Skylander Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Min mor mener jeg dusjer gutten min for ofte. Han dusjer annenhver dag og har gjort det siden han var ca 4 år. Jeg mener han trenger det siden han er veldig aktiv og jeg vil gjerne innføre en god hygiene rutine. Hva mener dere, er det i meste laget?
☆☆☆ Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Kan ikke skjønne det hvis gutten både tåler det og trives med det. Men nødvendig er det kanskje ikke..
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Hvis han trenger det, så er det jo ikke for ofte :-) Men han trenger nok ikke å dusje så ofte for å få gode rutiner på hygigenen. Behovet for dusj vil jo endre seg og det må man jo lære ungene, så når de blir eldre melder behovet for å dusje seg oftere.. Min eldste på samme alder dusjer 2-3 ganger i uken. Noen ganger er det nødvendig å dusje oftere, og noen uker er så travle at det kanskje går borti en uke mellom. F.eks om sommeren er de jo ofte synlig skitten hver dag, så da dusjer vi hver dag. Men hun vasker seg jo selvsagt både morgen og kveld hver eneste dag. I ansikt og underliv, så hyigenen er det slett ikke noe i veien med.
❤lille stjerne❤ Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 Her blir det nesten daglige bad eller en dusj på snuppa det meste av året i allefall. Hun er super aktiv, en skikkelig rabagast som elsker å herje, klatre, grave med "hele kroppen" og ta gjørmebad. Hun går i naturbarnehage og er med dyr daglig og hun er rett og slett så møkkete at vi ser bare øya på henne om ettermiddagen. Om vinteren forsøker vi å begrense dusjing/bading til et par ganger i uka. Da blir hun ikke så skitten. Men vår og høst spesielt så er det ingen annen råd enn å legge ungen i bløt!
Skylander Skrevet 3. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. juni 2012 Bra det er flere av oss! Var nesten redd jeg gjorde noe galt. Mamma snakket om at det ødelegger det beskyttende fettlaget på huden, eller hva det no var.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Jeg bader min ettåring stort sett hver dag. Det har for oss blitt en god rutine, og greit å få bort sand fra kroppen og prim fra håret Men ingen krise om det ikke blir tid til bad før leggetid heller. Når det er sagt så bruker vi sjelden noe såpe da, vasker håret en gang i uka eller sjeldnere, og ser ikke grunn til å bruke såpe på et så lite barn med mindre jeg ser hun er veldig skitten men tar innimellom en dæsj såpe i badevannet. Synes det høres ut som din sønn dusjer passe ofte Hvis du ser han blir tørr i huden så kan du jo heller kutte ned på såpebruken i dusjen, men litt vann på kroppen har vel aldri skadet noen, men det ser du fint an selv tenker jeg
lille sprelle Skrevet 3. juni 2012 #7 Skrevet 3. juni 2012 Det er ikke lurt å dusje for ofte. Særlig ikke bruke såpe. Huden blir tørr og på sikt kan det medføre allergi mot såpe. å vaske seg der man er skitten er en helt annen sak. Barn som ikke har kommet i puberteten har ikke behov for å dusje så ofte som daglig.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 4. juni 2012 #8 Skrevet 4. juni 2012 Min er bare 2 år og hun bader 1-2 ganger i uka. Kan tenke meg at en 6-åring kanskje trenger dusj litt oftere, men jeg er enig med lille sprelle at man trenger ikke dusje/bade så ofte pga. huden.
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 4. juni 2012 #9 Skrevet 4. juni 2012 Bra det er flere av oss! Var nesten redd jeg gjorde noe galt. Mamma snakket om at det ødelegger det beskyttende fettlaget på huden, eller hva det no var. Det har mammaen din helt rett i. Jeg dusjer 5-åringen min utelukkende etter behov (som regel holder det med en gang i uka, selv om det er en aktiv kar) og bruker nesten ikke såpe. Etterhvert som han blir eldre og det lukter svette og slikt må han lære seg å tilpasse hygienen etter dette.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Mammaen din har faktisk helt rett. Barn trenger normalt ikke dusje/bade oftere enn 1-2 ganger i uken, og for hyppig dusjing/bading kan ødelegge for det naturlige fettlaget i huden. Egentlig burde jo ikke vi voksne dusje så ofte som vi gjør heller... å måtte dusje ofte av hygieniske årsaker er ikke viktig før de nærmer seg tenårene/puberteten og begynner å svette med lukt. Fram til det vil de fleste barn klare seg helt fint med dusj/bad 1-2 ganger i uken og ellers normal håndvask og vask i ansiktet og underliv med klut el morgen og/eller kveld. Men for all del, hva som er anbefalt er jo gjerne noe annet enn det som er gjennomførbart da Vår jente på 2,5 år må vi dusje ca hver annen til tredje dag fordi hun har så langt hår som det gjerne kommer litt mat, snørr osv i. Det må rett og slett vaskes oftere enn 1 dag i uken. Om du vil dusje gutten din så ofte så går dt helt sikkert fint, men mammaen din har likevel rett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå