Svømmetur Skrevet 3. juni 2012 #1 Skrevet 3. juni 2012 Lillemor er 16 mnd og sover fortsatt ikke sovet en hel natt. Våkner sikkert ti ganger og vi er dritt lei! Legging er ikke stort problem. Tar 20 min ca. synger noen sanger og sitter i ro ved sengen til hun har sovnet. Dette synes jeg er koselig problemet er at dette må også gjøres på nattestid, alle de gangene hun våkner. Ikke fult så koselig da det tar timer... løfter hun ikke opp, men roer hun i sengen. Det går fort har prøvd å gå ut av rømmet men hyler. Og ender opp med hylgråt og en overtrøtt jente. Liker IKKE skrikekurer!!!" og vil helst unngå dette. Er der nå at jeg lurer på å prøve dette noen få dager. dersom vi ikke ser noe effekt av det på kort tid, så avbryter jeg... Noen som har gode erfaringer å dele? Jeg vi gjerne ha en metode som vi kan jobbe med over tid- ikke alà skrikekur:)
<3tregutter<3 Skrevet 3. juni 2012 #2 Skrevet 3. juni 2012 Hei! Høres ut som et slitsomt mønster hun har lagt seg til! Vet ikke om mine råd er de riktige for dere, men etter tre barn har jeg iallefall funnet ut hva som virker her i huset:-) - Fast LEGGETID uansett hvilken ukedag det er. Selvsagt rom for å gjøre noe annet hvis man skal bort eller i ferier, men min erfaring er at på det jevne så sover barna best med skikkelig rutine på dette. - Faste LEGGERUTINER, dvs som et lite "rituale" slik at barnet vet at nå kommer natta. Vi bruker stellebordet bare kveld og morgen (han er 2 år), så bleie, pysj, tannpuss, fluor og litt småpludring. Roe ned. - Legger han i senga, tar igjen gardinene, synger godnattasang, og så sier jeg "God natta" og går ut av rommet. Tror nok den største "feilen" er at du sitter der til hun sovner!!! Barn bør lære seg til å finne roen og å sovne av seg selv, ellers må du nok fortsette med å sitte der. Og når jenta di blir litt større tar nok IKKE det 20 minutter;-) Siden hun er vant til å ha deg der til hun sovner vil hun selvsagt ha det slik når hun våkner om natta også...... Mine tre har alle hatt sine perioder da de har våkna eller trengt å forsikre seg om at vi foreldre er der. Litt gråting tror jeg det er vanskelig å unngå, men noen "skrikekur" er ikke jeg heller tilhenger av! Man kan fint gå inn, legge barnet rolig ned igjen for så å gå ut ei lita stund. Kanskje må man gjenta en million ganger, men da må man det! Har man først bestemt seg så må man gjennomføre! Kanskje blir du overrasket over at det ikke tar så mange netter som du tror? Såpass lita som jenta di er, så blir de fort vant til nye rutiner. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2012 #3 Skrevet 3. juni 2012 Vi gjør unna synging, lesing og kos i sofaen før legging. Går på badet og ordner ny bleie, tannpuss og vask av ansikt / hender, og så følge inn i senga, ta på dyne, gi kos, si god natt og gå ut:-) Hvis våre våkner på natta går vi bare inn, stryker dem på kinnet 15 sekunder og forklarer at det er natta ennå, og vi må sove nå, og går ut igjen. Ingen problem, de er ikke vant til at vigir noen service på soverommet:-)
holahopp Skrevet 3. juni 2012 #4 Skrevet 3. juni 2012 Det jeg gjør er at vi tar ett bad ca 1730-1800 og synge og leker der. Når han viser tegn til trøtthet tar jeg han opp på med ny bleie, ordner en flaske til han og gir han den i sofaen mens vi ser litt barnetv. For meg har det ikke nyttet å synge og lese eventyr for han etter jeg har lagt han for da blir det bare rabalder. Etter flaska tar jeg å legger han i senga si på eget rom stter på en sånn musikkdings som spiller i ca 10 min og skynder meg ut. Av og til griner han kanskje ett par minutter så sover han hele natta. Hvis han våkner tar jeg han bare opp litt men på rommet og vugger litt for å så legge han ned i senga igjen og sette på den musikkdingsen. Han er nå 10 mnd og har sovet rundt siden han var 7 uker uten mat om natta Har funket kjempe.
mumtilto Skrevet 3. juni 2012 #5 Skrevet 3. juni 2012 Her dusjer de kl halv åtte. Så er det kveldsmat, pusse tenner og senga. Så sitter vi med hvert vårt barn i senga, synger eller leser bok og koser til de sovner. Tar stort sett ett kvarter, sjelden lengere. Nå er de fem og tre år og vi har hatt samme rutinen hele tiden. De våkner sjelden om natten og de få gangene de gjør det så får de ligge i sengen sammen med oss. Dette funker så godt her hos oss og er så koselig.
Aleteia Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Jeg er også imot skrikekurer, men det var noe slikt som måtte til hos oss! Det som var litt "skremmende" var hvor lett det gikk! Lot han max skrike et par min før jeg gikk inn, men tok han ikke opp, sang ikke eller noe, bare satt der og lot han protestere! 1-2 timer med kamp, og så var det gjort! Et nytt liv! Jeg forsto at i vårt tilfelle var det snakk om at vi hadde latt ham utvikle noen uvaner og han er nå gammel nok til å forstå hvordan han kan manipulere oss! ;-) Verdt å ha i bakhodet i allefall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå