Gå til innhold

Norlevo (angrepille) og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det trygt å ta angrepillen Norlevo mens man ammer hvis man følger pakningsvedlegget og venter i åtte timer med å amme babyen? Noen med erfaringer? Finner så mange ulike svar ang. dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger du pakningsvedlegget så går det nok bra. Her gjorde jeg akurat det, og ungen viste hvertfall ingen teng til missnøye ved første ammingen (ca 8 timer og 15minutter) etter pillen var tatt. Skal sies at jeg pumpet meg for to måltider tilfelle hun skulle vise uro eller noe ved ammingen.

Skrevet

I Felleskatalogen står følgende om amming og Norlevo:

"Spedbarnets potensielle utsettelse for levonorgestrel kan reduseres dersom den ammende kvinnen tar tabletten umiddelbart etter amming, og unngår amming i 8 timer etter inntak av Norlevo."

Det står vel egentlig at spedbarnet får mindre stoffer i seg hvis mor venter 8 timer, men ikke at barnet ikke får det i seg. Det er jo et hormonelt stoff, så jeg ville vært skeptisk ift å ta denne og amme etterpå, det kan jo også gi mye mageproblemer. Jeg ville vært skeptisk - men det er meg, jeg er litt skeptisk til sånt...

Det blir vel et valg du må ta ift risikoen for graviditet ift risikoen for bivirkninger.

Skrevet

Huff, nå ble jeg nervøs. Er utrolig bekymret for at noe kan gå virkelig galt selv om jeg venter i åtte timer med å amme.. At lillegutt kan ta stor skade av pillen ;-/

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...