Anonym bruker Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Har to gutter på 3 og 4 år. Vi hadde lenge en god periode med lite krangling og trass. En ganske så god hverdag med mye kos og latter. Nå har det snudd igjen, og spesielt 4 åringen slår seg helt vrang. Han nekter å høre på beskjeder, får skikkelig hyle/skrike grineutbrudd flere ganger om dagen når han ikke får viljen sin. Han er også blitt veldig plagsom mot broren, og gir seg ikke før lillebror får vondt, og gjerne ikke da heller. Jeg vet ikke helt hva som kan ha utløst denne oppførselen og skjønner ikke hvorfor han er så sinna og lei seg hele tiden. Han får masse kos, prat og oppmerksomhet, han har gode venner og trives i barnehagen. Han har alltid vært en snill, god og omtenksom gutt, og det er han jo enda såklart, men han er ikke typisk sånn "umulig unge" som jeg også kjenner flere av hehe. F eks om han holder fast broren, gjerne sitter oppå hodet hans, og jeg ber han slippe, nekter han og jeg må liksom rive han løs og bli ordentlig sint. Grinetoktene kan vare opp til 30 min, i dag f eks ville han på besøk til farmor og farfar, og jeg sa nei fordi det var så sent. Men sa vi kunne gå i morgen. Det ble Helt galt og han grein og skrek i over en halv time.... Han drøyer alt vi skal, skal jeg kle han om morgenen er det hyl og skrik, for han vil ikke gå enda, skal bare og skal bare. Han begynner også å få snakketøyet i orden og har begynt å svare litt igjen og diskutere og argumetere. Jeg vet jo det er flere kamper man må ta, og vi har hatt mange perioder hvor det omtrent har vært galskap i heimen, men jeg merker virkelig nå at gutten begynner å bli stor. Han er også en veldig stor og sterk gutt for alderen, og jeg klarer ikke å "ta han" når han er sinna, kan ikke bære han inn på rommer f eks for han er altfor tung og sterk, så er redd jeg skal miste han i gulvet. trassen varer så lenge og er så dramatisk. Huff i da sa han, mamma dere er alltid så sinna på meg, hvorfor blir dere alltid så sinna....:-( Føler meg som verdens verste mamma noen ganger, prøver å telle til 10, men når man har hyl og skrik fra morgen til kveld så tøyes tålmodigheten betraktelig. (må legge til at min gutt er ganske var for at vi blir strenge, streng er det samme som sinna for han) Hva skal jeg gjøre, skulle egentlig skrive om en rampete lillebror som bæsjer på seg hele tiden og, men det ble så langt. Hva kan jeg forresten gjore med det, han har ikke brukt bleie pa 4-5 mnd og naa er nr 2 i buksen hver dag........ Uansett tips til oppdragelse av 4 åring søkes!!! Og gjerne snart 3 aring og.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Vi har hatt god effekt av PMTO. Kanskje det kan være noe? Har ikke noen linker her, er på mobil, men google hjelper deg sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå