Gå til innhold

Plassering av morkake, event KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på UL i morgen igjen, da det på ordinær UL ble oppdaget at morkaken lå foran og langt nede delvis over mormunnen. Dersom denne ikke er trukket opp, blir det KS på meg.. Noen av dere jenter som har erfaring med dette? Har født 2 ganger før vaginalt og vil nødig ta KS denne gang. Gruer meg litt til utfallet i morgen kjenner jeg. Er 28 uker i morgen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke fortelle så mye om det, men er i samme situasjon selv. Har allerede vært til kontroll en gang, men ikke stor endring, så skal tilbake om noen uker. Jeg har født en gang før og jeg skulle helst også gjort det igjen, synes ks virker skummelt....lykke til! Håper den har flyttet seg!

Skrevet

Skal på UL i morgen igjen, da det på ordinær UL ble oppdaget at morkaken lå foran og langt nede delvis over mormunnen. Dersom denne ikke er trukket opp, blir det KS på meg.. Noen av dere jenter som har erfaring med dette? Har født 2 ganger før vaginalt og vil nødig ta KS denne gang. Gruer meg litt til utfallet i morgen kjenner jeg. Er 28 uker i morgen!

Hei!

Her lå morkaken foran utgangen helt til uke 33. Jeg ble forespeilet KS helt fra ordinær UL, sjekket mange ganger, men heldigvis flyttet morkaken seg nå. Håper den har flyttet seg hos deg også! Hvis ikke så er nok planlagt keisersnitt helt ok det også :)

Skrevet

Samme her. Født vaginalt 2 ganger før. Denne gangen hadde ikke morkaken flyttet seg i uke 28. Vært på kontroll igjen denne uka (uke 32), da hadde den flyttet seg :-) Jordmor sa før UL at siste sjekk ville blitt i uke 34 hvis den ikke hadde flyttet seg. Men gikk heldigvis bra, og tror ikke de bestemmer KS allerede i uke 28.

Lykke til!

Skrevet

Så fint å høre at den har flyttet på seg for dere to, da er det håp for oss hi :-)

Skrevet

Håper det! Har gledet meg slik til å bo på barselhotellet med mannen, nyte god mat og bare slappe av med lillemann før vi skal hjem til de to andre krabatene ;-) Er sykemeldt med hyperemesis så barseloppholdet er en ekstra gulrot. Har ikke lyst å ligge på rom med 3 andre damer uten å dele opplevelsen med min mann. Også er jo KS ett kirurgisk inngrep som jeg fint kan klare meg uten :)

Skrevet

Da har jeg vært på UL i dag, morkaken ligger fortsatt foran. Dvs Placenta Previa marginalis, mormunnen er ikke tildekket, men det er ikke rom for vaginal fødsel slik som det er nå. Skal tilbake i uke 32 og satser på at det er bedre nyheter da!

Skrevet

Jeg er også i samme situasjon, men er kun 23 uker på vei enda. Håper veldig at denne morkaka flytter seg oppover.. fikk ikke kontrolltime før uke 32 jeg da, men mulig jeg tar en privat med 3d i samme slengen for å se an tilstanden..

Har dere damer opplevd noen blødninger i forbindelse med dette eller?:)

Skrevet

Så dumt at det ikke var endring 4blir5, men det er fortsatt håp for oss!

Jeg hadde mye lysebrun utflod frem til ca uke 14, men har ikke hatt noe etter det. Fikk beskjed om å ta kontakt direkte med føden om jeg fikk blødninger.

Skrevet

Fikk også beskjed om å ikke ha samleie, pga støt kan føre til blødninger :( Litt morsomt egentlig, for gynekologen henvendte seg kun til meg da han sa dette, ikke til mannen min, som om jeg har sex med noen andre..! Hehe, han virket litt ille berørt stakkar!

Skrevet

Vi fikk også beskjed om det når de oppdaget det på ordinær ul da var det flere ting som ble nevnt som jeg skulle være obs på, men på sist sjekk sa hun vi var hos at det gikk fint. Kunne gjøre som vanlig iflg henne. Så ikke vet jeg, går for en mellomting jeg ;-) altså ikke så bekymra som jeg ble etter første kontroll, men har det i bakhodet at jeg har fått to veldig forskjellige anbefalinger.

Skrevet

Noen av dere som har hatt blødninger? Jeg fiikk ul på sykehuset når jeg var 15 uker pga blødning, og da sa hun at det skyldtes at morkaka lå foran åpningen og dekket hele mormunnen (placenta previa totalis). Skal på ny ul om 2 uker.

Dere som oppdaget dette på ordinær ul, fikk dere da beskjed om å ta noen forhåndsregler?

Skrevet

Fikk ikke noen forhåndsregeler før i uke 28. Men jeg har marginalis, ikke totalis.. Har ikke hatt blødninger, men dette er visstnok mer vanlig jo lenger på vei man er. Jeg har hyperemesis og har nå begynnt å tenke at det egentlig kunne være greit med KS, da får jeg jo barnet 1-2 uker før termin..

Gjest Mammantil2prinser
Skrevet

Jeg hadde morkaken forran "åpningen" med førstemann, men på ultralyd i uke 30 noe hadde den flyttet seg:) Så jeg kunne føde vaginalt likevel :)

Skrevet

Jeg har født 2 barn vaginalt og har denne gangen fått beskjed om at morkaka ligger forran åpningen. Skal på ul neste uke, er da 28 uker. Håper jeg slipper ks... Har ikke hatt noe blødning og fikk heller ikke beskjed om å ta noe forhåndsregler når de fant ut dette i uke 19. Håper det går bra med alle dere andre også :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Var på ny kontroll her om dagen og morkaka ligger fremdeles forann :( blir ny sjekk i uke 37, men er nok dårlige sjangser iom at den ikke har flyttet seg noe så langt. Vet ikke helt hva jeg tenker om ks nå når det er så sikkert...og kjenner at jeg ikke orker helt å ta det innover meg enda. Lykke til dere andre som skal på ny kontroll!

Skrevet

Magmil: hvor langt er du på vei nå? Jeg skal på kontroll på mandag, er da 32 uker. Veldig spent!

Skrevet

32 uker jeg også :) lykke til på kontrollen! Håper du er heldigere enn meg. Er jo ingen krise med ks, men liker ikke tanken på operasjon :(

Skrevet

Hei! Fikk samme beskjed på ord. ulltralyd i uke 18, kom på kontroll i uke 32, og da hadde den flyttet seg. Jordmor sa da at i de fleste tilfeller flytter den seg mens man vokser. :)

Skrevet

I dag skal jeg på ny kontroll! Akkuratt nå vet jeg ikke helt hva jeg ønsker.. Er ikke det typisk gravid-tankegang, lei av å gå gravid så kan godt tenke meg KS før termin, samtidig som jeg helst vil føde vaginalt.. Hehe!!

Skrevet

Hos meg fikk jeg endelig beskjed i uke 38 - da hadde morkaka flytta seg akkurat på millimeteren så langt fra mormunnen at jeg fikk føde vaginalt, men fikk streng beskjed om at om jeg fikk blødninger i åpningsfasen, måtte jeg være forberedt på at det kunne bli keisersnitt.

Skrevet

Hurra! Mormunnen er fri og lillegutt har snudd seg i riktig leie!

Skrevet

Jeg hadde foranliggende morkake i mitt forge sv.skap og da ble det planlagt ks. Morkaken dekket hele livmormunnen... Du har jo enda noen uker igjen og hvis den dekker bare delvis kan den enda bevege seg vekk fra livmormunnen! Uansett så gikk ks veldig bra og uten komplikasjoner i etterkant!! Det eneste er at du kan ikke bære tyngre enn babyen de første 6 ukene.. Men det gikk helt fint det også! Lykke til!! (vil bare føye til at jeg har to ks uten komplikasjoner, det første var ikke planlagt!!!) :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...