Anonym bruker Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Jeg har en datter i første klasse, men synes ikke hun leser bra. Det er jo bare noen uker igjen av skoleåret, og jeg trodde hun ville være mye stødigere i lesing på dette tidspunktet. Hun blander ofte bokstaver, leser d som b, for eksempel, og hun leser ofte 'takk' når det står 'katt', og den typen feil. Ofte hopper hun over eller dikter opp endingen av et ord, hun kan lese 'sykkelen' når det står 'syklingen' og slike ting. Er dette noe jeg bør bekymre meg for? Feilene hun gjør får meg til å tenke på dysleksi, men det kan jeg egentlig ingenting om. Læreren sier hun leser ok/bra, men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med det. Erfaringer, noen? Bill. mrk. Bekymret
Gjest Tutt1-2-3! Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Hmmm.. Kanskje litt vanskelig å bedømme etter 1. klasse. Men jeg har en gutt som har strevd hele vegen. Jeg har mast på skolen hver samtaletime og litt ellers også om at noe måtte skje. Først høsten 11 fikk han litt ekstraundervisning, og i vinter fikk han et intensivt lesekurs. Så endelig, 11 år gammel og i 5. klasse fkk han taket på lesinga.. Han har ikke dysleksi, men trengte nok rett og slett en del ekstra for å få det til. Mitt råd er: følg med og ikke gi deg med "masinga" om du er usikker..
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Ja, ikke sant! Det er det jeg er redd for, at det faktisk skal være noe der som avfeies med 'jadaneida, det går nok så fint, atte', og så får hun ikke noe hjelp før det er 'for sent'. (Ikke for sent i den forstand, men i hvert fall unødvendig sent.) Håper alt blir lettere for gutten din fra nå av. Når fikk du en følelse av at han var senere ute enn han burde? Takk for svar.
**lykke!!** Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 Første jeg tenkte på var om dere kanskje burde sjekke synet?
Anina Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 Hei De fleste knekker lesekoden i første klasse, men ikke alle. Det høres ut som om hun er på god vei, men trenger gjerne litt lenger tid på å modnes. Ville ikke bekymret meg så mye, men det er viktig at man gjør lesingen lystbetont. Les sammen med hun, kjøp bøker som hun interesserer seg for osv. Dersom hun ikke bruker fingeren sin under ordene ("lesefinger") kan det også være et nyttig triks:-)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Jeg synes ikke dette høres bekymringsfult ut i slutten av 1 klasse. Hun har knekt lesekoden, og da er det viktigste gjort. Det hun trenger er mer lesetrening, så vil feilene rette seg opp med tid.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2012 #7 Skrevet 3. juni 2012 Hm, ok, skal roe meg noen hakk inntil videre, men kommer til å følge godt med på framgangen. Tusen takk for svar, jeg føler meg faktisk litt beroliget:)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2012 #8 Skrevet 3. juni 2012 Ja, dette er ikke noe å bekymre seg for. Hvordan gikk den obligatoriske kartleggingsprøven? Ligger hun under bekymringsgrensen der? Hun har knekt lesekoden og har støtter seg til orbilder. Dvs hun har lært at sykkel starter med syk... og tenker da automatisk sykkel når hun møter et ord som starter på det. Med lesetrening så vil hun klare seg utmerket. Iflg læreplanen skal barn kunne lese etter 2. trinn. Så hun har et helt år til på seg. Og det eneste som hjelper for å bli en go leser er nettopp å lese mer. Tips til lesetrening i ferien: Skaff lettlestbøker. Hun kan f.eks lese litt for deg, så kan du lese litt for henne. Og fortsette å bytte på. Lese høyt for henne, og du bruker lesefinger mens du leser. Da vil hun automatisk følge med på ordene. Lat som om det er ord du synes er vanskelige også.. så hun må hjelpe til å stave gjennom dem. Skaper mestringsfølelse å få lov til å hjelpe voksne i lesing. Skriv hemmelige beskjeder til hverandre. La henne få hjelpe å skrive handleliste. Les skilter på tur. hilsen 1.klasselærer =)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2012 #9 Skrevet 3. juni 2012 overse skrivefeil.. skrev med lillemann på fanget og så ikek over etterpå.. 1.klasselærer =)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2012 #10 Skrevet 3. juni 2012 Å, takk, det hjalp mye:) På foreldrekonferansen gikk vi gjennom kartleggingsprøven og ifølge lærer var det ingen grunn til bekymring for noe som helst. Vi har hele tiden lest for henne, men hun har alltid virket -og virker fortsatt- ganske uinteressert i å lese selv. Derfor blir mengdetreningen litt vanskelig å få til å bli nettopp mengde, men vi fortsetter å øve og lese med henne. Skal ta med alle tipsene du ga, spesielt det med de hemmelige lappene tror jeg hun hadde syns var gøy. Men jeg puster iallefall ut til litt uti 2. klasse. Takk for hjelpen!
Gjest Tutt1-2-3! Skrevet 3. juni 2012 #11 Skrevet 3. juni 2012 Ja, ikke sant! Det er det jeg er redd for, at det faktisk skal være noe der som avfeies med 'jadaneida, det går nok så fint, atte', og så får hun ikke noe hjelp før det er 'for sent'. (Ikke for sent i den forstand, men i hvert fall unødvendig sent.) Håper alt blir lettere for gutten din fra nå av. Når fikk du en følelse av at han var senere ute enn han burde? Takk for svar. Tror jeg reagerte på det allerede første året, men husker ikke helt.. Jeg begynte å mase på våren i 2. klasse, fordi jeg syntes han ble hengende fast et sted. Lekser var et mareritt, og han kunne sitte hele ettermiddagen/kvelden med småtteri, bare fordi det tok så lang tid å forstå oppgavene. Det rareste er at han aldri protesterte! Etter hvert fikk vi testa synet hos øyespesialist, men han har perfekt syn.. Jeg tok det opp på alle samtaletimer, og fikk alltid svar som: "han er så ung, så det går seg nok snart til" o.l. Først høsten 11, da de hadde en lesetest (husker ikke hva den kalles, men den går på antal leste ord i minuttet), og gutten leste 35 ord (80-85 er kritisk grense for 5.klassinger) tok de tak. Og bare fordi jeg hisset meg opp og forlangte at noe måtte skje! Han skadet kneet i januar og ble mer eller mindre liggende på sofaen i 6 uker, og det var hell i uhell, for da fikk han god tid til å knekke koden. Nå leser han greit, og har kommet seg gjennom en serie på 6 fantasy-bøker, og mammahjertet gleder seg!
Kosedottene Skrevet 3. juni 2012 #12 Skrevet 3. juni 2012 Du kan kanskje jobbe litt med stavelser når dere leser. Notér ned ordene hun leser feil eller stopper opp ved, finn vokalene i ordene og stavelsesdel. Jeg har veldig positiv erfaring med denne fremgangsmåten, men det krever selvsagt en del innsats av den voksne. Når man kan lese, leser man automatisk stavelsene selv om man ikke tenker over det. En som ikke kan lese eller sliter med lesingen, vil stort sett lese én og én bokstav - noe som tar fryktelig lang tid og innen man har kommet til ordets siste bokstav har man allerede glemt ordets første bokstav og må begynne helt på nytt. Kan man de viktigste og mest brukte stavelsene, er det ufattelig mye enklere å lese! Hvis du skulle være interessert, så fungerer det på følgende måte: Vi kan begynne med ordet "pære". Det skal alltid være én vokal i hver stavelse (a e i o u y æ ø å), og vi kan markere de med stor bokstav: pærE (gjør dere dette for hånd, er det lurt å markere med en prikk eller strek under vokalene, ikke veksle mellom store og små bokstaver. Gjør man det i Word, kan man markere vokalene med f.eks rød farge). Sier vi ordet på en "sinna" måte, hører vi stavelsene pæ - rE <<- her ser vi at det er én vokal med i hver stavelse. For å ta ordene du selv tok opp: Syklingen = sYk - lIng - En Sykkelen = sYk - kE - lEn Videre kan man leke med en "ordlenke", ved at man fortsetter et nytt ord med siste stavelse: pæ-rE rE-kE kE-bAb bAb-lE lE-sE sE-tE tE-lE-nOr nOr-gE ...osv Anbefales til alle som skal lære barn å lese. Det funker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå