Gå til innhold

Hvor nøye er morgenstellet til 6 åringen???

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sliter med å få min 6, snart 7 år gamle datter til å ta morgen og kveldsstell selv.

Hun vil ikke, hun orker ikke, hun fryser, hun er sulten, osv, eer så skal hun synge, danse og fjase.

Og jeg blir sååå utolmodig.

Synes det å sitte der å se på henne dille og dalle i 30 minutter om morran er DRYYYGT, vi skal på jobb og skole og har ikke tid.

Enden på visa er at jeg maser, hvilket er det verste hun vet.

-Fort deg no da

-Kom ignen

-Du rekker ikke like etterpå hvis du ikke kommer i gang

-Kan du finne frem tannkosten din no da.

Og hva inneholder morgen og kveldsstellet hos dere?

Er jeg FOR nøye?

Jeg synes ikke det i grunn:

MORGENSTELL:

-Av med trusa, og vask av tissen og rompa, med dr Greve intimvask

-På med ny truse

-Puss av tenner

-Kontrollpuss av tennene av meg (iflg råd fra tannlegen)

-Fluortablett

-Vask av annsiktet med klut

-Krem i annsiktet

-Børsting av hår

-påkledning

KVELDSSTELL:

-Av med trusa og vask av tissen og rompa, med vann for at det ikke skal bli for mye såpe.

-Puss av tenner

-Tanntråd (iflg råd fra tannlegen)

-Munnskyll for junior, 60 sek god skylling

-Vask av annsiktet/hender

-Krem i annsiktet

Hun vil helst ha sørvis i forhold til stell og påkledning.

Hun har ikke LYST å kle på seg selv.

Hun har ikke LYST stelle selv.

Hun vil iallefall ikke under noen omstendigheter være alene på badet.

Jeg Må sitte der og se på.

Og jeg er litt både dum og slem som tvinger henne til å gjøre selv.

Hun vil helst at hun legger seg ned på gulvet å skrever så JEG kan vaske henne nedentil.

å finne frem klær kvelden før funker dårlig, for hun ombestemmer seg, og så bir det også en kamp.

Annenhver dag er stekkesituasjon ikke god, og ender med at jeg blir irritert, og hun blir irritert, og så blir jeg sur, og hun sur, og enden på visa er kjeft og smell..........

-Heilt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor hun i det hele tatt gidder å ha meg der.....men det er no så.

Men jeg greier ikke være blir og positiv når vi har vert på badet i 20 minutt og hun ikke har fått klærne på enda men står å ser seg i speilet og synger og synger, å : "hør da mamma hør så flink jeg er", "mamma se her da mamma".bla bla bla..............

Jeg har bare denne ene datteren, så jeg har ikke så myeå sammenligne med........................

PS: Hun vil helst ikke tørke seg selv når hun har vert på do heller, hun vil ha sørvis.....

Hun er 6.5 år........

Hvor mye krangel og kjeft er det verd for å få henne til å gjøre selv?

Er det vanlig at 6 åringer gjør sev?

Er så usikker, blir gad for seriøse svar!!!!!!!!!!!!!!!!!

Endret av http://eldbjorgandrine.blogspo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

VI har en liten timer som jeg er veldig glad i.. Når min 5-åring somler, lager vi et belønningsskjema, der hun får et klistremerke hver gang hun gjennomfører kveldsstellet ordentlig selv, før klokken ringer. Når hun har fått 5 klistremerker, får hun velge hva vi skal ha til middag, og når hun får 10, får hun en liten overraskelse (type dilldall til ca 10 kroner) Det funker veldig bra her i huset:)

Og så hjelper det å legge av seg oppgittheten, frustrasjonen og sukkingen. Min blir bare tregere av at jeg sukker og stønner over hvor treg hun er. Men jeg er til stede ved stellet, for jeg vil gjerne se at hun gjør det ordentlig.

Lykke til:)

Skrevet

Høres ut som min jente på 5, klarer ikke, gidder ikke og favoritten min "JEG Mååå IKKE VISST JEG IKKE VILL!!!" for og få henne til og kjappe seg en gang sa jeg på kvelden," mamma skal ta tiden på deg, er du kjapp nokk så blir det 5-10min mere lek før du legger deg" og jammin virket det :) så da prøvde jeg det på morningen og men da bytta jeg ut lek med litt mere barnetv :) nå er hun kjapp på badet sluttet og leke med vannet i vasken og fjase mye, hun roper på meg når hun er klar for at jeg skal komme og pusse over tennene, klærne untatt truse kler hun på i stua forran barnetv for da får hun sett det sammtidig, men klarer hun ikke å konse på klærne så slår jeg på nyhetskanalen og da blir det fart på henne :) ble litt rotete men håper du fatter meningen min :)

Skrevet

Og når det gjelder tørking, gir jeg henne papir (hun rekker ikke opp til det selv, litt klønete plassering) og så snur jeg meg uten å kommentere det.

Skrevet

Har vel egentlig ikke noen råd... men lurte på om det var nødvendig med vask av tissen og rompe både morgen og kveld? Husker fra da jeg var liten så dusjet/badet vi hver kveld eller vasket oss ordentlig under kveldsstellet, så da er det vel ikke videre nødvendig om morgenen også? Ved mindre man fortsatt er bleiebarn?

Gjest Heartbroken
Skrevet

Timer er en god ide. Hva med å si at det du ikke har gjort til det ringer, får du ikke gjort. Om det så er å gå på skolen med ugredd hår eller upussede tenner.

Men å vaske underlivet to ganger daglig? Er det nødvendig?

Skrevet

Vaske underlivet to ganger daglig? Det er da vel ikke nødvendig? Jeg fikk beskjed fra min lege om å ikke vaske underlivet med såpe, da det kunne føre til ubalanse i bakteriefloraen og dermed sopp og vaginose. Underlivet skulle bare vaskes med vann.

Når jeg som voksen ikke skal vaske med såpe, må det da være fullstendig unødvendig for en liten jente!!??

Skrevet

Vaske underlivet to ganger daglig? Det er da vel ikke nødvendig? Jeg fikk beskjed fra min lege om å ikke vaske underlivet med såpe, da det kunne føre til ubalanse i bakteriefloraen og dermed sopp og vaginose. Underlivet skulle bare vaskes med vann.

Når jeg som voksen ikke skal vaske med såpe, må det da være fullstendig unødvendig for en liten jente!!??

Intimvask er da ikke såpe :)

Jeg har gutt på 4 år, vasker underlivet en gang om dagen (om morran).

Skrevet

Har gutt på 6. Vi vasker tiss og rompe om kvelden hvis det ikke er dusj og bytter truse. Noen ganger blir det glemt også, ingen krise. Tannpuss både morgen og kveld, fluortablett, ingen tanntråd. Do fikser han sjøl alltid, men må av og til krangle om at man faktisk skal tisse om morgenen, ellers blir det plutselig krise på vei til bhg. Han syns generelt det er urettferdig med alt han må gjøre sjøl, men det overser jeg glatt.

Hadde jeg vært din jenter mamma, hadde vi nok kvalt hverandre, hehe. Jeg hadde gått ut med en gang hun ikke gjorde det hun skulle. 'mamma, ikke gå!' 'jeg gidder ikke sitte her og se på deg tulle,gjør det du skal, ellers går jeg ned så lenge.' for eksempel...

Skrevet

Hvorfor må hun smøre ansiktet?

Min 5-åring smører jeg aldri (bortsett fra med solkrem), og han har utrolig fin og myk hud.

Ellers enig med dem som mener det holder med vask av underlivet en gang daglig.

Skrevet

min gutt pusser tenna om morgenen selv, om kvelden gjør jeg eller pappaen det (han er snart 6)

vasker tissen om kvelden hvis han ikke bader (men ikke alltid)

vasker annsiktet om morgenen men smører det aldri, da jeg ble alergisk mot alle hudkremer og sånne ting antageligvis pga at jeg ble smurt for ofte...

Tissen trenger ikke intimvask heller. det er også såpe. vann er bra nok. (les innholdsfortegnelsen på flasken.....)

truse skiftes hver kveld, og vi har på en måte en rutine og det er stort sett aldri noe problem. (gutten får klistremerker for å pusse selv om morgenen., en hel uke = en liten gave eller aktivitet. få velge brettspill vi skal spille sammen f.eks.)

kanskje du har for faste rutiner? selvfølgelig må de pusse tennene å vaske seg, men kanskje hun får mere lyst når hun ikke blir "tvingt"?

Skrevet

Tusen takk for svar.

Hvorfor smøre annsiktet??

-Egentlig bare forde jeg kjenner selv hvor stiv og rar jeg blir i annsiktet etter at det er vasket, og jeg ikke smører det inn med krem.....

Vask av tissen og rompa morgen OG kveld.

-Tja, det har bare blitt sånn, forde jeg gjør det selv,

Nå vaskes vi med dr.greve intimvask om kvelden og bare vann om morgenen da.

Men kanskje vi skulle kutte ut om morgenen?

Jeg har bare tengt på at det var viktig å få inn gode rutiner på personlig hygiene........

-belønnings skjema er smart.

Har brukt det før, men det er stas en liten stund, og så er det ikke sååå nøye med de klistermerkene.....

Skal jeg føye meg, eller ska jeg være knallhard og kjempesta, og stå på mitt??

De dagene jeg er føyeig har vi detr så fint, vi ler og tøyser og krangler ikke.

De dagene jeg er sta og står på mine krav, da kranger vi, er sure, negative, og kjefter, og sjenner............

Takk for supre tilbakemeldinger jenter.

Timeren ska prøves !!!!

Skrevet

Syns det er litt mye med vask av underliv 2 ganger til dagen, så lenge man tørker seg godt med do papir etter toalett besøk, så ser jeg ikke grunnen til 2 ganger, holde fint med 1.

Skrevet

Her har jeg bare gutter da, men med eldste gjør vi sånn :

Dusj/Bad med hårvask annenhver kveld.

Ren truse om morgenen

Klær på

Tannpuss (han fikser selv)

Vaske fjes og ører

De kveldene han ikke dusjer : Grundig håndvask, evt beina om han har gått barbeint, vaske fjes og ører, pusse tenna, bytte truse.

De trenger verken ansiktskrem eller hårbørsting.

Skrevet

På kvelden skifter de truse om vi husker det og ellers ved behov. Pusser tennene og vasker hendene.

Fluortabelett og vaske annsiktet.

Børste håret

På morgenen er det gå på do, vaske hendene og ordne håret.

Vasker underlivet bare i dusjen.

Vasker selv aldri underlivet untatt i dusjen på kveldene.

Barn trenger ikke annsiktskrem.

Trenger ikke ødelegge den naturlige huden før man må.

Vi skulle fått inn tannpussen på morgenen også, men har ikke fått det til enda på grunn av mye tulling og hyling og dårlig tid for å rekke levere før buss til jobben.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Vi dusjer barna (5 og 7) en gang i uka utenom sommerstid. Er de meget møkkete og full av solkrem blir det enten en god skrubb eller en rask dusj (ikke håret) hver dag. Ellers vasker de rompa og tissen med våtservietter eller klut med vann på kvelden selv,ansikete vasker de hver morgen og kveld selv. Gutten min på 7 pusser tennene fint selv nå har vi fått beskjed om fra tannlegen så han gjør det selv både morgen og kveld, jenteungen på 5 1/2 pusser selv om morgenen og så hjelper vi hun litt om kvelden :)

Skrevet

Vi vasker underlivet gare på kvelden, enten i dusjen eller med klut. Nå om sommeren blir det ofte en dusj hver kveld fordi at de er veldig møkkete eller har svettet mye hvis det har vært varmt!

Skrevet

Hihihihih! Burde kanskje skrive ferdig før man lagert.

Når jag spurte legen når eldste hadde betennelse under forhuden, sa han at det var mer enn nok med å vaske med vann engang om dagen hvis det ikke luktet veldig vondt. Bentennelse fikk han fordi små skvettet litt om dagen i stenden for å gå på do og da ble det mye fukt underforhuden som gjorde at det ble betent. Legen sa at det vil kunne bli en soppinfeksjon hvis man vasket for mye der nede!

Tannpussen gjør gutta selv om morgenen og vi om kvelden!

Skrevet

Vask av underliv en gang om dagen uten såpe er nok. Grunnen til at du føler deg stiv i ansiktet når du ikke smører deg med krem er at du er voksen og har smurt deg med krem i ansiktet lenge, hvis du ikke smører henne, så blir hun heller ikke så tørr og stiv.

Sønnen min er bare 5år, men om morgenen forlanger jeg at han skal ordne seg stort sett selv når det gjelder vask og påkledning. Hvis han begynner å tulle sier jeg klart fra at "der ligger klærne og hvis du ikke skyndter seg å kle på deg, så går jeg og lillebror ned og begynner med frokosten". Da tar det sjeldent lang tid før han er ferdig påkledd. Tannpussen tar vi etter frokost og da passer jeg også på at han har vasket seg godt nok i ansiktet

Skrevet (endret)

Jeg smurte meg aldri i ansiktet som barn. Kan faktisk huske at jeg begynte med det, og etter det MÅTTE jeg fortsette fordi huden ble helt stiv, tørr og ekkel uten krem. Så jeg ville drøyet så lenge som mulig på barna, ikke vits å smøre de i ansiktet før de begynner selv tror jeg ;)

Endret av Lettie
Skrevet

Jeg ville kuttet ned på underlivsvask til bare en gang per dag. Så kan dere jo ta det må det tidspunktet som passer best? Hvis kvelden er et bedre tidspunkt så er det jo ikke noe i veien for at det er tiden.

Det viktigste er at hun vasker seg en gang per dag synes jeg. da får hun rutinen og som regel kommer den interessen mer av seg selv når hun kommer i pubertet. OVerdreven vask er ingen vits.

Skrevet

Takk for enda fere konstruktive tilbakemeldinger :)

Når det gjelder underlivet, så er det jo nå slik da, at hun er 6.5 år, og surver nok litt med å tørke seg tilstrekkelig etter dobesøk, hun tar ite papir og krøler det sammen til en liiiten ball, og samme hvor mange ganger jeg har vist henne hvordan det kanskje bør gjøres lagen hun denne ballen. Dvs at når kvelden kommer så er det svært godt og viktig med en god vask, med klut og varmt vann og litt intimsåpe, tiss lukter jo.

Og ikedan med bæsj, det er slett ikke altid hun får helt rent området tundt endetarmen når hun tørker seg etter toalettbesøk, da er det godt å ta det også skikkelig.

Men kanskje vi skal begynne sløyfe vasking av underlivet om morgenen, da har hun jo stort sett bare sovet igjennom natten, og er vel ikke skitten.........

-Tar den til etterettning ;)

Krem i annsiktet; oi, er det slik at jg kanskje ødeegger huden??

Weeh, oi da, det er ikke bra.

-Jeg skal nå i juni til hudlege men jenta pga noen eksemflekker, og jammen skal jeg spørre.

Når det gjelder bading og dusjing, så er det 2 ganger i uka max, om sommeren når det er sol og strandliv blir det jo hver dag det trengs så klart, alt etter solkrem og saltvann, og annen sommerlek.

Og ellers blir det jo dersom vi er i svømmehal osv.

Hun bruker aldrig såpe eler badeskum i badekaret, og hater olje i vannet.

Så hun sitter som regel i badekaret en time og leker så vasker vi hår og så er det opp.

Da pleier jeg smøre inn hele ho med fuktighets krem.

Synes hun fort blir tørr på huden jeg.

Når det gjelder tannpuss så sa tannlegen sist vi var der på 6 års kontroll, at mor eller før BøR kontrollpusse, altså pusse over etter at ungen har gjort det, ideelt sett frem til 12 års alder!!!!!!!!!!!

Så det å kontrollpusse kommer jeg til å fortsette med så lenge jeg får.

Men elers så DILLER ho ååååå gale, synger, speiler seg, danser, fjaser, og jeg har robem med å la være å sukke, og huffe meg og så "åååh, kom igjen no da, få opp farta........." Enda jeg VET hun blir sur av det, og så blir jeg sur, og så blir hu sint forde at jeg er sur, og så gneller jeg at JEG er sur FORDE HUN ikke oppfører seg, hadde HO hørt etter hadde jeg ikke trengt å mase, hadde HO oppført seg hadde jeg ikke blitt sur og sint.......... grrrrrrrrrrrrrrrr

OG da har vi det gående.............

*leimeg*

Vond sirkel.

Om morran er det travelt, og om kvelden er jeg sliten.........

Vekkerklokka ringer 06:15, og vi må ut døra 07:45, så vi skal ha gooood tid.

O kvelden prøver jeg å vere kommet på badet innen 19:30, selv om det holder hardt når div fritidsakt er ferdig kl 19:30, og er det soool og varmt er "alle andre" ute og leker enda kl 19-19:30......men er det bare vi, og vi er alene, inne, da er det letter å få ho på badet k 19:30.

For med så mye dill på badet blir klokka godt over 20 før hun er i seng, og da er det lesing av ett eventyr, og sang av 4 faste sanger, så det nærmer seg ofte 21 nyhetene før JEG kan sette meg ned i sofaen...........

Jeg har truet med at vi må på badet kl 19 dersom hun ikke får opp farta.....

Sukk..........

Skrevet

Har ikke lest alle svarene og mulig at noen allerede har nevnt det, men å bruke intimsåpe på barn er ikke lurt. Den har en ph-verdi beregnet på voksne damer og skal ikke brukes på barn

Skrevet

Har ikke lest alle svarene og mulig at noen allerede har nevnt det, men å bruke intimsåpe på barn er ikke lurt. Den har en ph-verdi beregnet på voksne damer og skal ikke brukes på barn

Men når det er urin, og urinlukt da, er ikke det da heller ok med en lien dråpe intimsåpe?

Den til dr.greve er jo "såpefri" også.....

FØLER ikke at det bir reint jeg med bare vann.....

Mulig jeg er litt sær, men.....

Skrevet

Det er mye underlivsvask og tannstell?

Her er min 5 åring.

Morgenstell:

Vekking kl 0700 og ny vekking 0710

Tisse

Vaske hender

Hun pusser tenner selv

Kler på seg selv, men jeg må hjelpe til å finne frem med henne

Hun grer hår selv og jeg fletter

Jeg smører med solkrem om det er meldt sol, ellers ikke

Hun rer sengen, men sengeteppet legger jeg på

Hun går ned til frokost 0730, da har hun dillet litt rundt

Kveldstell:

Tisse

Vaske hender, ansikt, underlivet og føtter hvis de er møkkete. (Hun dusjer/bader normalt to ganger i uken og smøres hele kroppen de gangene hun har dusjet, ellers ikke)

Bytte truse

Hun pusser tenner selv

Tar fuortablett

Grer håret

Legger skitne klær til vask

Finner bok og tar av sengeteppet

Vi bruker nok en 20 min på dette, men mer de kveldene det er dusj/bading

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...