange fÅr i seg nok jern via jerntilsatt grøt. En Nestle yoghurt for barn inneholder f.eks det barnet trenger av kalsium i løpet av en dag. Ellers er det mye kalsium i banan, og i grøten. Du skal virkelig være ekspert for Å fÅ nok kalsium i barnet om du helt utelukker melkeprodukter (ogsÅ grøt med tilsatt melk).... Tror ikke hvermannsen klarer dette - for det skal ganske mye banan til Å veie opp for kalsiuminnholdet til en halv liter melk. Som jeg skriver utgjør grøt og yoghurt og etterhvert kumelk en del av behovet for melkeprodukter.... Beklager jeg skrev melk i stedet for melkeprodukter, var sÅ klart det jeg mente (og trodde det var tydelig nok). EH? HVor har jeg skrevet at man skal utelukke melkeprodukter? Jeg skriver at sÅ mye som 0,5 l melk er ikke nødvendig, Og at man mÅ sørge for at barn fÅr i seg de næringsstoffer de trenger. Det er mange næringsstoffer som er tilsatt i MME, f.eks jern, og nÅr barnet tar til seg fast føde sÅ trenger ikke MME lenger være hovedkilden til alle næringsstoffene. SÅ ga jeg eksempler pÅ andre kalsiumkilder, og har sÅvidt jeg ser ikke oppfordret noen til Å stappe barna sine fulle av bananer. NÅr du skriver 0,5 L melk sÅ ser jeg ikke hvordan du har gjort det tydelig at du mener melkeprodukter og ikke melk. Endret 4. juni 2012 av Mafan
me_87 Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #21 Skrevet 4. juni 2012 Han er ikke særlig intressert i flasken lengre heller. De måltidene jeg bare gir han melk så drikker han veldig lite å bare skyver flasken fra seg. Når han får grøt derimot så spiser han godt. Så blir vanskelig å få i han så mye melk som helsesøsteren sier han må ha. Har du prøvd å blande grøten av MME? Da dobler du dosen med næringsstoffer siden du da har både melkepulveret som er blandet i grøten og det du tilsetter selv. Da kan han fint drikke vann for resten :-) Det har jeg ikke prøvd enda men det kan jeg jo begynne med. Hvor mye grøt kan jeg gi han foresten? Jeg gir han en porsjon nå,og da skriker han når det ikke er mer igjen.
Gjest peacock Skrevet 5. juni 2012 #22 Skrevet 5. juni 2012 Han er ikke særlig intressert i flasken lengre heller. De måltidene jeg bare gir han melk så drikker han veldig lite å bare skyver flasken fra seg. Når han får grøt derimot så spiser han godt. Så blir vanskelig å få i han så mye melk som helsesøsteren sier han må ha. Har du prøvd å blande grøten av MME? Da dobler du dosen med næringsstoffer siden du da har både melkepulveret som er blandet i grøten og det du tilsetter selv. Da kan han fint drikke vann for resten :-) Det har jeg ikke prøvd enda men det kan jeg jo begynne med. Hvor mye grøt kan jeg gi han foresten? Jeg gir han en porsjon nå,og da skriker han når det ikke er mer igjen. Her får han grøt av ca 1 dl pulver og et lille dryss til. Så da knapt 1,5 porsjon to ganger om dagen :-) Dette svarer til ca 3 dl melk... Tror fint du kan gi til han blir mett, bare husk at det ta 10-20 min for hjernen å forstå at maven har fått nok :-)
L&M Skrevet 5. juni 2012 #23 Skrevet 5. juni 2012 Det vi gjør nå når han er 7 mnd er at han får mat til noenlunde faste tider og så ammer jeg han før han skal sove(fortsatt 3 ganger daglig). Men han er veldig glad i pupp, så blir gjerne amming mellom måltidene og =) Når jeg nå begynner i arbeid neste uke så kommer mannen min til å følge samme rutine, men gi mme i stedet, før han skal sove. Ellers er han veldig glad i vann, så han får det som drikke til måltidet.
miepia30 Skrevet 6. juni 2012 #24 Skrevet 6. juni 2012 Fikk ikke inn noe fast føde dersom pupp først, så nå gir vi fast føde 4 x med vann til. Pupp med engang hun våkner, rett før de 2 lurene og rett før legging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå