Patetica fåkksi Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Har noen av dere erfaring med NKS? Da mener jeg den delen av NKS som har studiepoeng og eksamensbevis fra Markedshøyskolen. Har NKS noen som helst tyngde i arbeidslivet? Er det gjennomførbart å holde på med en ting 100% på egenhånd uten forelesninger? PM er ok om noen ikke vil dele med hele verden hva de studerer.
Gjest Siklerotte Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Erfaring har jeg ikke, men jeg har hørt mye forskjellig (for de meste negativt, dessverre) - og jeg tror nok at en nettbasert utdannelse stiller dårlig satt opp mot en universitetsutdannelse. Men det er jo bedre enn ingenting, og så avhenger det nok veldig av arbeidsgiver og eventuelle fordommer mot nettstudier. Jeg har inntrykk av at det er litt for lett å ta nettstudier, og at det kanskje er noe som medvirker i å gi det et litt dårlig rykte - men jeg vet ikke helt hvordan opplegget er lagt opp, og det kan jo fungere bedre enn jeg i min uvitenhet tror. Og kanskje begynner nettstudier å bli så utbredt at det er mer allment akseptert. Jeg kjenner en som tar en kombinasjon og nettstudier og skole (veldig merkelig opplegg, forresten) - men det virker egentlig greit nok, og hun har jobbtilbud til hun går ut i høst, så helt håpløst kan det jo ikke være. Hun må være på skolen i perioder da, og tar også skoleeksamen, men utenom det er det bare nettstudier. Men i prinsippet hadde jeg nok foretrukket universitet/høgskole. Det betyr jo selvsagt skoleeksamen (hvordan fungerer det på nettstudier, er det bare oppgaver som leveres over nett?), men det er jevnt over lite obligatorisk ved norske utdanningsinstitusjoner, så man kan slippe "billig" unna hvis man vil. Noen forelesere podcaster jo også, de fleste legger i hvert fall ut power point fra forelesningen. Jeg hadde heller forsøkt det fremfor nettstudier, jeg tror kvaliteten er bedre, det er et rimeligere alternativ og folk tar nok en slik utdannelse mer seriøst enn en nettudannelse. Men selvsagt, hvis det ikke er aktuelt så er det ikke aktuelt. Man kan nok fint klare seg uten forelesninger, men det igjen er vel litt individuelt, og så spørs det vel litt på hvilke fag man har. Flere fag for meg betyr at jeg kan droppe forelesninger og fortsatt gjøre det bra (selv om det ikke anbefales) - men jeg har også en god del tallfag i studiet mitt som krever at jeg følger forelesningene og ikke mister, for det klarer jeg ikke å lære meg på egenhånd. Det er såpass tungt pensum + innviklet, så jeg er avhengig av hjelp. Alle andre puggefag, som egentlig bare er det og litt forståelse for pensum, er helt greit å lære seg uten forelesninger.
♥ anonym♥ Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Erfaring har jeg ikke, men jeg har hørt mye forskjellig (for de meste negativt, dessverre) - og jeg tror nok at en nettbasert utdannelse stiller dårlig satt opp mot en universitetsutdannelse. Men det er jo bedre enn ingenting, og så avhenger det nok veldig av arbeidsgiver og eventuelle fordommer mot nettstudier. Jeg har inntrykk av at det er litt for lett å ta nettstudier, og at det kanskje er noe som medvirker i å gi det et litt dårlig rykte - men jeg vet ikke helt hvordan opplegget er lagt opp, og det kan jo fungere bedre enn jeg i min uvitenhet tror. Og kanskje begynner nettstudier å bli så utbredt at det er mer allment akseptert. Jeg kjenner en som tar en kombinasjon og nettstudier og skole (veldig merkelig opplegg, forresten) - men det virker egentlig greit nok, og hun har jobbtilbud til hun går ut i høst, så helt håpløst kan det jo ikke være. Hun må være på skolen i perioder da, og tar også skoleeksamen, men utenom det er det bare nettstudier. Men i prinsippet hadde jeg nok foretrukket universitet/høgskole. Det betyr jo selvsagt skoleeksamen (hvordan fungerer det på nettstudier, er det bare oppgaver som leveres over nett?), men det er jevnt over lite obligatorisk ved norske utdanningsinstitusjoner, så man kan slippe "billig" unna hvis man vil. Noen forelesere podcaster jo også, de fleste legger i hvert fall ut power point fra forelesningen. Jeg hadde heller forsøkt det fremfor nettstudier, jeg tror kvaliteten er bedre, det er et rimeligere alternativ og folk tar nok en slik utdannelse mer seriøst enn en nettudannelse. Men selvsagt, hvis det ikke er aktuelt så er det ikke aktuelt. Man kan nok fint klare seg uten forelesninger, men det igjen er vel litt individuelt, og så spørs det vel litt på hvilke fag man har. Flere fag for meg betyr at jeg kan droppe forelesninger og fortsatt gjøre det bra (selv om det ikke anbefales) - men jeg har også en god del tallfag i studiet mitt som krever at jeg følger forelesningene og ikke mister, for det klarer jeg ikke å lære meg på egenhånd. Det er såpass tungt pensum + innviklet, så jeg er avhengig av hjelp. Alle andre puggefag, som egentlig bare er det og litt forståelse for pensum, er helt greit å lære seg uten forelesninger. Man har ihvertfall vanlige eksamner (de samme som andre høyskoler/univeristet) fagene er de samme og bøkene er de samme som på andre høyskoler. det er vanskelig å lære seg alt selv så det krever disiplin. det står heller ikke at det er nks du har studert hos i papirene dine, men den høyskolen som er ansvarlig, f.eks. markedshøyskolen, høyskolen i buskerud eller lignende. Fordi nks er bare de som formidler det gjennom nett, mens en høyskole er faglig ansvarlig. men på den annen side, så er det jo drit dyrt. lønner seg å være student ved en vanlig skole å bare gå på de obligatoriske. resten lærer du det ved å lese bøkene, løse oppgaver og se på forelesninger på nett/youtube. menge fine forelesninger der til omtrent alle mulige emner. lykke til uansett hva du velger
Patetica fåkksi Skrevet 3. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 3. juni 2012 Takk, begge, for utfyllende svar. Grunnen til at nett er ett av alternativene (om ikke snart det eneste som er igjen) er at jeg ikke kan gjøre noe annet enn å jobbe 100%, også henger jeg på Dib av en grunn; jeg er nå engang mor. Av alenesorten. 100% alenesorten. Alt over betyr én ting: tidsutfordring von hell. Jeg kan ikke gå skole mellom 08:00 og 16:00 på hverdagene, og det å låse meg fast i en eller to kvelder i uka er vanskelig da jeg som nevnt ikke har en mann å belaste med barnepass. Umulig er det dog ikke, men når man ser på utvalget i deltid er det dessverre ikke så mye å velge mellom. Eksamen foregår på selve Markedshøyskolen, og man har flere innsendinger underveis. Om man får karakter vet jeg ikke, det bør jeg kanskje finne ut. En god karaktert i et relatert jobbtema (selv om det er tatt på nett) bør vel være bedre enn ingenting innen temaet? Og ja, det er jævelig dyrt. Men igjen; det er liksom det eneste. :-S
Gjest Siklerotte Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 OK, da ble jeg plutselig litt mer vennlig innstilt til nettstudier, hvis det ikke fremkommer i papriene at det er nettopp det du har hatt. Hvor mye disiplin du må ha er igjen individuelt på hvor fort du tar ting - for spør du meg så er det ikke så kompliserte oppgaver en får servert på eksamen ved norske universiteter/høgskoler. På universitet er det lite eller ikke noe obligatorisk. Av alle studiepoeng jeg har tatt da jeg gikk på UiO, så var det et fag som hadde noe obligatorisk ved seg, men det er heller unntaket enn regelen (veldig få fag som har det slik). Dessuten vet jeg at det i flere fag, som har obligatorisk oppmøte (som igjen er få på uni), faktisk er mulig å snakke med fagansvarlig og ikke måtte komme. Man får da en ekstra kvalifiseringoppgave å levere inn. Mao. er de rimelig fleksible. Men igjen - er selvsagt obligatoriske ting på medisinstudiet, men det er vel neppe det du skal drive med gjennom nks - og hvis de har tilsvarende emner på universitet, er det nok lite sannsynlig at du har obligatorisk oppmøte. Ryktene sier at det er mer obligatorisk på høgskolen, men jeg har også inntrykket av at de nesten bare har hjemmeeksamen også. Og universitet koster deg noen bøker og en studieavgift på rundt 500 kr. i semesteret. Mao. liten krise hvis du ikke står. Så egentlig sliter jeg med å se hvordan NKS er så fryktelig mye mer tilrettelagt. De fleste forelesere legger også ut pensumlisteplan (ikke alle) - så du vet hva som er tema på forelesning + hvilke pensumsider som bør leses. Da er det som oftest mer forståelig å begripe podcast eller power point.
Gjest sug lut Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Siklis, jeg tror du er litt dinosaur på uni akkurat her, for nå er det stort sett oppmøteplikt 80% på det aller meste. At enkelte faglærer velger å drite i det er en annen sak, selvsagt, men du vil også finne mange relativt regelridende regelryttere. Men helt enig i utgiftssiden, altså.
Patetica fåkksi Skrevet 3. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 3. juni 2012 3. juni 2012. Dagen der Sikle var eldre enn oss. Det hadde jeg aldri sett komme! :-D Siklepikle, takker igjen for din tid. As for høyskole / uni er jeg vel godt over tidsfristen. Det er kun én ting jeg har sett meg ut (høyskolen i Buskerud), men det er så himla spesifikt, og over to år, at det kan være en litt dum investering av tid, kanskje.
Patetica fåkksi Skrevet 3. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 3. juni 2012 *tidsfristen for å starte i høst, that is.
Gjest Siklerotte Skrevet 3. juni 2012 #9 Skrevet 3. juni 2012 Hehe, morsom du, Patetica. Lenge siden jeg var tenåringen nå! Hm, jeg er egentlig litt overrasket over at det skal være 80% oppmøte på universitetet, for da er det i så fall fåtallet som praktiserer det. Både det som var obligatoriske fag på mitt studieprogram, og alle fagene jeg tok av ren og skjær interesse på UiO (dvs. at jeg var innom flere fakultet enn normalt), var det aldri praktisert 80% obligatorisk oppmøte.De siste emnene jeg tok på UiO var våren 2011, og så vidt meg bekjent har det ikke blitt noen drastisk endring i oppmøtepraksis for de jeg kjenner som går på UiO. Men noen emner er det jo slik, selvfølgelig - det kommer jo an på foreleser. Det pleier uansett å stå informasjon om det på emnesiden. Noen ganger hadde det vært litt fint om obligatorisk oppmøte ble oppfulgt da, for det er kjedelig å komme på seminar og sitte der med to til. Ja, sant, fristen har vel gått ut. Men er det sånn at du må begynne i år da, eller går det an å utsette det litt? Det spørs litt hva slags studie du har sett deg ut og alt det der (noen studier er vel litt dum investering av tid, ja) - men det er vel uenigheter der også. Jeg ville ha tenkt nøye gjennom det - er det studiet via. NKS noe du virkelig vil, og tror du at du kommer til å sitte igjen med mye læringsutbytte dersom du velger å studere via. nett? Jeg tenker at utdannelse bør gi veldig mye mer enn bare papirer - og det hadde vært veldig viktig for meg å vite at jeg faktisk hadde hatt god kompetanse når jeg hadde fått vitnemål i hånden.
Gjest peacock Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Hei, jeg tok et av mine fag på nettstudier på BI, det var helt super! Man får masse oppfølging, leseplaner, innsendingsoppgaver og så er det samlinger 1-2 ganger pr semester. Veldig mye bedre enn f.eks å melde seg på noe uten å gå i forelesning! Men ville nok heller gått på BI enn NKS, siden BI er en kjent skole i næringslivet. Du kan ta en hel bachelorgrad i hhv. økonomi og administasjon, markedsføring og ledelse via nettstudier etter hva jeg vet. :-) Tror til og med at de har fortløpende opptak om du vil begynne i høst :-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 6. juni 2012 #11 Skrevet 6. juni 2012 Vil du drive med IT så kjører du HiST sine IT-fag på nett. Men NKS er litt sånn derre Lada liksom. Det funker, men det gir ikke noe ekstra goodwill.
Gjest peacock Skrevet 6. juni 2012 #12 Skrevet 6. juni 2012 Glemte forresten ¨skrive at jeg tror du kan ta eksamen over hele landet på BI, men er ikke 100% sikker... http://www.bi.no/videreutdanning/nettstudier/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå